وجود  ۷۶ هزار و ۸۳۵ طرح ناتمام صنعتی و معدنی در کشور/ افزایش قیمت ارز از علل نیمه تمام ماندن طرح‌های بخش خصوصی

وزارت جهاد کشاورزی از مخالفان افزایش تولید کلین کلراید در داخل کشور، ۷۶ هزار و ۸۳۵ طرح ناتمام صنعتی و معدنی در کشور وجود دارد، افزایش قیمت ارز از علل نیمه تمام ماندن طرح‌های بخش خصوصی برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه ۲۱ تیر شبستان به شرح زیر است:

وزارت جهاد کشاورزی از مخالفان افزایش تولید کلین کلراید در داخل کشور است

محسن صفدری، مدیر کل صنایع غیر فلزی وزارت صمت شب گذشته (یکشنبه ۲۰ تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی از مخالفان افزایش تولید کلین کلراید در داخل کشور است، گفت: ابتدا حقوق ورودی کولین کلراید با توجه به اینکه هنوز برای دولت مسجل نشده بود که کارخانه تولید کننده این محصول در استان گلستان می‌تواند تولید کننده واقعی باشد و به لحاظ کمی و کیفی پاسخگوی نیاز به کشور باشد، ۵ درصد مصوب شد و در کتاب مقررات جا گرفت تا اینکه شرکت اعتراض کرد و درخواست افزایش ورودیه این محصول به بازار را داشت.

 

 
وی با اشاره به اینکه ما با وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۶ بار‌ها جلسات و گفتگو‌هایی را برای افزایش حجم ورود محصولات کولین کلراید تولید داخل داشتیم، ادامه داد: موضوع را در کمیته ماده یک مطرح کردیم و برغم حمایت‌ها و دفاع ما و همکاران بنده در کمیته، یکی از مخالفان اصلی این موضوع خود وزارت جهاد کشاورزی بود.
 
 
 
صفدری با بیان اینکه افزایش حقوق ورودی به ۱۵ درصد به خاطر اثری که در هزینه تولید محصولات دامی داشت مورد اختلاف قرار گرفت، افزود: پس از حدود دو سال پافشاری توانستیم ۵ درصد را به ۱۵ درصد تبدیل کنیم و سال گذشته ۱۵ را ۲۶ درصد ارتقا دادیم و توانستیم تایید کمیته ماده یک را دریافت کنیم، اما متاسفانه همکاران وزارت جهاد کشاورزی مخالفت خود را اعلام کردند.
 
 
 
 
ولی الله فریادرس مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای وزارت جهادکشاورزی شب گذشته (یکشنبه ۲۰ تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درخصوص علت مخالفت وزارت جهاد کشاورزی با افزایش تعرفه واردات کولین کلراید گفت: دفتر مقررات و استانداردهای وزارت جهاد مخالف افزایش تعرفه نیست.

 

وی با بیان اینکه سال ۹۸ با افزایش تعرفه موافقت کردیم و  سال ۹۹ هم دولت طی مصوبه ای تمامی نهادهای پایه بخش کشاورزی را به گروه ۲ کالایی منتقل کرد، گفت: بنابراین ارز  آنها از ۴۲۰۰ تومان به قیمت روز آن موقعی که احتمالا ۲۵ هزار تومان بود افزایش یافت و کلین کلراید هم مشمول این تغییر شد و به این ترتیب حقوق ورودی واردات کلین کلراید حدود ۵ برابر شد. بحث وزارت جهاد کشاورزی این بود که نمی توان همزمان ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز ۲۵ هزار تومان افزایش یابد و هم تعرفه واردات  افزایش یابد.
 
 
فریادرس با اشاره به اینکه واردات کولین کلراید در سال ۹۸ حدود ۱۰ هزار و ۸۰۰ تن بود که این رقم در سال ۹۹ به چهار هزار تن رسید یعنی حدود ۶۰ درصد کاهش را تجربه کرد، ادامه داد: وقتی نرخ واردات یک کالا پنج برابر افزایش می یابد قطعاً بر روی کالاهای مرتبط هم اثر گذار خواهد بود.
 
 
 
 
سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صمت شب گذشته (یکشنبه ۲۰ تیر) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان اینکه ۷۶ هزار و ۸۳۵ طرح ناتمام صنعتی و معدنی در کشور وجود دارد، اما به معنی عقب ماندن طرح‌ها نیست، گفت:‌ بررسی وضعیت طرح‌های نیمه تمام صنعتی و معدنی نشان می‌دهد، در حال حاضر از ۷۶ هزار و ۸۳۵ طرح نیمه تمام در کشور، ۵۸ هزار و ۲۵۰ طرح دارای پیشرفت فیزیکی صفر تا ۲۰ درصد، ۲ هزار و ۹۲۰ طرح دارای پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۴۰ درصد و ۹ هزار و ۱۹۵ فقره نیز دارای پیشرفت ۶۰ تا ۸۰ درصد هستند.

 

وی با بیان اینکه ۳ هزار و ۳۶۰ طرح نیمه تمام ۸۰ تا ۹۹ درصد پیشرفت داشته اند که اتمام آن‌ها در پایان همین سال انتظار می‌رود، گفت:‌ میزان پیشرفت طرح‌های در دست اجرا دائم پایش می‌شوند. در طرح‌هایی که زیر ۱۰ درصد پیشرفت داشته اند، نظارت بیشتری می‌شود و اگر مشخص شود کار متوقف شده است، از فهرست خارج می‌شوند.
 
 
معاون طرح و برنامه وزارت صمت با بیان اینکه وجود طرح‌های نیمه تمام به معنی عقب ماندن طرح‌ها نیست، هر طرحی برای رسیدن به بهره برداری مراحل و زمانبندی دارد، اما آنچه که مطلوب نیست، طرح‌هایی است که راکد مانده است و به دلایل مختلف عزمی برای اتمام آن‌ها وجود ندارد. طرح‌هایی که در طول یکسال میزان پیشرفت خود را اعلام نکرده اند، در طرح‌های راکد دسته بندی می‌شوند، که بر اساس آخرین رصد‌های ما، حدود ۴ هزار طرح هستند.
 
 
 
 
عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس شورای اسلامی شب گذشته (یکشنبه ۲۰ تیر) برخی از طرح‌های نیمه تمام دولتی به دلیل اختصاص نیافتن اعتبارات لازم تکمیل نشده اند و برخی دیگر، گرفتار اختلافات بین مدیران هستند.

 

وی با بیان اینکه طرح‌هایی وجود دارد که ۱۰۰ درصد آماده شده اند، اما به دلیل اختلاف بین سرمایه گذاران و مدیران رها شده و فعالیتی ندارند، گفت: متاسفانه قدرت تصمیم گیری در نهاد‌های غیردولتی مانند صندوق‌های بازنشستگی از بین رفته است.
 
 
عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح‌هایی وجود دارد که ۱۰ سال پیش به بهره برداری رسیده است، گفت: اما سازمانی که مالک آن است، نه توان فعالسازی دارد و نه می‌تواند آن را واگذار کند.
 
 
وی یکی از علل نیمه تمام ماندن طرح‌های بخش خصوصی را افزایش قیمت ارز دانست و گفت: به طور مثال، برخی از طرح‌ها با پیش بینی هزینه ۱۰ میلیارد تومانی آغاز شده اند، اما در میانه راه قیمت ارز چند برابر شده و هزینه مورد نیاز نیز ۴۰ میلیارد تومان شده است.
 
 
 
عبدالوهاب سهل آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت شب گذشته (یکشنبه ۲۰ تیر) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با اشاره به اینکه در حال حاضر معادن ما به ویژه در بخش خصوصی با ماشین آلات و تجهیزات کهنه و مستهلک فعالیت می‌کنند، گفت: هیچ کمکی برای تامین تجهیزات جدید دریافت نکرده اند.

 

وی گفت: افزایش قیمت ارز باعث شده است بیل مکانیکی که زمانی با ۵۰۰ میلیون تومان قابل تهیه بود، اکنون با بهای چندبرابر نیز در دسترس نباشد.
 
 
 
 
 
 
کد خبر 1074949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha