شناسایی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خانه خالی/۷ میلیون تن کالای دپو شده در بنادر وجود دارد

شناسایی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خانه خالی، چهار میلیون تن و چهار کالای نهاده ای در ۱۲ گمرک داریم، ۷ میلیون تن کالای دپو شده در بنادر وجود دارد، تخصیص ۸ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و دارو برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه شنبه ۲۲ تیر شبستان به شرح زیر است:

شناسایی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خانه خالی/ اخذ مالیات از خانه‌های خالی از مرداد ماه

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی شب گذشته (دوشنبه ۲۱ تیر) در برنامه تیتر یک شبکه خبر سیما با بیان اینکه ساز و کار مهندسی و فنی و اجرایی و مصالح برای تولید سالانه یک میلیون مسکن در کشور وجود دارد منتهی نکته حائز اهمیت توانمندسازی مردم است تا استطاعت خرید داشته باشند، گفت:‌ در خصوص طرح آیت الله رئیسی رئیس جمهور منتخب، درباره احداث سالی یک میلیون مسکن، در جلسه‌ای که خدمت ایشان رسیدم عرض کردم که ساز و کار مهندسی و فنی و اجرایی و مصالح و نیروی کار برای این که در کشور سالانه یک میلیون مسکن تولید شود فراهم است، اما نکته حائز اهمیتی که وجود دارد توانمندسازی مردم و ایجاد شرایط برای مردم است تا استطاعت خرید داشته باشند و بتوانند بخرند.


وزیر راه و شهرسازی با بیان این که ما آمار کل خانه‌های کشور را گرفته ایم، افزود: یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خانه خالی را شناسایی کرده ایم و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داده ایم. از مرداد ماه طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی آغاز می‌شود.



وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اجرای طرح بازآفرینی شهری و بحث حاشیه نشینی گفت: بزرگترین و تاسف بار‌ترین حاشیه نشینی کشور که به صورت آلونک است و حلبی آباد، در شهر چابهار است که ما به یاری خدا همین امسال و در همین ماه‌های آینده با قراردادی که با بسیج بسته ایم کل آن حلبی آباد را پاک و تبدیل به محیطی فاخر و متناسب با زندگی شهری می‌کنیم.

 

۷ میلیون تن کالای دپو شده در بنادر وجود دارد

مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران شب گذشته (دوشنبه ۲۱ تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه بر اساس مدارک و مستندات، بعد از اظهار حداقل ۴۵ روز زمان می‌برد تا مجوز بازارگاه به صورت کاغذی به ما ارائه شود، درباره انباشت نهاده‌ها در گمرکات کشور گفت: در کالا‌های اساسی نیاز به مجوز‌های قانونی داریم که حتماً باید توسط گمرک اخذ شود تا اجازه ترخیص کالا داده شود و بیشتر این‌ها مجوز وزارت جهاد کشاورزی را نیاز دارند که در خصوص سلامت کالا این مجوز‌ها در حداقل زمان ممکن صادر می‌شود و به گمرک ارائه می‌شود.

 


وی با بیان اینکه مجوز دیگری هم تحت عنوان مجوز عرضه کالا در بازارگاه است که با نرخ مصوب برای کالا‌ها یا نهاده‌هایی که در نظر گرفته شده نیاز است که متاسفانه تاخیر در ترخیص کالا ایجاد می‌کند، گفت: از این جهت که حداقل زمانی که مجوز بازارگاه به گمرک ارائه می‌شود که البته هنوز به صورت غیر سیستمی است ۴۵ روز به طول می‌انجامد که در این مدت زمان گمرک نمی‌تواند کالا را ترخیص کند که باید اصلاح شود.

 


ارونقی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی با نامه‌ای اعتراض آمیز عنوان کرد که گمرک حق ندارد بدون مجوز بازارگاه نسبت به ترخیص کالا اقدام کند، ادامه داد: الان اگر یک کیلو کالا را بدون مجوز فیزیکی بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی ترخیص کنم باید پاسخگو باشم. این ۴۵ روز حداقل زمان است و بر اساس مدارک که بعد از اظهار حداقل ۴۵ روز زمان می‌برد که مجوز بازارگاه به صورت کاغذی به ما ارائه شود.

 

معاون فنی و امور گمرک ایران با اشاره به اینکه با بررسی گمرکات، بنادر و ورودی کشتی ها، بیش از 7 میلیون تن کالا از 6 قلم کالای اساسی که ارز ترجیحی از دولت دریافت می کنند دپو شده است، افزود: از شروع فرآیند اظهار تا صدور مجوز بازارگاه که بتوانیم پروانه صادر و اجازه ترخیص کالا را بدهیم حداقل 45 روز طول می کشد.

 

چهار میلیون تن و چهار کالای نهاده ای در ۱۲ گمرک داریم

حسن عباسی معروفان، مدیر کل خدمات بازرگانی خارجی وزارت جهاد کشاورزی شب گذشته (دوشنبه ۲۱ تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما حدود چهار میلیون تن نهاده در بنادر وجود دارد که بیشتر آن در بندر امام خمینی (ره) است، گفت: اگر آمار نیاز کل کشور به نهاده ها را در سال 1400 به میزان 24 میلیون تن فرض کنیم در هر ماه دو میلیون تن گردش کالایی را باید داشته باشیم. در جلسه ای که حدود یک ماه پیش درباره این موضوع داشتیم مقرر شد نامه ای که سازمان دامپزشکی ارائه می دهد به عنوان ارائه در بازارگاه محسوب شود که تاخیر نداشته باشیم.

 


معروفان با بیان اینکه موضوعات قاچاق کالا الزام کرده که افرادی که کالا وارد می کنند و در سامانه بازارگاه ارائه نمی شوند عرضه خارج از سیستم تلقی می شود و قاچاق محسوب می شود، افزود: واردات در بازرگانی خارجی یک فرآیندی دارد که مرحله به مرحله و پشت سرهم است و افرادی که ثبت سفارش می کنند که بالای 420 شرکت وارد کننده غلات و نهاده های دامی در کشور هستند که بیش از 110 شرکت فعالیت آنها چشمگیر است و این شرکت ها می توانند اعلام کنند که یک ثبت سفارش از روزی که بارگذاری در سامانه می کنند و روزی که ما تایید می کنیم چقدر طول می کشد و در حال حاضر 14 میلیون و دویست هزار تن ثبت سفارش داریم که تا پایان سال را پوشش می دهد.

 

مدیر کل خدمات بازرگانی خارجی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه 12 سازمان و ارگان در یک تجارت خارجی دخیل هستند و خروجی کار گمرک است، گفت:‌ اینکه کشتی در لنگرگاه وارد می شود ترخیص شود و 45 روز به طول می انجامد را به نوعی تایید می کنم که در کل باید این فرآیند طی 30 روز تمام شود. در نامه 90 درصد ترخیص که با کمک گمرک انجام شده است مقرر شد که افرادی که ارز نگرفتند و به آنها تخصیص داده نشده بتوانند 90 درصد را با نامه ها ترخیص کنند.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود چهار میلیون تن و چهار کالای نهاده ای در 12 گمرک داریم که بیشتر آن هم ذرت است که به میزان یک میلیون و هشتصد و 80 هزار تن می باشد، ادامه داد: این عدد در 10 روز پیش دو میلیون و دویست هزار تن بوده است یعنی 320 هزار تن طی 10 روز خارج شده است.

 

تخصیص ۸ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و دارو

حسین تاجیک نژاد، کارشناس ارشد حوزه ارزی بانک مرکزی شب گذشته (دوشنبه ۲۱ تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره تأمین ارز برای ترخیص کالاها گفت: طبق مصوبه مجلس امسال 8 میلیارد دلار می توانیم ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی و دارو اختصاص دهیم. از این 8 میلیارد دلار، 6 میلیارد دلار برای 6 ماهه اول سال است که چهار و نیم میلیارد دلار برای کالاهای اساسی می باشد.

 


وی با بیان اینکه ما از درآمد ارزی دولت می توانیم تخصیص بدهیم و تا الآن حدود چهار و نیم میلیاردی که باید برای کالاهای اساسی تا پایان شهریور تخصیص می دادیم را تا امروز انجام دادیم یعنی از برنامه جلو هستیم، گفت: ما حدود 2 میلیارد و 700 میلیون دلار تأمین را انجام دادیم که 2 میلیارد و 200 میلیون دلار به صورت نقدی و بخشی از این تخصیص به صورت اعتباری است. طبیعی است که در تخصیص اعتباری، تأخیر داریم چون مقرر شده اول کالا بیاید، ترخیص بشود و بعد از ترخیص تأمین را انجام دهیم. در سال گذشته که تخصیص اعتباری انجام شد حدود 800 میلیون دلار این فرآیند را انجام دادیم.

 


این کارشناس ارشد حوزه ارزی بانک مرکزی با اشاره به اینکه تاکنون دو و هفت دهم میلیارد دلار تأمین کردیم که تا پایان شهریور تقریباً طبق برنامه هستیم، افزود: بانک مرکزی ریال می تواند چاپ کند ولی ارز را نمی تواند چاپ کند حتماً ارز باید بیاید تا مصرف شود و بانک مرکزی صرفاً یک واسطه است. ما هیچ تخصیصی در کالای با ارز ترجیحی نمی دهیم مگر اینکه وزارت صمت ، وزارت جهاد یا وزارت بهداشت به ما اعلام کرده باشد و ما هیچ اختیاری در مورد ترخیص کالاهای اساسی نداریم.

 


تاجیک نژاد با اشاره به اینکه طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی در سال گذشته 14 شرکت اجازه اعتباری داشتند و بعد از آن همه شرکت ها می توانستند به صورت اعتباری کالا وارد کنند، گفت: ولی ما صرفاً با نظر وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی این کار را انجام دادیم و حتی یک ثبت سفارش وجود ندارد که تخصیص داده باشیم و نظر وزارت صمت، جهاد یا بهداشت در کالاهای اساسی وجود نداشته باشد. بانک مرکزی به صورت ماهانه لیست افرادی که ارز دریافت می کنند را منتشر می کند.

 

حمل و نقل بر اساس تن کیلومتر و مصوبه شورای اقتصاد، توافقی است

غلامحسین دغاغله، مدیرکل حمل و نقل کالای سازمان راهداری شب گذشته (دوشنبه ۲۱ تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره موضوع پشت بارنامه و قیمت های بالای محل گفت: در سه ماه پایانی سال فرصت طلایی برای خروج کالا از بندر و ورود ناوگان ما به بنادر است. در سه ماهه آخر سال 99 به صورت مکتوب صاحبان کالای دولتی، بازرگانی دولتی، پشتیبانی امور دام و خدمات حمایتی اعلام کردند که واردات ناوگان ما بالای 2 هزار و 500 دستگاه است و خواب 7 روز در بنادر از جمله بندر امام خمینی (ره) داریم و این فرصت را برای خروج کالا مغتنم شماریم ولی هیچ اقدام خاصی انجام نشد.

 


وی با بیان اینکه پیش بینی ما این بود که از اول سال ۱۴۰۰ با توجه به برداشت محصولات داخلی با افزایش تقاضا مواجه می شویم و توان ما تقسیم خواهد شد، گفت: تا امروز فقط در استان خوزستان پنج و نیم میلیون تن کالای کشاورزی شامل چغندر قند، ذرت، گندم و تره بار در حال حمل است و همزمان باید کالای اساسی را هم حمل کنیم.

 


دغاغله با بیان اینکه حمل و نقل بر اساس تن کیلومتر و مصوبه شورای اقتصاد، توافقی است، ادامه داد: بر اساس عرضه و تقاضا کرایه آن توافقی است و در زمانی که تقاضا زیاد باشد قطعاً قیمت ها بالا خواهد رفت و در غیر این صورت کرایه هم پایین خواهد آمد.

 

 

 

 

 

کد خبر 1075200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha