مرمت بخشی از دیوار و جداره های خانه تاریخی بروجردی کاشان

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کاشان از مرمت بخشی از دیوار و جداره های خانه تاریخی بروجردی کاشان خبر داد.

مهران سرمدیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شمال استان اصفهان گفت: قسمتی از دیوارها و جداره های خانه بروجردی که متأسفانه دچار آسیب شده بود ، با اختصاص بخشی از اعتبارات ملی به مبلغ ۵۵۰ میلیون ریال مرمت شد.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کاشان افزود: خانه تاریخی بروجردی را می توان مشهورترین خانه تاریخی ایران دانست که به سمبل شهر کاشان تبدیل شده است. این خانه به دلیل  دارا بودن ویژگی ها و ارزش های والای معماری ایرانی، به کارگیری بسیاری از فنون و مهارتهای معماری سنتی و دارا بودن تزیینات متنوع و هنرمندانه و نوآوری، نبوغ و خلاقیت شگرف معمارانه در ساخت آن به ویژه در ترکیب منحصر به فرد و استثنایی بخش تابستان نشین و مجموعه سرپوشیده بنا،  یکی از ارزشمندترین خانه های تاریخی ایران و تقریبا معروف ترین بنای مسکونی ایران به شمار می رود.

 

سرمدیان اظهار داشت: از جمله آیتم های اجرایی این پروژه ، تراشیدن بدنه های فرسوده راهروهای ورودی و بخشی از بدنه های حیاط بیرونی ،اجرای کف فرش دالان ورودی شامل برچیدن موزاییک فرش ها و اجرای کف فرش سنتی با آجر ختایی به همراه بندکشی، اجرای اندود و سفیدکاری جداره ها ، مرمت بند کشی ها و اجرای روغن برزک کلیه درب های چوبی است.

 

خانه تاریخی بروجردی از نظر محبوبیت جاذبه توریستی در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به عنوان انتخاب برتر یونسکو اعلام شده است.

 

این بنای تاریخی در ۱۳ خرداد ۱۳۵۴ به شماره ۱۰۸۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است./

کد خبر 1075250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha