رکود حجاب در پسِ ولنگاری فرهنگی/ خواب عمیق دستگاه های متولی عفاف و حجاب

برخی دستگاه های اجرایی متولی عفاف و حجاب با عرضه و تقاضای بدحجابی در جامعه کنار آمدند و در حالی که دشمن به دنبال ترویج بدحجابی و ولنگاری فرهنگی در جامعه است به خواب عمیق فرو رفته اند.

خبرگزاری شبستان- گرگان، فاطمه رائیجی؛ کوچک شدن قلمروی حجاب به چادرهای مشکی و روسری بانوان در جامعه نشان از محجور شدن آن دارد و در محجوریت حجاب همین بس که در بسیاری از آگهی های استخدامی بی حجابی به عنوان یک آپشن به شمار می رود از این رو بسیاری از بانوان محجبه و تحصیلکرده ما خانه نشین هستند.

 

از طرفی فضای بسیاری از شرکت ها و موسسات که حتی برخی از آنها دایه دار فعالیت های فرهنگی هستند از افرادی با پوشش نامناسب پُر رشده است.

 

متأسفانه در شهر گرگان بسیاری از فضاهای تفریحی و تفرجگاهی مانند النگدره گرگان، ناهارخوران و غیره به جولانگاهی برای بی حجابی تبدیل شده است و به نظر می رسد مسئولان شهر نیز با این پدیده کنار آمدند.

 

از سویی دیگر به دلیل ضعف در بنیان های اعتقادی در جامعه امروز مسئله بی حجابی و بدحجابی با مسئله قانون گریزی گره خورده است البته در این بین تلاش مرموزانه و مغرضانه رسانه های معاند را هم نمی توان نادیده گرفت، کافی است یک بانو برای اعتراض به قطعی برق روسری خود را از سر بردارد تا سوژه نخست اینترنشنال شود، شاید اگر به جای این خانم یک بانوی محجبه به قطعی برق اعتراض می کرد رسانه های معاند هیچ گاه چنین مسائلی را سوژه خود قرار نمی دادند.

 

در دهه اخیر ترویج بدحجابی در فضای مجازی نیز برای بسیاری از مسئولانی که نتوانستند به وظیفه مندی خود در قبال عفاف و حجاب به درستی عمل کنند قوز بالاقوز شده و انفعال دستگاه های ذی ربط را بیش از پیش به رخ کشانده است.

 

داستان بدحجابی ما از جایی بدتر می شود که حجاب های ما نیز هر روز با پدیده مدلینگ در حال تحریف و تغییر است و برخی از پوشش ها به عنوان حجاب روی مانتوهای جلوباز را هم سفید کرده است.

 

به نظر می رسد در حوزه عفاف و حجاب بسیاری از دستگاه های فرهنگی به جای اشاعه عفاف و حجاب در جامعه با پدیده عرضه و تقاضا در بازار کنار آمدند، کافی است گذری به فروشگاه های پوشاک و لباس داشته باشیم متأسفانه یک بانوی محجبه به سختی می تواند لباس مناسب خود را پیدا کند ولی در عوض لباس هایی که پوشش کاملی برای بانوان به شمار نمی رود هم با قیمت مناسب و هم با کیفیت مناسب به وفور پیدا می شود.

 

از گرانی چادر نیز بگذریم که در توان بسیاری از خانواده ها نیست که دیگر یک چادر با کیفیت برای دختران خود تهیه کنند و این مسئله انگیزه کنار گذاشتن چادر را در ذهن دختران خام و کم سن و سال این روزهای جامعه مدنی ما کلید زده است.

 

حال باید با خود فکر کنیم چه شد که به این نقطه رسیدیم، چه شد که وصیت شهدایی که می گفتند «برادرم نگاهت، خواهرم حجابت» را فراموش کردیم، چرا برخی از افراد جامعه ما به دنبال آندلوس دیگری هستند که از اسلام حتی حجابش را نمی خواهند؟!

 

این روزها بسیاری از رسانه ها و هنرمندان هم تلاش می کنند که از مسئله عفاف و حجاب طفره بروند چرا که اعتقاد دارند تولیدات آنها حتی مورد توجه دستگاه های فرهنگی هم قرار نمی گیرد چه برسد به مردم و همه اینها به خاطر آن است که نتوانستیم برای بانوان خود الگوسازی اسلامی داشته باشیم.

 

متأسفانه در شرایط فعلی دور از انتظار نیست که روزی در جامعه ما بانوان محجبه به جای بانوان بدحجاب از نگاه منکر مورد نهی قرار بگیرند و این همان سرآغاز داستان عوض شدن جای شهید و جلاد است.

 

امروزه به نظر می رسد که در گیر و دار گرانی های مسکن، بیکاری، مشکلات اقتصادی متولیان امر عفاف و حجاب فراموش کردند که به ابعاد دیگر عفاف و حجاب بپردازند و این موضوع باعث هرج و مرج در این مسئله شده است.

 

این مسائل در حالی است که برخی از کارشناسان دینی و مذهبی از حجاب به عنوان دری به سوی بهشت یاد کرده و تشویق می کنند که بانوان ایرانی علمدار حیای فاطمی در جبهه جنگ نرم دشمنان باشند.

 

حجت الاسلام «علی اصغر ابراهیمی فرد»، امام جمعه رامیان در این باره می گوید: خالی بودن زمینه تربیتی باعث بروز مشکلات در حوزه عفاف و حجاب در بین فرزندان ما شده است.

 

وی ادامه داد: ما باید از حضرت زهرا(سلام الله علیها) یاد بگیریم که چگونه هنرمندانه از قصه گوئی و هنر برای تربیت استفاده کنیم.

 

امام جمعه رامیان بیان کرد: برخوردهای اشتباه با مسئله عفاف و حجاب باعث شده که دشمنان و شبکه های رسانه ای معاند فکر جوانان ما را به یغما ببرند و ما در برابر این مسئله همدیگر را مقصر قلمداد می کنیم.

 

حجت الاسلام شهاب الدین بابامحمدی، امام جمعه نگین شهر به تهاجم وحشیانه عمال رضا خان قلدر به مسجد گوهرشاد در سال 41 و سالروز حجاب و عفاف اشاره کرد و گفت: باید مزیت عفاف و حجاب به خوبی بین جوانان ما تبیین شود.

 

وی تصریح کرد: جوانان ما باید نسبت به عفاف و حجاب کسب معرفت کنند و به طور قطع در سایه عفاف و حجاب سلامت جامعه ما تامین می شود.

 

حجت الاسلام بابامحمدی به سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی(علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) اشاره کرد و متذکر شد: باید مسئولان بستر ازدواج آسان جوانان را بیش از گذشته فراهم کنند.

 

امام جمعه نگین شهر تصریح کرد: امروز باید الگوی بانوان جامعه ما در امر عفاف و حجاب حضرت زهرا(سلام الله علیها) و حضرت زینب(سلام الله علیها) باشد.

 

*حجاب ارزش است نه اسارت

حجت الاسلام «محسن کیائی» نیز رواج دهندگان آزادی غربی را خیانتکار برشمرد و گفت: امام خمینی(رحمه الله علیه) فرمودند: «ما با ترقی زنان مخالف نیستیم، با فحشا مخالفیم، با کارهای غلط مخالفیم»، خوشبختانه بانوان ایرانی در انقلاب اسلامی جایگاه خود را پیدا کردند.

 

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گلستان با تأکید بر اینکه دستگاه های فرهنگی باید در زمینه عفاف و حجاب به وظیفه خود به درستی عمل کنند، افزود: عفاف و حجاب ریشه قرآنی دارد، حجاب ارزش است نه اسارت.

 

وی یادآور شد: عفاف و حجاب ارزش و مصونیت است چرا که زن گوهر است باید در پوشش باشد و بانوان ما چون ریحانه هستند باید عفیف باشند.

 

به گزارش خبرنگار شبستان، بی بندوباری و بی حجابی مانند اعتیاد ریشه بسیاری از معضل های اجتماعی به شمار می رود و مسئولان دستگاه های فرهنگی باید تلاش کنند که جامعه حجاب و عفاف را به عنوان یک اصل تکلیفی بپذیرد.

 

مسئله عفاف و حجاب در آیات قرآن کریم و احادیث و روایت بسیار مورد تأکید قرار گرفته است، خداوند در سوره نور آیه 30 و 31 می فرماید «قلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکی‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما یَصْنَعُونَ(30)وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لایُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی‏ جُیُوبِهِنَّ...؛ به مردان مؤمن بگو چشمان خود را فرو بندند و خود را حفظ کنند؛ این براى آنان پاکیزه‏‌تر است؛ قطعاً خدا به کارهایى که می‌کنند، آگاه است؛ و به زنان باایمان بگو چشمان خود را از آنچه حرام است فرو بندند و خود را حفظ کنند و زینت خود را مگر مقدارى که پیداست آشکار نکنند و [براى پوشاندن گردن و سینه] مقنعه‌‏هاى خود را به‌روى گریبان‏‌هایشان بیندازند.»

 

از سویی دیگر جامعه ما باید این مسئله را بپذیرد که حجاب اگر محدودیتی را به همراه دارد منجر به حفظ بنیان های اجتماعی می شود لذا نباید نسبت به  مسئله عفاف و حجاب خودمحور باشیم.

 

کد خبر 1074835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha