ناگفته هایی از عملیات رمضان در تیرماه ۱۳۶۱ بر سر توقف جنگ وجود دارد

دکتر زمانی با اشاره به سالروز عملیات رمضان در تیرماه ۱۳۶۱ گفت: پس از فتح خرمشهر توسط رزمندگان اسلام تقریبا جنگ ۴۵روز به حالت سکون رسید بحث هایی بود بر سر توقف جنگ بر روی مرزهای سیاسی و یا ادامه آن که سیاسیون معتقد بودند جنگ رو در خرمشهر متوقف کنیم.

« اسماعیل زمانی» در گفت و گو خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز در خصوص سالروز عملیات رمضان در تیرماه سال ۱۳۶۱ گفت: پس از فتح خرمشهر توسط رزمندگان اسلام تقریبا جنگ ۴۵روز به حالت سکون رسید بحث هایی بود بر سر توقف جنگ بر روی مزار های سیاسی و یا ادامه آن که سیاسیون معتقد بودند جنگ رو در خرمشهر متوقف کنیم.

 

استاد دانشگاه علوم سیاسی و پژوهشگر انقلاب اسلامی افزود: این نظریه متاسفانه اشکالات عمده ای داشت مثلا اینکه ارتش بعث عراق فقط در منطقه خوزستان روی مرز سیاسی قرار گرفته بود و در استان های ایلام و کرمانشاه و کردستان و آذربایجان غربی کیلومترها داخل خاک ایران مستقر بود و نظریه دوم نظریه نظامیان بود که معتقد بودند باید از اروند رود عبور کرده وآن طرف رودخانه از دشمن سرپل گرفته شود.

 

وی ادامه داد: این مسائل تا جایی پیش رفت که امام رحمت الله علیه به صورت جداگانه پیروان ۲ نظریه را فراخواند و نکته نظرات آنها را جویا شد ولی سیاسیون اصرار بر توقف جنگ داشتند البته ناگفته نماند این نظریه برخواسته از تفکرات لیبرالیستی نهضت آزادی و افراد پیرو آن بود.

 

وی بیان کرد: فراموش نکنیم این مباحث موجب توقف ۴۵روزه جنگ بود که دشمن از این فرصت بسیار خوب وبا دقت بهره برداری کرد اینجاست که باید گفت اگر از دشمن غافل شوی او به دنبال طراحی جدید برای وارد کردن ضربات سخت تر است.

 

زمانی اظهار کرد: از کش و قوس های بین سیاسیون و نظامیان در جلسه شورای عالی دفاع در حضور امام رحمت الله علیه برگزار می شود آن جلسه فرماندهان خدمت امام ابتدا تیمسار ظهیرنژادشروع به صحبت می کند و به امام می گوید؛ ما سر مرز نمیتوانیم بمانیم و اینجا قابل پدافندنیست چون ممکن است آتش بس طولانی شود، ولی اگر ما برویم پشت رود اروند جایی است که میتوانیم دفاع کنیم و دفاعمان هم مطمئن شود، دیگر  ارتش بعث عراق نمی تواند به ما حمله کند.

 

وی ادامه داد: طی این جلسه همگی اعضای شورای عالی دفاع بعداز صحبت های تیمسار ظهیرنژاد سکوت مطلق کردند امام در جواب تیمسار می فرماید: خیلی خب ما فکر می کنیم و به شما می گوییم.

 

استاد دانشگاه علوم سیاسی مطرح کرد: از آنجایی که بعد از عملیات الی بیت المقدس هر عملیات دیگری در منطقه خوزستان مجدد به ورود به خاک عراق می شد تمامی مسئولین را به این موضوع واداشت که نحوه و چگونگی ورود به خاک عراق باید بررسی شود که در این میان آب گل آلود خیلی ها به دنبال ماهی گیری خود به نفع دشمنان انقلاب اسلامی بودند.

 

زمانی عنوان کرد: بعداز سه از جلسه شورای عالی دفاع مرحوم حاج‌ احمدآقا با تماس تلفنی با فرماندهان نظامی اعلام می کند امام فرمودند: من موافقم شما وارد خاک عراق بشوید. خودمن هم یک اطلاعیه خواهم دادمبنی بر اینکه ما قصد گرفتن خاک عراق را نداریم ولی شما باید برای مسئله  تبلیغات دشمن باید فکر کنید، مراقب باشید که توپ هایتان درشهر بصره روی سر مردم نخورد، به گونه ای نباشد که القا شود ایران به دنبال تصرف سرزمینی است؛ در این مقطع طرح عملیات رمضان در سال ۱۳۶۱ آماده شد.

 

گفتنی است، عملیات رمضان در تاریخ ۲۳تیرماه سال ۱۳۶۱ شب ۲۱ ماه مبارک رمضان ساعت ۲۱و۳۰دقیقه با رمز یا صاحب الزمان ادرکنی در منطقه شرق بصره با اهداف زیر آغاز می شود

۱-دفاع از انقلاب اسلامی در مقابل توطئه های دشمن
۲.دفاع تجاوز وتوطئه های امپریالیزم
۳.دورکردن آتش دشمن از شهرهای جنوبی کشور 
۴.انهدام ماشین جنگی دشمن 

 

لازم به ذکر است، این عملیات ۱۵روز در منطقه ای به وسعت ۱۶۰۰کیلومتر مربع انجام گرفت واین عملیات اولین عملیات برون مرزی رزمندگان است بود.

 

 
 

کد خبر 1075181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha