گفت‌وگوی مقامات ایران و عراق درباره تردد زائران عتبات عالیات /پیگیری مصوبات ستاد ملی کرونا برای برگزاری مراسم مذهبی و بازگشایی مدارس

پیگیری مصوبات ستاد ملی کرونا برای برگزاری مراسم مذهبی و بازگشایی مدارس، بیست و دومین گزارش وزارت خارجه درباره برجام به مجلس، گفت‌وگوی مقامات ایران و عراق درباره تردد زائران عتبات عالیات برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، پیگیری مصوبات ستاد ملی کرونا برای برگزاری مراسم مذهبی و بازگشایی مدارس، بیست و دومین گزارش وزارت خارجه درباره برجام به مجلس، گفت‌وگوی مقامات ایران و عراق درباره تردد زائران عتبات عالیات از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در دوشنبه ۲۱ تیر است.

پیگیری مصوبات ستاد ملی کرونا برای برگزاری مراسم مذهبی و بازگشایی مدارس

بابک دین پرست دبیر قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با کرونا  در نامه‌ای به حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس کمیته امنیتی، انتظامی و اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا خواستار اجرای بند‌های (۲) و (۳) مصوبات هفتاد و ششمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا شد.

در بند ۲ مصوبات آخرین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا آمده است: قرارگاه عملیاتی با همکاری وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، با توجه به درپیش بودن اعیاد سعید قربان و غدیر و مراسم ماه‌های محرم و صفر نسبت به بررسی شرایط به توجه به رنگ‌بندی شهر‌ها اقدام و پیشنهادات را در جلسه بعدی ستاد ملی ارائه کند.

در بند ۳ آمده است: قرارگاه عملیاتی با همکاری وزارت آموزش وپرورش و وزارت علوم بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس را بررسی و با توجه به انجام واکسیناسیون معلمان و اساتید، طرح بازگشایی در سال تحصیلی آتی را برای تصمیم گیری به ستاد ملی ارائه کند.

نامه دین‌پرست به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

همچنین دین‌پرست در نامه‌ای دیگر به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس کمیته اطلاع رسانی و مدیریت جو روانی ستاد ملی مبارزه با کرونا خواستار اجرای بند (۴) مصوبات هفتاد و ششمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا شد.

در بند ۴ مصوبات آخرین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا آمده است: درهفته‌های اخیر اظهار نظر‌های نادرست در خصوص بیماری کرونا و موارد مرتبط با آن در مصاحبه‌ها و فضای مجازی افزایش یافته که موجب نگرانی مردم و تضعیف کادر درمان شده است.

 

بالارفتن سن ازدواج برای کشور یک خطر است/با تصویب طرح مجلس برخی از مشکلات ازدواج جوانان حل می شود

هر جامعه ای خواستار تقویت بنیان خانواده است باید زمینه تشکیل بنیان خانواده را فراهم کند.برای تشکیل خانواده ،ازدواج نخستین گام است .شکل گیری امر مهم ازدواج تحت تاثیر مسائل اقتصادی،فرهنگی و اجتماعی است ،قطعا مسائل اقتصادی نسبت به سایر عوامل نقش موثرتری در شکل گیری ازدواج دارد.مسئله ای که این روزها باعث کاهش آمارازدواج شده است مشکلات اقتصادی و معیشتی است که جوانان را درگیر کرده است ،نبود شغل و عدم تامین مسکن مناسب باعث شده است جوانان انگیزه و رغبت کافی برای تشکیل خانواده نداشته باشند.اینکه حاکمیت تا چه اندازه برای امر مهم ازدواج برنامه دارد مسئله ای است که در گفت وگوی زیر با حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی و عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی داشته ایم به آن پرداخته ایم.

 

 

مجلس شورای اسلامی تا چه اندازه برای تسهیل امر ازدواج تلاش کرده است؟

مجلس شورای اسلامی  قبلا قانون تسهیل ازدواج جوانان را تصویب کرد در حال حاضرهم  طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده را مصوب کرده است  ،در این طرح  یکسری امکانات برای ازدواج جوانان  در نظر گرفته شده است، وام های برای مزدوجین جوان در نظر گرفته شده است ، به هر فرزندی که به دنیا می آید یک میلیون تومان  وام بلاعوض و دو میلیون تومان سهام در نظر گرفته می شود. این طرح به صورت اصل 85 در کمیسیون فرهنگی مصوب شد ایراداتی را شورا به این طرح گرفته است که کمیسیون این ایرادات را بررسی واصلاح  کرده است و امیدواریم  هر چه سریعتر شوای نگهبان  آن را تایید کند .در صورت تایید شورا این قانون به صورت آزمایشی  برای 7سال اجرایی می شود و بعد برای دائمی شدن یا دولت باید لایحه بدهد و یا مجلس طرح ارائه دهد.

 

 

ارزیابی تان از قانون تسهیل ازدواج جوانان چیست؟

دستگاههای متولی در اجراء قانون تسهیل ازدواج جوانان کوتاهی کردند و اجرایی نشده است ،تنها موضوعی که برای ازدواج وزارت ورزش و جوانان که متولی جوانان است انجام می دهد بحث وام ازدواج جوانان بوده است که بانک ها وام ازدواج را پرداخت کردند ،در طرح جمعیت و تعالی خانواده مجلس وام ازدواج از 50 میلیون تومان به 70 میلیون افزایش یافته است و برای جوان ترها یعنی کسانی که زیر 25 سال باشند، 100 میلیون تومان در نظر گرفته شده است و در کنار آن یکسری تسهیلات دیگر هم در نظر گرفته شده است.

 

 

واقعیت این است که تا مسکن و اشتغال جوانان حل نشود آنها رغبتی برای ازدواج نخواهند داشت، چه اقداماتی باید در این راستا انجام شود؟

در حال حاضر اگر کسی بخواهد مسکنی را خریداری یا رهن واجاره کند باید درآمدی داشته باشد یعنی تا درآمد نداشته باشد نمی تواند اجاره منزل بدهد و یا منزل رهن کند. یکی از برنامه های که باید در بحث ازدواج در نظر گرفته شود بحث اشتغال است که این مسئله را سالهاست رهبری مورد تاکید قرار می دهند. ایشان امسال را سال تولید ،مانع زدایی ها و پشتیبانی ها  نامگذاری کردند ،چراکه تولید اگر رونق پیدا کند اشتغال نیز رونق پیدا می کند اگر موانع برطرف شود و مشوق های برای تولید کنندگان، کارآفرینان و صنعت گران در نظر گرفته شود قطعا ما شاهد اشتغال بیشتری خواهیم بود.

 

شعارهای که مقام معظم رهبری برای نامگذاری سالها در نظر گرفتند اکثرش درهمین راستا است و اگرعملیاتی می شد شاید ما شاهد افزایش سن ازدواج نبودیم و با کاهش جمعیت روبرو نبودیم این خطری برای آینده کشور است که اگر جمعیت ما با این وضعیت که الان پیش روداریم ادامه پیدا کند ما با جمعیت پیری مواجه می شویم اکثر خانواده یا با میل خودشان صاحب فرزندی نشده اند یا تک فرزندی هستند و این برای جامعه ما خطر است.

 

وقتی که ازدواج کم شود و سن ازدواج بالا رود و زمینه برای ازدواج فراهم نباشد باعث رشد منفی جمعیت می شود یعنی به جای اینکه ما رشد مثبت داشته باشیم رشد منفی داریم، دهه 60 اکثر خانواده ها درفرزند آوری از هم سبقت می گرفتند جمعیت 30میلیونی دهه اول انقلاب مان در فرجعه زمانی کوتاه به 60 میلیون نفر رسید ،الان هم جمعیت ما 80میلیون ست، الان به دلیل نبود امکانات خانواده ها میل کمتری به فرزندآوری دارند ، مشکلات مسکن و اشتغال نیز باعث کم شدن تعداد ازدواج ها شده است ،سن ازدواج نیز  بالا رفته است و افراد تن به ازدواج نمی دهند که همه این مسائل برای کشور خطر است.

 

بیست و دومین گزارش وزارت خارجه درباره برجام به مجلس

بیست و دومین گزارش سه ماهه وزارت امور خارجه در مورد اجرای برجام تقدیم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شد. بخشی از این گزارش شامل آخرین وضعیت مذاکرات برجام و مذاکرات صورت گرفته در وین است .  

۴۴ صفحه از این گزارش ۲۶۲ صفحه ای در قالب ۱۴ بخش به ارائه گزارشی ار تحولات برجام در طول شش سال گذشته پرداخته است و مابقی به نامه نگاری ها و اسناد مربوط به برجام اختصاص دارد .

در بخشی از این گزارش ۲۶۲ صفحه ای که همراه با  نامه ظریف به  رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ارسال شده است با عنوان «وآخر دعوانا» آمده است: پس از دو سال مذاکره فشرده و طاقت فرسا برای دستیابی به یک توافق قابل قبول، نیز شش سال کوشش نفس گیر برای حراست از حقوق ملت شریف ایران و جلوگیری از متلاشی شدن توافق همراه با هشت سال ناسزا شنیدن، خون خوردن و دم نیاوردن بر سر اتهاماتی ناروا، اینک در آستانه واگذاری مسئولیت به برادران و خواهرانی تازه نفس و پرنشاط لازم است چند تجربه و نکته به عنوان جمع بندی صادقانه و مشورت مشفقانه تقدیم شود.

برجام حاصل کوششی عاشقانه برای رهانیدن ایران از دام امنیتی سازی آمریکا و تحریم های ظالمانه، در عین حفظ توان هسته‌ای با رعایت حداکثری خطوط قرمز در شرایطی دشوار بود، ولی همچون هر توافق دیگری حاصل مذاکره و دادوستد بین‌المللی است که در شرایطی خاص در سال ۱۳۹۲ شمسی و به دنبال رأی قاطع مردم به حل و فصل موضوع هسته ای براساس تعامل سازنده و عزتمند شکل گرفت.

هیچ توافقی برای هیچ یک از طرف های آن توافق بی نقص نیست. هر یک از طرف ها از بخش هایی از توافق ناراضی و ناخشنود است. این طبیعت هر توافقی است. لذا لازمه رسیدن به توافق درک این واقعیت است که بدون توجه به حداقل قابل قبولی از نگرانی ها و مطالبات همه طرف ها، امکان مصالحه وجود ندارد. گرایش حداکثری تنها به مذاکرات فرسایشی و بی پایان می انجامد که تقریبا در تمامی شرایط ضرر و یا لااقل عدم نفع آن برای کشور و مردم از منافع فردی رسیدن-ناممکن-به توافق ایده آل کمتر نیست. تلاش هر یک از کنشگران برای پیروزی به هزینه شکست طرف مقابل-بازی با حاصل جمع صفر-به ناکامی هر دو طرف- بازی با حاصل جمع منفی- می انجامد. البته ممکن است ضرر همه طرف ها یکسان نباشد. در دنیای به هم پیوسته کنونی تنها در نظر داشتن منافع همه طرف ها- بازی با حاصل جمع مثبت- است که می تواند نتایج مطلوب را به همراه داشته باشد. به همین دلیل رسیدن به توافق نیازمند شهامت، ایثار و آمادگی برای هزینه از آبرو و رجحان بخشیدن منافع ملی به مصالح شخصی است. تفاهم-که لامحاله نیازمند نوعی مصالحه است- در هیچ فرهنگ و جامعه ای بدوا مطلوب و محبوب نیست و قهرمانان تاریخه بیشتر جوامع انسانی، جنگاوران و مبارزان میدان نبرد بوده اند و نه کنشگران عرصه دیپلماسی، تفاهم و مصالحه. اما واقعیت این است که دستاورد هر جنگی در پشت میز مذاکره نقل می شود و ناکامی های هر نبردی در مصاف دیپلماتیک تعدیل- و نه واژگون- می شود.

 

گفت‌وگوی مقامات ایران و عراق درباره تردد زائران عتبات عالیات

ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد با «هانی» سرپرست وزارت بهداشت و محیط زیست عراق ملاقات و پیرامون همکاری‌های دو کشور در بخش بهداشت و سلامت و راهکار‌های توسعه این همکاری‌ها گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

در این ملاقات، همچنین دو طرف درخصوص مصوبه اخیر کمیته عالی بهداشت و سلامت ملی عراق درباره تردد اتباع عادی (زائران عتبات عالیات) بحث و تبادل نظر کردند.

بر اساس این مصوبه دولت عراق، مشروط بر رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی، موافقت خود را با آغاز مجدد تردد زوار خارجی به شهر‌های مقدس کربلا، نجف، کاظمین و سامره اعلام کرده است.

 

افتتاح ۵۱ هزار مسکن با حضور رییس‌جمهور

امروز دوشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۰ تعداد ۵۱ هزار و ۲۳۰ واحد مسکونی شامل ۲۸ هزار و ۵۱۸ واحد طرح اقدام ملی مسکن مشتمل بر پروژه های "انبوه سازی" و "واگذاری گروهی زمین"، واحدهای مشارکت شده با بخش خصوصی و واحدهای نوسازی شده در محلات هدف بازآفرینی شهری در سراسرکشور با حضور ویدئوکنفرانسی حسن روحانی ـ رییس جمهور ـ به بهره برداری می‌رسد و به متقاضیان واگذار خواهد شد.

همچنین افتتاح ۲۲ هزار و ۷۱۲ واحد مسکن مهر، افتتاح ۶۱ پروژه زیربنایی و روبنایی در طرحهای مسکن از دیگر پروژه های قابل افتتاح است.

گفته می‌شود سهم شهر جدید پردیس از افتتاحات فردا ۷۰۸۶ مسکن مهر است که در فازهای ۵، ۸، ۹ و ۱۱ انجام می‌شود.

در این برنامه عملیات اجرایی ۶۲ پروژه طرح روبنایی و زیربنایی طرح اقدام ملی مسکن و مسکن مهر آغاز می‌شود.

جمع کل ارزش سرمایه گذاری  پروژه‌هایی که در حوزه مسکن فردا توسط رئیس جمهور افتتاح می شود ۲۴۱۱۹ میلیارد تومان است.

 

 

 

 

 

کد خبر 1074954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha