۱۹ پژوهشگاه وابسته به وزارت علوم در رتبه بندی پژوهشگاه ها قرار گرفتند

دهقانی گفت: در رتبه بندی پژوهشگاه­ ها در سال ۹۹-۹۸، ۳۰ پژوهشگاه حضور دارند که از این تعداد ۱۹ پژوهشگاه از پژوهشگاه ­های وابسته به وزارت علوم هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «محمدجواد دهقانی»، امروز (دوشنبه 21 تیر) در نشست مجازی با خبرنگاران گفت: اعلام نتایج رتبه بندی پژوهشگاه ها در سال 99-98 که با تصویب وزارت عتف، توسط گروه رتبه بندی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) انجام شده، منتشر شد.

رئیس موسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری افزود: موسسه استنادی علوم (ISC) از اواخر سال 98 با ابلاغ رسمی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عملا ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور را با شاخصها و معیارهای مصوب کارگروه تخصصی رتبه بندی در وزرات علوم آغاز کرد.

وی اضافه کرد: هرچند در طول 10 سال گذشته رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور توسط گروه رتبه بندی (ISC)  انجام می شد ولی در سال 99 رتبه بندی و ارزیابی پژوهشگاه ها  و دانشگاه های دولتی تحت نظارت وزارت علوم با معیارها و شاخصهای جدید و نیز روش ­شناسی کاملا متفاوت نسبت به قبل و نیز با هماهنگی و نظارت کامل کارگروه تخصصی رتبه بندی در وزرات عتف توسط (ISC) انجام گرفت.

دهقانی تاکید کرد: اطلاعات مورد نیاز رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی از سه طریق جمع آوری شده است که شامل اطلاعات پژوهشی که جمع آوری آن بر عهده گروه رتبه بندی موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) است، خوداظهاری دانشگاه ها که از طریق تکمیل پرسشنامه الکترونیکی رتبه بندی توسط رابطین در دانشگاه ها به دست می­آید و نیز برخی اطلاعات آموزشی که از طریق وزارت علوم یا سازمان های زیر مجموعه در اختیار گروه رتبه بندی قرار داده می شود، است.

وی ادامه داد: به دلیل ماهیت متفاوت مراکز آموزشی و پژوهشی و تفاوت در ماموریت ­ها، ضرایب معیارها و شاخص­ها در رتبه بندی دانشگاه­ها و پژوهشگاه­ها متفاوت است.

دهقانی اضافه کرد: مهمترین تفاوت در معیار آموزش است که ضریب آن برای پژوهشگاه­ها صفر در نظرگرفته است و در سایر شاخص ­ها و زیرشاخص ­ها هم تفاوت هایی وجود دارد که در روش شناسی مندرج در سایت رتبه بندی به صورت کامل ارائه شده است.

دهقانی اعلام کرد: در رتبه بندی پژوهشگاه­ ها در سال 99-98، 30 پژوهشگاه حضور دارند که از این تعداد 19 پژوهشگاه از پژوهشگاه ­های وابسته به وزارت علوم هستند.

وی افزود: بر این اساس نتایج نیز بر طبق همین تقسیم بندی اعلام شده است و به این شکل که یک رتبه بندی با نام «درهمکرد» اعلام شده است که تمامی 30 پژوهشگاه را با هم رتبه بندی می کند و یک رتبه بندی شامل پژوهشگاه­های وزارت عتف است که 19 پژوهشگاه با هم رتبه شده اند.

دهقانی گفت: در این رتبه بندی  قابلیت فیلترکردن نتایج، بر اساس تقسیم بندی وزارت علوم، که شامل چهار گروه علوم انسانی و معین وزارت عتف  علوم بین رشته ­ای، علوم پایه و تجربی تخصصی می ­شود، وجود دارد.

رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) ادامه داد: در هر 2 بخش «درهمکرد» و پژوهشگاه های وزارت علوم با توجه به نزدیک بودن امتیازات، بازه­ های رتبه ­ای، به جای رتبه مطلق پیشنهاد و اجرا شده است و بر این اساس، همه پژوهشگاه های حاضر در رتبه بندی به صورت بازه­ مشخص محاسبه و در هر بازه به صورت الفبایی اعلام شده است.

دهقانی تصریح کرد: پژوهشگاه ها می توانند با مراجعه به پروفایل خود جزئیات عملکرد را در هر شاخص ملاحظه کنند و نتایج رتبه بندی در وب سایت رتبه بندی به آدرس https://ur.isc.ac برای عموم در دسترس است و روش شناسی آن نیز به صورت واضح در همین وبگاه قرار داده خواهد شد.

کد خبر 1075092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha