اهدای واکسن آسترازنکا به ایران از سوی ژاپن/ گزارش اقدامات وزارت کشور برای تعیین تکلیف خودروهای دپو شده  به رئیس جمهور

گزارش اقدامات وزارت کشور برای تعیین تکلیف خودروهای دپو شده به رئیس جمهور، اهدای واکسن آسترازنکا به ایران از سوی ژاپن، محسنی‌اژه‌ای پنجشنبه به ایلام سفر می‌کند، به کانون های مساجد در برنامه هفتم توجه شود برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، گزارش اقدامات وزارت کشور برای تعیین تکلیف خودروهای دپو شده  به رئیس جمهور،  اهدای واکسن آسترازنکا به ایران از سوی ژاپن،  محسنی‌اژه‌ای پنجشنبه به ایلام سفر می‌کند، به کانون های  مساجد در برنامه هفتم توجه شود از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در سه شنبه ۲۲ تیر است.

کانون های فرهنگی مساجد در برنامه هفتم به عنوان محور تحول آفرینی مورد توجه قرار گیرند

توجه به مقوله فرهنگ و دین از مهمترین مسایلی است که در حال حاضر یک ضرورت برای جامعه است. وجود شبکه های اجتماعی و امکان دسترسی نسل جوان به فضای مجازی امکان آسیب پذیری آنها و همچنین جامعه را دوچندان کرده است. تقویت مسایل مربوط به حوزه فرهنگ و دین از راهکارهایی است که کارشناسان برای مقابله با این تهدیدها و آسیب ها پیشنهاد می دهند. توجه به حوزه فرهنگ و دین در برنامه های توسعه ای و همچنین اسناد بالادستی و تقویت این حوزه در بودجه های سالیانه از مسایلی است که باید متولیان امر و مسئولان انجام دهند. ضرورت توجه به این مسئله موضوع گفت و گوی خبرنگار شبستان با احمد راستینه، عضو کمیسیون فرهنگی و نماینده شهرکرد در مجلس شورای اسلامی است که در ذیل آمده است:

 

تا چه اندازه باید مسایل مربوط به حوزه فرهنگ در برنامه توسعه هفتم مورد توجه قرار گیرد؟

برنامه های توسعه به عنوان سندهای بالادستی برای تدوین برنامه های سالانه تدوین می شود. مهمترین مسئله که در برنامه و اسناد بالادستی باید دیده شود جهت حرکت و افق اهدافی است که طراحی و پیش بینی می شود و در حوزه فرهنگ ضرورت رسیدن به اهداف نقشه مهندسی فرهنگی کشور و رسیدن به تمدن نوین اسلامی با تمرکز به جامعه اسلامی باید در دستور کار قرار گیرد.

 

جامعه اسلامی محقق نمی شود مگر اینکه سبک زندگی ما ایرانی و اسلامی باشد، یکی از مهمترین مولفه هایی که در سند توسعه هفتم باید مورد توجه قرار گیرد بحث مولفه های سبک زندگی ایرانی – اسلامی است که متاسفانه در طول سال های گذشته نقشه راه و سند جامع و درستی برای آن تدوین نشده است.

 

در سخنرانی ای که رهبری در بجنورد داشتند آنجا در مورد مولفه های سبک زندگی ایرانی – اسلامی مباحث جدی را مطرح کردند. از مسکن و نما و معماری مسکن ما تا ضرورت آپارتمان نشینی ما تا فرهنگ اجتماعی امروز در مراودات و ارتباطات اجتماعی ما حاکم است تا پوشش و حجاب ما جزء مهمترین مباحث سبک زندگی ایرانی – اسلامی است. در سند توسعه هفتم الزاما ما باید به یک مدل روشنی از سبک زندگی ایرانی – اسلامی از مسکن تا روابط اجتماعی ما دیده شود به گونه ای که بتوانیم در یک سند بالادستی برنامه ها و اهداف رسیدن به جامعه اسلامی را تدوین کنیم. در حوزه فرهنگ یکی از مهمترین اتفاقاتی که در سند توسعه هفتم باید بیفتد، تنظیم و تدوین نظام نامه جامع سبک زندگی ایرانی – اسلامی است.

 

 

دولت سیزدهم در این راستا چه برنامه ای را باید تدوین کند؟

دولت آینده باید به عنوان یکی از محورهای مهم سند توسعه هفتم این مسئله را یعنی سبک زندگی ایرانی – اسلامی و تدوین نظام نامه در این راستا را مد نظر قرار دهد. از دیگر مسایلی که باید در برنامه توسعه هفتم مد نظر دولت باشد بحث افزایش سرانه مطالعات و کتابخوانی در جامعه ماست. کتاب در سرانه و سبد خانوار ما تعریف نشده است. ما در سند توسعه باید حتما بحث قرار دادن هزینه های کتاب را در سبد خانوار پیش بینی کنیم تا بتوانیم سرانه مطالعه را به عنوان یکی از اقدامات زیربنایی توسعه فرهنگی اجتماعی جامعه در دستور کار قرار دهیم.

 

تمرکز بر توسعه همه جانبه ورزش همگانی نیز باید در تدوین برنامه هفتم مورد تاکید قرار گیرد. ورزش همگانی دو کار کرد مهم دارد؛ یکی از کارکردهای مهم آن در حوزه سلامت است که متاسفانه مغفول مانده است در تمامی کشورهای توسعه یافته سندهای توسعه سلامت شان مبتنی بر پیشگیری و تحرک تدوین می شود در حالی که جامعه ما از 75 درصد فقر حرکتی و تحرک روبرو است؛ در واقع جامعه ما به دلیل ضعف در حرکت و تحرک دچار بیماری ای جدی قلبی و عروقی است و متاسفانه مرگ و میرهای کشور ما به دلیل بیماری ای قلبی عروقی است که همین متاثر از کم تحرکی و کمبود فعالیت های بدنی است.

 

در سند توسعه هفتم ورزش همگانی که یکی از کارکردهایش در حوزه سلامت و کارکرد دیگر آن در حوزه اجتماعی است باید مورد توجه قرار گیرد. در سند توسعه هفتم با اقداماتی که دولت خواهد داشت و هدایت هایی که کمیسیون فرهنگی در این حوزه خواهد داشت، اتفاقات خوبی در تدوین افق آینده حوزه فرهنگ و جهت گیری درست و صحیح ما در مباحث مختلف در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 

گزارش اقدامات وزارت کشور برای تعیین تکلیف خودروهای دپو شده در گمرکات به رئیس جمهور

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور گزارش اقدامات وزارت کشور، پیرامون تعیین تکلیف وضعیت خودروهای دپو شده در گمرکات کشور را به رئیس جمهور ارائه کرد.
وزیر کشور، با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۸؛ با پیگیری این وزارت و همکاری گمرک ایران، آمار خودروهای بلاتکلیف و دپو شده در گمرکات سه استان بوشهر، خوزستان و هرمزگان، با تعداد (۵۱۰۸) دستگاه خودرو شناسایی و با ارسال گزارشات مربوطه به حضور حضرتعالی و موافقت آن مقام محترم با پیشنهادات تقدیمی، پرونده مربوطه با محوریت معاون محترم اقتصادی رییس جمهور، مورد پیگیری واقع و نهایتاً منجربه ابلاغ تصویبنامه شماره ۱۵۲۶۷۶/ت۵۷۳۹۴ هـ مورخ ۲۹-۱۱-۱۳۹۸ هیئت محترم وزیران گردید، ادامه داد:  در اجرای تصویبنامه مذکور، تاکنون (۲۸۵۹) دستگاه خودرو از مجموع (۵۱۰۸) دستگاه خودروی بلاتکلیف (۵۶ درصد)، تعیین تکلیف و از گمرکات استان های مذکور ترخیص و تعداد (۲۲۴۹) دستگاه (معادل ۴۴ درصد) به دلائلی چون داشتن پرونده قضایی، عدم ثبت سفارش و اظهار نشده به گمرکات در گمرکات موصوف، کماکان باقی مانده است.
وزیر کشور در ادامه به رییس جمهور محترم پیشنهاد نموده است:  در راستای تعیین تکلیف نهایی خودروهای باقیمانده و بلاتکلیف مورد اشاره، آن تعداد از خودروهایی که به لحاظ موانع ناشی از ضوابط و مقررات جاری، بلاتکلیف مانده و امکان ترخیص آنها وجود ندارد، تسریع لازم از سوی وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارائی (گمرک ایران- سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی)، به منظور تعیین تکلیف قانونی آنها معمول گردد.
همچنین با عنایت به اینکه مشکل عمده خودروهای باقی مانده در گمرکات ذکر شده، وجود پرونده قضایی می باشد، لذا ضرورت دارد در این خصوص نیز، با هماهنگی و همکاری قوه قضائیه، تدابیر لازم اتخاذ شود.
دکتر رحمانی فضلی افزود: وزارت کشور با توجه به وظایف و مأموریت های حاکمیتی و بین بخشی، همواره مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را در سطح کشور رصد نموده و با راهبرد تسهیل گری و ایجاد هماهنگی بین دستگاه های اجرایی ذی ربط، موضوعات مبتلابه کشور را در سال های اخیر مورد پیگیری قرار داده است.

 

اعلام آمادگی ایران برای کمک به حادثه‌دیدگان آتش سوزی بیمارستان در ناصریه عراق

به دنبال وقوع آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین (ع) شهر ناصریه عراق ایرج مسجدی در اظهاراتی ضمن ابراز تاسف از این حادثه و ابراز همدردی با مردم  و مسئولین عراق ضمن تسلیت به خانواده  قربانیان این حادثه از خداوند بزرگ برای درگذشتگان طلب مغفرت و آمرزش و برای مجروحان طلب شفای عاجل کرد .

همچنین سفیر ایران در عراق در تماس با مقامات وزارت بهداشت این کشور با ابراز تأسف شدید از وقوع حادثه آتش سوزی در بیمارستان امام حسین (ع) شهر ناصریه  در استان ذی قرار عراق از اعلام آمادگی ایران برای کمک به حادثه دیدگان این آتش سوزی خبر داد . 

طرف عراقی نیز ضمن تشکراز جمهوری اسلامی ایران و  اقدام سفیر در تماس با وزارت بهداشت اظهار کرد :  این اقدام   نشان از حس انساندوستی و همسایگی مسئولان  جمهوری اسلامی ایران دارد. 

بر اساس این گزارش و طبق  اعلام منابع خبری در  بیمارستان امام حسین (ع) شهر ناصریه  تعداد قابل توجهی از بیماران کرونایی بستری بوده اند.

این  آتش سوزی ساعاتی پس از آتش سوزی در مقر وزارت بهداشت عراق در بغداد رخ داد و طی آن ۷۵ تن کشته و شماری زیادی زخمی شدند که حال بیشترشان وخیم گزارش شده است.

آوریل گذشته نیز در اثر انفجار یک سیلندر اکسیژن، آتش سوزی گسترده مشابهی در بیمارستان "ابن الخطیب" بغداد رخ داد که مرکز بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا است.

به گفته وزارت کشور عراق ، در این حادثه ۸۲ تن کشته و ۱۱۰ تن زخمی شدند، اما کمیسیون حقوق بشر (که به طور رسمی با پارلمان مرتبط است) گفت که آتش سوزی ۱۳۰ کشته برجای گذاشت.

 

اهدای واکسن آسترازنکا به ایران از سوی ژاپن

توشیمیتسو موتِگی وزیر امور خارجه ژاپن امروز (سه شنبه) اعلام کرد که کشورش در مجموع ١١ میلیون دوز واکسن آسترازنکا را برای اهدا به ١٥ کشور در نظر گرفته است که در آینده نزدیک آنها را ارسال خواهد کرد.

به گفته این مقام ژاپنی، این واکسن‌ها که ساخت ژاپن هستند قرار است به ایران، تایوان، کامبوج، فیجی، لائوس و کشورهای مختلف دیگر از طریق کواکس ارسال شود.

ژاپن در حال حاضر برای واکسیناسیون ۶۰ میلیون نفر واکسن آسترازنکا در اختیار دارد و مجوز استفاده از آن را در ماه مه صادر کرده است.

 

محصولات ایران خودرو قابلیت عرضه به بازارهای روسیه را دارند

کاظم جلالی، در دیدار با فرشاد مقیمی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با موضوع بررسی اقدامات اجرایی برای ورود مجدد این خودروساز به بازار روسیه، اظهارکرد: طبق مطالعاتی که ایران‌خودرو در بازار روسیه انجام داده، محصولاتی نظیر دنا، دنا پلاس، راناپلاس و خودروی تارا، ظرفیت مطرح شدن در بازار کشور روسیه را دارا هستند.

 وی با بیان این‌که مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ظرف چند ماه اخیر پیگیری های جدی در زمینه صادرات محصولات این خودروساز داشته است، گفت: به واسطه این پی‌گیری ها، سفارتخانه در این بخش فعال شده و همکاری دو سویه و مستمری میان سفارت ایران در روسیه و ایران خودرو برقرار شده است.

 وی افزود: در این همکاری مشترک، موضوعاتی نظیر صادرات برخی از خودروها به کشور روسیه و تولید مشترک خودرو و نیز استفاده از ظرفیت های صادراتی قطعه سازان، به  صورت جدی دنبال می‌شود.

سفیر ایران در کشور روسیه، ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های خوبی در زمینه خودرویی با کشور روسیه  انجام شود.

 

محسنی‌اژه‌ای پنجشنبه به ایلام سفر می‌کند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اژه‌ای در اولین سفر استانی خود به عنوان رئیس قوه قضاییه، پنجشنبه به ایلام سفر می‌کند.

 

کد خبر 1075201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha