طرح افزایش تعداد نمایندگان زن با قانون اساسی منافات داشت

دبیر کمیته بانوان جبهه متحد اصولگرایان از ارایه طرح تشکیل کمیسیون زنان و خانواده به هیئت رییسه مجلس خبر داد و گفت: طرح افزایش تعداد نمایندگان زن در مجلس با قانون اساسی منافات داشت و این طرح منتفی شد.

به گزارش خبرنگار شبستان، زهره الهیان، دبیر کمیته بانوان جبهه متحد اصولگرایان در نشست خبری امروز یکشنبه 23 بهمن در پاسخ به این سوال خبرنگار شبستان مبنی بر اینکه پیش بینی تان برای حضور زنان در مجلس نهم با توجه به اینکه تعداد زنان در مجلس هشتم کاهش یافت چه میزان است، گفت: آنچه که ما می دانیم این است که احزاب و گروههای مختلف در انتخابات مجلس نهم حضور دارند و در این میان زنان نیز نقش دارند و در استانهایی نظیر خراسان، اصفهان، تبریز و شیراز شاهد ثبت نام تعدادی از زنان هستیم که در مجموع امیدواریم در مجلس آینده بیش از 8 نفر خانم به مجلس راه بیابند.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در مورد طرح افزایش تعداد زنان نیز خاطرنشان کرد: برای طرح افزایش تعداد نمایندگان زن در مجلس کارهای کارشناسی خوبی انجام شد ولی چون این طرح با قانون اساسی از لحاظ اینکه باعث تبعیض می شد منافات داشت، با مشورتی که با دوستان و با مرکز پژوهشها داشتیم نتیجه این شد که از این طرح صرفنظر کنیم زیرا با تصمیم قانون در این زمینه کاری پیش نمی رود بلکه به لحاظ سهمیه در احزاب حضور زنان را در مجلس بیشتر کنیم.

وی با اشاره به حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن آن را لبیکی به خواست مقام معظم رهبری دانست و گفت: حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن در روز گذشته برای دشمنان پیامی داشت و آن پیام این بود که مردم علی رغم اینکه پیامهایی از اتاقهای فکر اپوزیسیون در خارج از کشور مبنی بر عدم حضور آنها در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی صادر می شود اما همچنان پای انقلاب و نظام ایستاده اند و در واقع این حضور تمام این فکرها را خنثی کرد.

وی با بیان اینکه بازتولید فتنه در انتخابات آینده یکی از اهداف دشمنان خواهد بود اظهار کرد: بعد از انتخابات 88 دشمنان نظام با کمک گرفتن از عوامل داخلی فتنه سعی کرده اند چالشهای امنیتی را برای کشور ایجاد کنند تا برای نظام هزینه داشته باشد و براندازی نظام هدف اصلی آنها بود که در نهایت با حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن این نقشه ها نقش بر آب شد.

الهیان با تاکید بر اینکه مردم در کشورهایی که موج بیداری اسلامی در آنها شکل گرفته است به انتخابات آتی در ایران چشم دوخته اند یادآور شد: باشکوه تر برگزار شدن انتخابات آتی برای ملتهای منطقه پیام مهمی دارد.

وی اضافه کرد: دشمنان هر چه توان دارند قبل از انتخابات و در شرایط کنونی برای لطمه زدن به انقلاب و انتخابات به کار می بندند که نمونه آن تحریم خرید نفت از سوی اتحادیه اروپا از جمهوری اسلامی ایران است که این اتحادیه علی رغم مشکلات شدید اقتصادی قصد دارد با تشدید فشار بر مردم و دولت ایران قبل از انتخابات، مشارکت آنها را به حداقل برساند.

وی تحریم های آمریکا نیز از این دست دانست و ادامه داد: آنچه مهم است این است که مردم در راهپیمایی روز گذشته نشان داده اند که این تحریم ها موفق نبوده است.

این نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این سخن امام خمینی (ره) که فرمودند مجلس در راس امور است گفت: مجلس به عنوان جایگاه قانونگذاری دارای اهمیت بالایی است و نمایندگانی که در این عرصه حضور دارند باید قابلیت لازم را داشته باشند که البته این موضوع نیز به هوشیاری مردم و کارکرد احزاب برمی گردد.

وی با اشاره به انتخابات مجلس نهم یادآور شد: شروع مجلس نهم مصادف با اجرای برنامه پنجم توسعه کشور است و این مجلس باید در راستای تحقق برنامه پنجم تلاش فراوان داشته باشد که با توجه به این شرایط قطعا این مجلس مجلسی تاثیرگذار خواهد بود.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که طبق گفته های اعضای جبهه متحد اصولگرایان قرار بود که حداقل 6 خانم در لیست نهایی جبهه متحد اصولگرایان حضور داشته باشند و چرا این تعداد در لیست نهایی به 5 نفر کاهش یافت گفت: در رابطه با حضور زنان در مجلس آینده جلسات و صحبت های مستمری را با بزرگان اصولگرا داشتیم که هم به لحاظ کیفی خانمهای توانمندتری به مجلس راه بیابند و هم به لحاظ کمی تعداد زنان در مجلس نهم بیشتر شود که دوستان نیز نظر موافق داشتند و تلاشهایی هم در این زمینه شد و حتی به تمامی استانها ابلاغ شد که اگر در این استانها زنان توانمند و باتجربه ای هستند به جبهه متحد اصولگرایان معرفی شوند اما مشکلی که در این زمینه وجود داشت این بود که متاسفانه خانمها انگیزه لازم برای حضور در این عرصه را نداشتند و تعداد ثبت نام ها کم بود.

الهیان با تاکید بر فرهنگسازی برای حضور بیشتر زنان در عرصه های مختلف ادامه داد: یکی از نقطه ضعف های در حوزه زنان عدم توجه بیشتر احزاب به مشارکت طلبیدن خانمها و کاکرد حزبی آنهاست که خانمها تمایل به کارهای حزبی ندارند و با این شرایطی که بیشتر احزاب به مجلس راه می یابند خانمها باید تلاش کنند که توانمندیهای خودشان را به احزاب معرفی کنند و در مسیر فعالیت های حزبی تلاش های بیشتری داشته باشند در نهایت با توجه به محدودیت تعداد خانمهایی که برای انتخابات مجلس نهم ثبت نام کرده بودند و مباحثی که صورت گرفت نتیجه و تصمیم جمعی این بود که 5 نفر خانم برای حضور در جبهه متحد اصولگرایان معرفی شوند.

الهیان خاطرنشان کرد: برای استانها نیز این رایزنی صورت می گیرد که خانمهایی که در حوزه انتخابیه مقبولیت بیشتری دارند و امکان رای آوردن آنها در آن حوزه بیشتر است در لیست جبهه متحد اصولگرایان حضور یابند.

دبیر کمیته بانوان جبهه متحد اصولگرایان همچنین در ادامه نشست خبری خود درباره حضور برخی افراد که در لیست جبهه متحد اسامی شان ذکر شده است و امکان معرفی آنها در لیست جبهه پایداری در مورد این موضوع در سطح شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان تصمیم گرفته می شوند که یک تصمیم این است که ممانعتی برای مشارکت افراد در لیست جبهه پایداری نباشد و تلاش شود که مشترکات دو لیست نیز بیشتر شود و به این طریق شاهد شکسته شدن آراء در بین اصولگرایان نباشیم اما در هر صورت برخی از آقایان معتقدند که افرادی که در سرلیست جبهه متحد اصولگرایان حضور دارند در لیست جبهه پایداری نباشند زیرا این افراد هویت جبهه متحد هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با دادن لیست مشترک بین دو جبهه امکان رای آوردن کاندیداهای جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات آتی وجود دارد گفت: ما هدفمان باید این باشد که کاندیداهایی از لیست اصولگرایان به مجلس راه پیدا کنند گرچه در این شیوه ها اختلاف نظرهایی وجود دارد و برخی معتقدند حالا که رقیب مهمی برای اصولگرایان وجود ندارد خود اصولگرایان با هم رقابت کنند اما در هر صورت ما می بینیم که تلاشهای جدی از سوی رقبای اصولگرا چه اصلاح طلبان و چه رقبای دیگر صورت می گیرد، و رقابت بین اصولگرایان موجب پایین آمدن آرا می شود.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تلاش از ابتدا این بود که جبهه پایداری به جبهه متحد اصولگرایان بپیوندد که امید بیشتری برای حضور بیشتر کاندیداهای اصولگرا در مجلس باشد ولی این اتفاق نیفتاد و در این شرایط دو لیست ارایه شده است.

این نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه مجلس هشتم و فراکسیون زنان چه اقداماتی را برای امنیت زنان انجام داده اند، گفت: ما طرح امنیت زنان را با کمک مرکز پژوهش های مجلس و مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری پی گیری کرده ایم و در این زمینه لایحه ای تنظیم شده است که متناسب با فرهنگسازی در حوزه زنان کارهای فقهی، اجتماعی و فرهنگی نیز برای امنیت زنان انجام شود که این لایحه از اولویت های اصلی در مجلس نهم خواهد بود و پیش نویس آن در حال حاضر در دولت آماده شده است.

زهره الهیان در ادامه نشست خبری خود با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه زنان در مجلس هشتم خاطرنشان کرد: در شرایطی مجلس هشتم را پشت سر می گذاریم که مقام معظم رهبری در نشست راهبردی خود مساله زنان و خانواده را مساله درجه 1 کشور دانستند و همین موضوع وظیفه سنگینی را برای ما در حوزه قانونگذاری ایجاد کرد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تدوین قوانینی که متضمن نگاه اسلام در حوزه خانواده و زنان باشد گفت: هر چند زنان مجلس در اقلیت هستند اما تمام تلاش ما این بود که در راستای تحقق نگاه اسلام، رهبری و امام قوانینی را در حوزه زنان تدوین کنیم که این قوانین ضامن پیشرفت زنان باشد.

این عضو فراکسیون زنان مجلس با اشاره به تصویر قانون ارث در مجلس هشتم گفت: ما در ارتباط با دیه زنان در موارد قتل عمد و غیرعمد بندی به قانون مجازات اسلامی اضافه کردیم که طبق این اصلاحیه دولت باید این مابه التفاوت را پرداخت کند.

وی ادامه داد: در ارتباط با بحث تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی که مشکلاتی زیادی را ایجاد کرده بود مصوبه ای را در مجلس داشتیم که طبق آن علاوه بر اقامت طولانی به آنان تابعیت نیز اعطا می شود که مشکلات آن در این حوزه حل شود.

الهیان با اشاره به ماده 230 برنامه پنجم توسعه یادآور شد: این ماده برنامه جامع توسعه زنان و خانواده را در بردارد و به دولت تکلیف کرده است که در طول برنامه خلاءهای موجود برای توسعه زنان و خانواده را برطرف کند.

وی با اشاره به تشکیل ستادملی خانواده با حضور 9 وزیر، نمایندگان مجلس گفت: در حوزه سلامت زنان نیز حرکتهایی در مجلس صورت گرفت و جلساتی را با وزیر بهداشت و درمان داشتیم که از وی خواستیم در حوزه زنان و خانواده حرکت های جدی تری صورت گیرد.

الهیان همچنین با اشاره به پی گیری های مجلس هشتم در زمینه ورزش زنان خاطرنشان کرد: ما درخواست لایحه حمایت از کودک را از سوی دولت داشتیم که به دلیل مشکلات و مباحثی که در زمینه کودک آزاری در کشور وجود دارد دولت خواستار بررسی سریعتر به این لایحه در مجلس بود که قطعاً یکی از اولویت های مجلس نهم بررسی همین لایحه است.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از تدوین طرحی مبنی بر تشکیل کمیسیون زنان و خانواده در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: ما زمانی که مقام معظم رهبری فرمودند مساله زنان و خانواده باید مساله اول کشور باشد مصمم شدیم طرح تشکیل کمیسیون زنان و خانواده را نهایی کنیم و در همین راستا این طرح را به امضای تعدادی از نمایندگان رساندیم و به هیئت رییسه نیز ارایه کردیم که قطعاً پس از بررسی در صحن علنی مجلس برای اصلاح به کمیسیون های تخصصی ارایه می شود.

الهیان همچنین در رابطه با سرانجام لایحه حمایت از خانواده یادآور شد: لایحه حمایت از خانواده یک سیر طولانی را در مجلس هشتم طی کرد و جلسات مفصلی در این زمینه برگزار شد اما اصلاحاتی در تکمیل لایحه حمایت از خانواده هم در سه قوه و هم در حوزه زنان انجام شد و این لایحه نهایی شده است و در نوبت بررسی صحن علنی است و در همین مجلس هشتم نیز بررسی می شود.

الهیان همچنین در پاسخ به سوالی که به تعداد حضور زنان در ثبت نامهای انتخابات مجلس نهم اشاره داشت گفت: در دوره قبل 500 نفر زن برای حضور در انتخابات مجلس نهم ثبت نام کرده بودند که در این دوره نیز هم گرچه آمار دقیقی ندارم اما همین رقم است اما باید توجه داشت که در این دوره به لحاظ تحصیلات خانمها تحصیلات بیشتری دارند.

پایان پیام/
 

کد خبر 107536

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha