شرح زندگی ۷۰ تن از یاران امام علی(ع)/ یارانی که در پشتیبانی از ولایت جان دادند

بسیاری از یاران حضرت محمد (ص) بعد از رحلت آن حضرت در حمایت از امام علی (ع) و ولایت در مقابل بانیان سقیفه ایستادند ، به روشنگری همت گماشتند و حتی جان خود را فدا کردند.

 خبرگزاری شبستان،سرویس فرهنگی، مریم داوری: کتاب «زندگانی امام علی (ع) و یاران آن حضرت» نوشته «احمد عیسی فر» مشتمل بر 335 صفحه از سوی انتشارات رایحه عترت در سال 1382منتشر شد و بعد از آن سه بار تجدید چاپ شد.

 

 زندگانی امام علی (ع)، سیره امام علی (ع)، وقایع دوران امام علی (ع)، نبرد با دشمنان، علی از دیدگاه قرآن، پیامبر (ص) و شخصیت ها، زندگانی اعضای خانواده امام علی (ع)، زندگانی یاران امام علی (ع)- مردان، زندگانی یاران امام علی (ع)- زنان، بخشی از خطبه های امام علی (ع)، بخشی از نامه های امام علی (ع)، اشعار منتسب به امام علی (ع)، بخشی از قضاوت های امام علی (ع)، دعاهایی از امام علی (ع)، منظومات شعرای بزرگ درباره امام علی (ع)، آثار قلمی اندیشمندان عناوین 16 فصل کتاب هستند. در انتهای کتاب نیز منابع مورد استفاده نویسنده آورده شده است.

 

در این کتاب از 303 نفر از یاران امام علی (ع)نام برده شده و به شرح بیش از 70 تن از آنان از جمله ابن عباس، کمیل، اباذر، میثم، اصبغ بن نباته، اویس قرنی، حجربن عدی و رشید هجری به طور کامل پرداخته شده است. نویسنده سعی کرده است شرح حال یاران امام علی (ع) که پندآموز و گویای گوشه هایی از تاریخ اسلام است را با قلمی روان برای خوانندگان بیاورد.

 

حسام بن ثابت، جلال الدین مولوی، حافظ، محمد حسین شهریار، نیما یوشیج، مریم اشرفی، صفیر اصفهانی، مهدی سهیلی، ناظرالله کرمانی، شیخ بهایی، شمس تبریزی، سعدی شیرازی، سپیده کاشانی، مهرداد اوستا، نصرالله مردانی، محمدرضا رحیمی از جمله شاعرانی هستند که اشعار آنها در فصل پانزدهم کتاب«زندگانی امام علی (ع) و یاران آن حضرت»  آورده شده است.

 

«احمد عیسی فر» نویسنده، پژوهشگر و دانش آموخته علوم ارتباطات است که تاکنون بیش از 30 عنوان کتاب در زمینه های تاریخ اسلام، رجال شیعی و امور دینی و تربیتی نگاشته است. وی که مدیر انتشارات رایحه عترت است نزدیک به 17 سال سابقه مدیریت روابط عمومی برخی از نهادهای انقلابی و سازمان های دولتی را بر عهده داشته است و از سال 1394 تاکنون پروژه ای تحت عنوان بزرگان مشاهیر و مفاخر نور را کار کرده است که تاکنون نزدیک به سه هزار شخصیت نوری در تمام حوزه های علمی، فرهنگی و هنری جمع آوری شده است.

عیسی فر با بیان اینکه کتاب «زندگانی امام علی (ع) و یاران آن حضرت» را برای آشنایی عموم مردم با زندگانی امام علی (ع) نوشته است به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، گفت: به همین دلیل از پردازش بیشتر خودداری و به شرح مختصری از تمامی ابعاد زندگانی امام علی (ع) بسنده کردم. کتاب بیش از این امکان پردازش داشت اما در آن صورت برای عامه مردم مورد استفاده قرار نمی گرفت.

 

این نویسنده با اعتقاد بر اینکه یاران امام علی (ع) به عنوان سند زنده و گویا نقش بسزایی در تبلیغ و ترویج شریعت و امامت حضرت علی (ع) داشتند، بیان کرد: بسیاری از یاران حضرت (ص) بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) در حمایت از امام علی (ع) و ولایت در مقابل بانیان سقیفه ایستادند و به روشنگری همت گماشت. در حمایت از امام علی(ع) برخی از یاران مانند اباذر تبعید و بعضی همچون حجر بن عدی، میثم تمار و مالک اشتر به شهادت رسیدند. بسیاری از یاران امام علی(ع) زمان حضرت رسول (ص) را درک کرده و بعضا از صحابه بودند.

 

در قسمتی از این کتاب«زندگانی امام علی (ع) و یاران آن حضرت» می خوانیم: صادق آل محمد (ع) می فرمایند:« روزی عباس بن عبدالمطلب و گروهی از بنی هاشم و جمعیتی از قبیله بنی عبدالغرا در مقابل خانه کعبه نشسته بودند که در این اثنا دیدند فاطمه بنت اسد در حالی که درد زایمان بر او فشار می آورد، وارد مسجد الحرام شد. در مقابل خانه کعبه ایستاد و نظر به آسمان کرد و گفت پروردگارا من به تو و به هر پیغمبری که فرستاده ای، به هر کتابی که نازل کرده ای، به گفته های جدم ابراهیم خلیل (ع) که این خانه کعبه را بنا کرده است، ایمان آورده ام. بار خدایا تو را قسم می دهم به حق آن کسی که این خانه کعبه را بنا کرد و به حق این فرزندی که در رحم من است و با من سخن می گوید و با سخن خود مونس من شده است و من یقین دارم این فرزند یکی از نشانه های جلال و عظمت توست. خدایا درد وضع حمل را بر من آسان کن. عباس بن عبدالملک می گوید وقتی فاطمه از این دعا فارغ شد دیدیم که دیوار عقب خانه کعبه شکافته شد. فاطمه داخل شکاف دیوار شده و از نظرها پنهان گردید و دیوار به قدرت خدا به شکل اولیه خود برگشت. ما کوشیدیم در خانه کعبه را باز کردیم، هرچه کوشش کردیم در گشوده نشد، فهمیدیم که این امر خداست. »

 

در قسمت دیگری از این کتاب آمده است: موقعی که حضرت ابوطالب فرزند بزرگوار خود را دید، خوشحال شد. همین که علی (ع) را به خانه آوردند، پیغمبر اکرم (ص) هم وارد خانه شد. علی (ع) را در بر گرفت و در دامن خویش جای داد. وقتی نظر علی (ع) به صورت مبارک پیامبر اکرم (ص) افتاد، خندان شد و به حضرت سلام کرد و بعد از آن به تلاوت سوره مبارکه مومنون پرداخت. طبق پاره ای از اسناد به هنگام ولادت حضرت علی (ع) ابوطالب در مکه حضور نداشت و فاطمه بنت اسد به جهت نگه داشتن نام پدر و به حمایت از شجاعت وی نام فرزند را حیدر نامید. به همین سبب بود که امام (ع) در مصاف روز خیبر در پاسخ رجز مرحب رو به وی چنین فرمود:« من آن کسم که مادرم مرا حیدر نامیده و آن شیرم که در کمین گاه شکار نشسته است.»

 

گفتنی است، کتاب «زندگانی امام علی (ع) و یاران آن» حضرت نوشته «احمد عیسی فر» مشتمل بر 335 صفحه در شمارگان دو هزار نسخه و قیمت دو هزار تومان از سوی انتشارات رایحه عترت منتشر شده است.

 

کد خبر 1075122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha