۷ میلیون تن کالای دپو شده در بنادر وجود دارد

ارونقی با اشاره به اینکه با بررسی گمرکات، بنادر و ورودی کشتی ها، بیش از ۷ میلیون تن کالا از ۶ قلم کالای اساسی که ارز ترجیحی از دولت دریافت می کنند دپو شده است، گفت: از شروع فرآیند اظهار تا صدور مجوز بازارگاه که بتوانیم پروانه صادر کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران شب گذشته (دوشنبه ۲۱ تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه بر اساس مدارک و مستندات، بعد از اظهار حداقل ۴۵ روز زمان می‌برد تا مجوز بازارگاه به صورت کاغذی به ما ارائه شود، درباره انباشت نهاده‌ها در گمرکات کشور گفت: در کالا‌های اساسی نیاز به مجوز‌های قانونی داریم که حتماً باید توسط گمرک اخذ شود تا اجازه ترخیص کالا داده شود و بیشتر این‌ها مجوز وزارت جهاد کشاورزی را نیاز دارند که در خصوص سلامت کالا این مجوز‌ها در حداقل زمان ممکن صادر می‌شود و به گمرک ارائه می‌شود.

 


وی با بیان اینکه مجوز دیگری هم تحت عنوان مجوز عرضه کالا در بازارگاه است که با نرخ مصوب برای کالا‌ها یا نهاده‌هایی که در نظر گرفته شده نیاز است که متاسفانه تاخیر در ترخیص کالا ایجاد می‌کند، گفت: از این جهت که حداقل زمانی که مجوز بازارگاه به گمرک ارائه می‌شود که البته هنوز به صورت غیر سیستمی است ۴۵ روز به طول می‌انجامد که در این مدت زمان گمرک نمی‌تواند کالا را ترخیص کند که باید اصلاح شود.

 


ارونقی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی با نامه‌ای اعتراض آمیز عنوان کرد که گمرک حق ندارد بدون مجوز بازارگاه نسبت به ترخیص کالا اقدام کند، ادامه داد: الان اگر یک کیلو کالا را بدون مجوز فیزیکی بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی ترخیص کنم باید پاسخگو باشم. این ۴۵ روز حداقل زمان است و بر اساس مدارک که بعد از اظهار حداقل ۴۵ روز زمان می‌برد که مجوز بازارگاه به صورت کاغذی به ما ارائه شود.

 

معاون فنی و امور گمرک ایران با اشاره به اینکه با بررسی گمرکات، بنادر و ورودی کشتی ها، بیش از 7 میلیون تن کالا از 6 قلم کالای اساسی که ارز ترجیحی از دولت دریافت می کنند دپو شده است، افزود: از شروع فرآیند اظهار تا صدور مجوز بازارگاه که بتوانیم پروانه صادر و اجازه ترخیص کالا را بدهیم حداقل 45 روز طول می کشد.

 

وی درباره نامه 90 درصد ترخیص کالا از وزارت جهاد افزود: وارد کننده ها از این شرایط استقبال کردند چون 4 ماه کالای آنها مانده و نمی توانند کالای خودشان را خارج کنند و نامه 90 درصد با پیشنهاد گمرک بوده است و 3 ماه می شود که این مصوبه 90 درصدی قطع شده و کلی کالا مانده است. برای اولین بار یک و چهار دهم میلیون تن کالا روی کشتی به مدت یک ماه مانده است.

 

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با اشاره به اینکه شورای عالی امنیت ملی در سال گذشته اعلام کرده بود فقط 16 شرکت اعتباری وارد کنند و به غیر از آن افرادی که کالای خودشان را وارد کرده بودند به آنها اعتباری نمی دادند، گفت: یعنی کالاها در گمرکات و بنادر ماندند و علی رغم اینکه اسناد مالکیت داشتند کالای خود را نمی توانستند خارج کنند. ما این مشکل را مطرح کردیم و نهایتاً اعلام شد تمامی شرکت ها می توانند اگر کالای خودشان را در این شرایط به بنادر و گمرکات کشور رساندند حتماً از شیوه اعتباری استفاده کنند ولی هیچکس اقدام و عمل نکرد.

 

وی با اشاره به اینکه فقط یک و هشت دهم میلیارد یورو کالا در بندر امام خمینی (ره) است که باید تعیین تکلیف شود و هیچ کدام از اینها تخصیص نشده اند و تأمین نگرفتند و همه کالاها دپو شده است درباره موضوع حمل و نقل کالا هم افزود: در حال حاضر 2 میلیون تن کالای آماده خروج داریم که در بندر امام خمینی (ره) است که باید خارج شود.

 


ارونقی با بیان اینکه در حال حاضر در بنادر شمالی بالای 110 هزار تن کالا بیش از 8 ماه در آنجا ماندند و نمی توانیم تشخیص دهیم که این کالا فاسد شده یا نشده است که قرنطینه باید اعلام نظر کند و حتی کالا تا 16 ماه هم داریم که در بنادر شمالی وجود دارد، افزود: در بنادر جنوب کشور هم که الآن در محوطه های روباز کالا را نگهداری می کنند دمای هوا 50 درجه است.

 

 

کد خبر 1075159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha