۱۰ درصد جمعیت خراسان رضوی تحت پوشش بهزیستی هستند

فیروزی با بیان اینکه ۲۵۰۰ مرکز مثبت زندگی در سراسر کشور خدمات بهزیستی ارائه می دهند که ۱۹۳ مرکز در استان و ۷۷ مرکز در مشهد فعال هستند، گفت:۱۰ درصد جمعیت خراسان رضوی تحت پوشش بهزیستی هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد «مسعود فیروزی » در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مناسبت هفته بهزیستی بیان کرد: سازمان بهزیستی در سال ۵۹ از ادغام ۱۶ موسسه عام المنفعه و در ادامه ۱۷ موسسه تشکیل شده است.

 

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه هیچ دستگاهی به اندازه بهزیستی کثیرالوظیفه نیست؛ به گونه ای که سازمان بهزیستی حدود ۶۰ وظیفه با حدود ۱۷۰ فعالیت متفاوت را بر عهده دارد؛ افزود: در اداره کل بهزیستی خراسان رضوی۱۳۰هزار فرد دارای معلولیت و ۷۰ هزار نفر در بخش های حمایتی واجد پرونده هستند که در مجموع ۲۰۰ هزار نفر معلول و افراد واجد شرایط در این استان با جمعیت تقریبی ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار نفر یعنی بیش از ۱۰ درصد جمعیت این استان زیرپوشش مستقیم این اداره کل قرار داشته و مستمری دریافت می‌کنند.

 

وی ادامه داد: علاوه بر آن سایر گروههایی که از خدماتی مانند غربالگری شنوایی، بینایی، اوتیسم و دیگر خدمات حمایتی بهره‌ می‌برند نیز تحت حمایت غیرمستقیم بهزیستی قرار دارند. همچنین خدمات بهزیستی در جنبه های پیشگیرانه در قبل از تولد شروع می شود و بعضا تا پایان عمر فرد ادامه دارد.

 

فیروزی با بیان اینکه ارائه خدمات بهزیستی منحصر به جنسیت، قومیت و مذهب و جغرافیا نیست؛ گفت: در طرح ساماندهی کودکان که توسط بهزیستی انجام شد، حدود ۵۰۰ نفر ساماندهی شدند که دو سوم کودکان ساماندهی شده ،اتباع خارجی هستند.

 

وی بیان کرد: شعار امسال هفته بهزیستی در چهل و یکمین سال تاسیس "بهزیستی در گام دوم؛ هوشمندسازی، محله محوری و سلامت اجتماعی و خانواده"، تعیین شده و مد نظر قرار دارد.

 

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: یکی از مهمترین اصول در دوره جدید مدیریتی بحث عدالت محوری بعنی توزیع عادلانه خدمات  که همان هوشمند سازی است، مطرح شده است .

 

وی افزود: محله محوری اتفاقی است که با تشکیل و ایجاد مثبت زندگی به اوج خود رسید و 2500 مرکز مثبت زندگی در سراسر کشور خدمات بهزیستی ارائه می دهند که 193 مرکز در استان و 77 مرکز در مشهد فعال هستند.

 

فیروزی مبانی ارائه خدمات این مراکز را تسهیل دسترسی گروههای هدف به خدمات، ایجاد شفافیت، توسعه فراگیری و توزیع عادلانه خدمات تقویت رویکرد خانواده محور و اجتماع محور در ارائه خدمات، ارائه مجموعه خدمات سازمان در یک مرکز ، افزایش رضایتمندی مردم، امکان ارائه خدمات به صورت الکترونیکی و بهبود و اصلاح فرایندهای موازی دانست.

 

وی با بیان اینکه ۲۲ فعالیت توسط مراکز مثبت زندگی ارائه خواهد شد؛ افزود: محله محوری توسط مراکر مثبت زندگی هدفی است که محقق شده است

 

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص سقط درمانی در مراکز پیشگیری از اختلالات ژنتیک گفت: در سال گذشته بیش از ۳۰۰ مورد ختم بارداری قانونی پس از بررسی‌های دقیق ژنتیکی و مشاوره با مراجع قانونی و دریافت مجوز شرعی، انجام شد.

 

وی با اشاره به افزایش مستمری‌ها و یارانه‌ معلولین در سال جاری گفت: به خاطر بالا رفتن هزينه‌هاي عمومي و به هم خوردن وضعيت اقتصادي كه ناشي از تحريم‌هاي ظالمانه دشمنان است، مددجويان عزيزمان نتوانستند شيريني اين افزايش 50 درصدي را بچشند.

 

فیروزی اظهار داشت: با تمام مشکلات و موانع موجود محدودیت‌های کرونایی، واکسیناسیون مراکز اقامتی زیرپوشش بهزیستی استان را با ۱۴ هزار دوز واکسن به اتمام رساندیم و با کمترین تلفات جانی، از این بیماری گذر کردیم.

 

وي با اشاره به معتادان متجاهر جمع‌آوري شده در مشهد گفت: اين افراد قرار نيست تا ابد در اين مراكز نگهداري شوند چون مطابق قانون حداكثر تا يك سال مي‌توانند تحت نظر اين مراكز باشند و بعد از اين مدت، بايد تعيين تكليف شوند.

 

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با تأكيد بر اينكه بازتواني و توانمندسازي معتادان متجاهر، يك فرايند پيچيده و مرهون همكاري مشترك اعضاي شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان است گفت: هر گونه ورود و خروج معتادان به اين مراكز با مجوز و دستور قضايي صورت مي‌گيرد و تصميم نهايي در اين مورد با دستگاه قضا است.

 

وي از افزايش وام اشتغال مددجويان بهزيستي به صد ميليون تومان در سال جاري خبر داد و گفت: مددجويان بخش‌هاي مختلف شامل معلولين، زنان سرپرست خانوار و معتادان بهبوديافته مشمول اين وام هستند كه ارزان‌قيمت است و بازپرداخت آن نيز طولاني مدت مي‌باشد.

 

فيروزي در زمينه اشتغال معتادان بهبوديافته گفت: ترجيح ما اين است كه وام اشتغال به صورت كارفرمايي به اين افراد داده شود چون اغلب آنها سرمايه‌ي اجتماعي لازم براي تأمين تضامين بانكي و رفع مشكلات اداري را ندارند.

 

وي همچنين از اختصاص امتيازات ويژه براي كارفرمايان در زمينه‌ي اشتغال مددجويان ياد كرد و گفت: پرداخت حق بيمه كارفرمايي، وام اشتغال صد ميليوني بدون محدوديت براي مددجويان بكارگيري شده، پرداخت جبران كارآيي و حمايت‌هاي قانوني و مالياتي از جمله امتيازات بهزيستي براي كارفرمايان است.

 

فيروزي ضمن اشاره به سالروز ازدواج حضرت علي(ع) و حضرت فاطمه(س) گفت: اميدواريم شرايط ازدواج آسان در جامعه با كمك نهادهاي متولي فراهم شود كه اين امر در كاهش آسيب‌هاي اجتماعي، تأثير زيادي دارد و از اين جهت به بهزيستي مرتبط مي‌باشد.

 

وي با اشاره به بحث‌هايي كه اخيرا در باره طرح‌هاي غربالگري ژنتيك به منظور پيشگيري از ولادت‌هاي دچار معلوليت مطرح شده گفت: موضوع از جنبه‌ي روش‌هاي غربالگري مورد بررسي قرار گرفته و گويا پيشنهاد دهندگان طرح به دنبال اين بوده‌اند كه تشخيص، خيلي دقيق باشد و سقط درماني با حداقل ممكن شانس سلامت جنين، انجام شود.

 

کد خبر 1075137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha