ایران از منضبط ترین کشورهای جهان در رابطه با موافقتنامه های تجارت آزاد است

میرکریمی با اشاره به اینکه ایران یکی از منضبط ترین کشورهای جهان در رابطه با موافقتنامه های تجارت آزاد با کشورهای همسایه است، گفت: جدی ترین موافقتنامه؛ تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا بود که امسال در شرایط کرونا به ۵۰۵ میلیون دلار رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، کامبیز میرکریمی، نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه شب گذشته (سه شنبه 22 تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه ایران یکی از منضبط ترین کشورهای جهان در رابطه با موافقتنامه های تجارت آزاد با کشورهای همسایه است، گفت: جدی ترین موافقتنامه؛ تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا بود که حجم تجارت ایران سال ها حدود 300 میلیون دلار و حجم واردات ما چهار برابر این میزان بود که روند بعد از اجرای موافقتنامه تغییر کرد و از سال 97 که 284 میلیون دلار بود به 458 میلیون دلار جهش پیدا کرد و امسال در شرایط کرونا به 505 میلیون دلار رسید.

 

میرکریمی با بیان اینکه با نرخ گذاری که بانک مرکزی داشت و موضوع سامانه نیما و سخت گیری هایی که انجام شد؛ یک مقدار به تجارت آزاد ما لطمه زد، گفت: باید به زیرساخت ها توجه کرد. خیلی از موانع رفع شد اما در عین حال ما توسعه نامتوازن را شاهد هستیم البته ایران امتیازات بسیار خوبی در موافقتنامه اوراسیا گرفت و بهترین امتیاز برای صادرات کالای ایرانی مثل محصولات پلیمری گرفته شد.

 

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با اشاره به اینکه باید مسئولین دولتی مذاکره کنند و با یک سرمایه گذاری مختصر؛ تعداد گمرکات را در مرز ایران وجمهوري آذربایجان به دو تا سه مرز برسانند، گفت: همچنین از جمهوري آذربایجان به روسیه هم به دو یا سه مرز افزایش دهند؛ البته سرمایه گذاری خوبی در جاده ها شده است.

کد خبر 1075514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha