سیستان و بلوچستان در خط مقدم مبارزه با دلتا کرونا/ هرگز پشت مردم سیستان و بلوچستان را خالی نخواهیم کرد

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان در خط مقدم مبارزه با دلتا کرونا است، گفت: هرگز پشت مردم سیستان و بلوچستان را خالی نخواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زاهدان، سایه شوم کرونا ویروس در سیستان و بلوچستان بر تن مردم مظلوم سیستان و بلوچستان سنگین تر شده است، افزایش آمار مبتلایان و مرگ و میر گواه بر شرایط بحرانی سیستان و بلوچستان می دهد؛ جولان طولانی این ویروس منحوس در سیستان و بلوچستان نه تنها میزان تاب آوری مردم استان را کاهش خواهد داد بلکه تبعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زیادی را بدنبال خواهد داشت تبعاتی که می‌توان به موضوع بیکاری عده‌ای، سفره‌های کوچک اقتصادی عده‌ای دیگر، شرمندگی پدران و معضلاتی مثل تنها شدن افرادی و خیلی چیزهای دیگر که همه و همه در گیر و دار کرونا به وجود می‌آیند.

 

این روزها سیستان و بلوچستان در شرایط جنگ تمام عیار با ویروس دلتا کرونا است و تا دیر نشده و بحران در این استان شدت نگرفته با همتی همگانی شرایط سیستان و بلوچستان را به وضعیت پایدار در تعداد مبتلایان برسانیم و مرگ و میری در منطقه نداشته باشیم.

 

در ابتدا  به مردم استان سیستان و بلوچستان توصیه می شود که پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند تا از شرایط بحرانی کرونا خارج شویم زیرا که اگر غیر از این باشد اگر تمام نیروها و نهادهای مردمی از دولتی گرفته تا  خصوصی و نظامی پای کار بیایند اما مردم استان پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند قطعا سیستان و بلوچستان به هندوستان دوم تبدیل خواهد شد.   

 

خوش رقصی کرونا در سایه فقر مردم سیستان و بلوچستان/ برخی از مردم سیستان و بلوچستان حتی توان خرید یک ماسک را ندارند.

 

 از زمان تخت و تاز دلتا کرونا در سیستان و بلوچستان شاهد اقدامات مردمی و غیر مردمی در استان بودیم به طوری روحیه امید و امید آفرین را به جامعه تزریق کرد.

 

همکاری و هماهنگی که توزیع بسته‌های معیشتی، ملزومات بهداشتی، کمک به بیماران کرونایی و خانوادهایشان و  تجهیز بیمارستان‌ها و ایجاد بیمارستان‌های سیار تخصصی تنفسی تنها مواردی از آن است و طیف گسترده‌ای از افعال و اعمال خیرخواهانه فردی و اجتماعی را شامل می‌شود.

حضور فعال مسئولان استانی و کشوری از قبیل ودلاورمردان ارتش جمهوری اسلامی وشیردلان سپاه وسبزپوشان نیرویی انتظامی وستاداجرایی فرمان آمام (ره) وبنیاد برکت وجمعیت هلال احمر

 در میدان مبارزه با کرونا در سیستان و بلوچستان، نشان می دهد که در روزهای سخت در کنار هموطنان خودشان هستند.

 

افزایش تخت‌های بیمارستانی، دغدغه مسوولان  بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان

 

در سرتاسر جهان نظام‌های ارائه خدمات بهداشتی درمانی  برای بهبود خدماتشان در کوتاه مدت و حفظ سلامت مردم در بلند مدت بر زیر ساخت‌ها، تجهیزات و لوازم ضروری مورد نیازشان در نهادهای درمان و بهداشت تاکید می‌کنند یکی از این زیر ساخت‌ها که بر رفاه بیمار و وضعیت بالینی‌اش تاثیر گذار بوده و وجودش و کیفیتش موثر در نظام رتبه بندی یک مجموعه بهداشتی است تخت‌های بیمارستانی بوده تخت‌هایی که هر کدام از ما در زندگیمان حداقل یک بار یا بیشتر گذارمان به خوابیدن بر رویشان  افتاده و تصویری از آن‌ها داریم.

 

ارتقای کمی و کیفی تخت‌های بیمارستانی همواره یکی از دغدغه‌های مسوولان استان سیستان و بلوچستان در دولت فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم بود بهمین دلیل توجه ویژه‌ای به این موضوع در اجرای طرح‌های توسعه صورت گرفت.

شرایط بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان دکتر سعید نمکی را به این استان کشاند؛ دکتر نمکی در اولین روز سفر خودش به سیستان و بلوچستان از بیمارستان 64 تخت خوابی کنارک بازدید کرد.

 

 

بازدید وزیر بهداشت و درمان از بیمارستان ۶۴ تختخوابی کنارک

 

سعید نمکی عصر  در بازدید از بیمارستان ۶۴ تخت‌خوابی کُنارک با بیان اینکه این بیمارستان متعلق به نیروی دریایی جمهوری اسلامی است افزود: در وزارت بهداشت مکلف به تجهیز بیمارستان‌های دولتی متعلق به وزارت بهداشت هستیم اما به دلیل عام‌المنفعه بودن این مجموعه، یک موافقت‌نامه‌ای را تنظیم کردیم که به محض تحویل، بحث تجهیز آن در دستور کار قرار گیرد.

 

وی ادامه داد: امروز مشاهده کردیم که کار احداث بیمارستان تقریبا رو به اتمام است و از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی خواستیم طی دو روز آینده بخش‌هایی که تکمیل شده را به همکاران ما تحویل دهند چراکه امکانات درمانی آن را در تهران آماده کردیم و به محض اینکه اعلام شود، این تجهیزات را ارسال می‌کنیم.

 

وزیر بهداشت گفت: با هماهنگی‌هایی که انجام شده از ۲ روز دیگر، بخش‌های تکمیل شده، برای تجهیز به همکاران ما تحویل داده خواهد شد. امیدواریم طی ۲ هفته آینده، بخش زیادی از این بیمارستان تجهیز و در مدت‌زمان کوتاهی برای ارائه خدمت به مردم آماده شود.

 

وی ادامه داد: برای دیدار با همکارانمان در بخش بهداشت و درمان و همه افرادی که در ستاد استانی برای مدیریت کرونا طی یک سال و نیم اخیر زحمت کشیدند به استان سیستان و بلوچستان سفر کردم.

 

نمکی افزود: بازدید و سرکشی از مجموعه‌های بهداشتی و درمانی و خصوصا بررسی مسائل مربوط به مدیریت کرونا و همچنین افتتاح برخی از پروژه‌های درمانی، ازجمله برنامه‌های ما در سفر به سیستان و بلوچستان است.

 

وزیر بهداشت تصریح کرد: در این سفر همچنین بحث تامین امکانات و تسریع در روند احداث طرح‌هایی که لازم است، مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 

 همچنین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از طرح احداث بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی شهرستان چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان دیدن کرد .

 

 این بیمارستان در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار توسط وزیر سابق بهداشت کلنگ زنی شد. هم‌اکنون بیش از سه سال از عملیات اجرایی آن می‌گذرد و فقط در حد گودبرداری، کار انجام شده است.
احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان در این بازدید خواستار تعیین تکلیف و تخصیص بودجه لازم برای تکمیل این پروژه شد.

 

زمین این پروژه به صورت رایگان توسط سازمان منطقه آزاد چابهار برای ساخت بیمارستان واگذار شده است.

 

بازدید و سرکشی از مجموعه‌های بهداشتی و درمانی و خصوصا بررسی مسائل مربوط به مدیریت کرونا و همچنین افتتاح برخی از پروژه‌های درمانی، ازجمله برنامه‌های وزیر بهداشت در سفر به استان سیستان و بلوچستان است.

شهرستان چابهار براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ با جمعیت ۲۸۳ هزار و ۲۰۴ نفر و ۴۸ هزار و ۱۴۷ خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.

 

بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار در هفته آینده تعیین تکلیف می‌شود

 

سعید نمکی در نشست جمع‌بندی نخستین سفر خود به چابهار با حضور استاندار سیستان و بلوچستان و جمعی از مدیران و علمای این استان اظهار داشت: از مطالبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخصوص پیگیری مشکلات بهداشت و درمان تشکر و قدردانی می‌کنم.

 

وی با بیان اینکه قوم بلوچ از عزیزترین، صبورترین و وفادارترین قوم‌ها در ایران است تصریح کرد: برای ریشه‌کنی فلج‌اطفال و مالاریا در این استان خدمات زیادی انجام شده و باید ادامه یابد.

 

وی اضافه کرد: وقتی وزارت بهداشت را در سال ۱۳۹۷ تحویل گرفتم این وزارتخانه ۲۵ هزار میلیارد تومان بدهی داشت و پرستاران ۲۴ ماه حقوق نمی‌گرفتند. خزانه خالی، تحریم سنگین آمریکا و سیل و زلزله در استانهای کشور و کرونا را در این چند سال تجربه کرده‌ام.

 

وزیر بهداشت گفت: باوجود مشکلات یاد شده با حول و قوه الهی، دعای خیر مردم و از همه مهمتر حمایت مقام معظم رهبری موجب شد موفقیت‌های زیادی حاصل شود

 

وی تصریح کرد: به دلیل همه کاستی‌ها و محرومیت‌ها از درگاه خداوند و مردم عذرخواهی می‌کنم.

 

نمکی بیان داشت: برای مردم سیستان و بلوچستان هر چه در توان داشتم دریغ نکردم چون مردم اینجا را دوست دارم و بر حل مشکلات آنها مصمم و جدی هستم. ساخت مراکز درمان بستر، تقویت زیرساختهای بهداشتی درمانی، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، تجهیز مراکز بهداشتی را در دستور کار قرار داده و  انجام می‌دهم.

 

وی در بحث خانه‌های بهداشت گفت: هر چه نیاز است خانه بهداشت در منطقه بلوچستان ساخته شود چون در هفته آینده اعتبار آن ابلاغ خواهد شد

 

وی در خصوص بیمارستان رها شده چابهار هم بیان داشت: بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار در هفته آینده تعیین تکلیف می‌شود تا مردم محروم این دیار از آن استفاده کنند.

 

وزیر بهداشت همچنین تصریح کرد: تامین اورژانس هوایی چابهار نیز در هفته آینده با حضور کولیوند مسوول مستقیم این بخش به طور ویژه رسیدگی می‌شود.

 

وی ادامه داد: بیمارستان نیروی دریایی کُنارک نیز تجهیز و طی ۱۰ روز امکانات مورد نیاز آن تحویل دیده می‌شود. البته از ۲ روز آینده می‌توانیم روند تجهیز این بیمارستان را آغاز کنیم.

 

نمکی ادامه داد: پزشک و نیروی متخصص برای این استان در نظر گرفته شده و اگر نیاز باشد از نیروهای شرکتی هم استفاده می‌شود و نباید کسی در این منطقه برای انجام آزمایش معطل بماند.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: برای ماندگاری طبیب و پزشک در مناطق مختلف تلاش می‌کنیم و باید زیرساخت‌های رفاهی فراهم شود تا خانواده پزشک بتواند از آن استفاده کند

 

وی بر تعین تکلیف وضعیت مشخص شدن پیمانکار بیمارستان ۳۲ تختخوابی پُلان چابهار تاکید کرد

 

وزیر بهداشت گفت: تعداد بیماران بدحال کرونا در خارج مراکز بهداشتی را نیز بررسی و تیم و هیاتی را مامور رسیدگی به مرگ و میر بیماران کرونایی در خارج از آمار حوزه بهداشت و درمان می‌کنیم تا این موضوع هم تعیین تکلیف شود.

 

وی با بیان اینکه چابهار جایگاه ویژه‌ای در کشور و منطقه دارد بیان داشت: باید حوزه سلامت این منطقه ویژه دیده شود تا علاوه بر حل مشکلات مردم به جذب توریسم درمانی تلاش کنیم.

 

او همچنین به این موضوع اشاره کرد: سهمیه داروی چابهار را از دانشگاه علوم پزشکی زاهدان جدا و به ایرانشهر واگذار می‌کنم تا بهتر مدیریت شود.

 

وزیر بهداشت گفت: تامین واکسن را به لطف خدا انجام می‌دهیم چون زدن واکسن خیلی می‌تواند از بد حال شدن مردم جلوگیری کند.

 

بخش‌های بستری و تشخیصی بیمارستان ایرانمهر سراوان به بهره‌برداری رسید

 

سعید نمکی در آیین افتتاح بیمارستان ایرانمهر با اظهار خرسندی از اینکه سراوان به جمع شهرستان‌های دارای ۲ بیمارستان پیوسته است اظهارداشت: بیمارستان ایرانمهر یکی از بهترین مراکز درمانی در شرق کشور بوده که در شرایط فعلی امکان بالقوه‌ای برای بستری بیماران احتمالی کرونا در سراوان بزرگ است

 

وی افزود: این بیمارستان که در پنج طبقه و در زمینی به مساحت ۴۰ هزار مترمربع و زیربنای ۱۸هزار مترمربع توسط وزارت راه و شهرسازی ساخته شده در مراسمی در ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ توسط محمد اسلامی به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به عنوان سازمان بهره‌بردار تحویل داده شد.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: هرچند بیمارستان رازی با وجود ساخت ۲ بخش استاندارد و جدید شامل بلوک زایمان و بخش اورژانس مجددا احیا شده اما به هیچ وجه پاسخگوی بیماران سراوان و شهرستان‌های تازه تاسیس این حوزه جغرافیایی نبود.

 

وی با اشاره به فعالیت بیمارستان ۶۴ تختخوابی در مهرستان گفت: بیمارستان ۳۲ تختخوابی این شهرستان نیز که عملیات ساختمانی آن مدت‌ها تعطیل بود مجددا احیا شده و افزون‌بر ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در آینده نزدیک به ظرفیت‌های درمانی حوزه سراوان بزرگ اضافه خواهد شد

 

نمکی با بیان اینکه با احتساب بیمارستان مهرستان تعداد تخت‌های بستری در حوزه سراوان بزرگ بالغ بر ۵۳۰ تخت است گفت: باتوجه به جمعیت حدود ۴۰۰ هزار نفری این شهرستان، شاخص دسترسی به تخت تا حدودی به متوسط کشوری نزدیک می‌شود هرچند لازم است تا برای بهبود بیشتر این شاخص هنوز هم تلاش  کنیم.

 

نگران تاب آوری مدافعان سلامت هستم

 

- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مدافعان سلامت و خانواده‌های آنها به شدت تحت فشار هستند که این امر به دلیل بی‌توجهی برخی افراد و مسوولان است و من نگران تاب آوری آنان هستم.

 

سعید نمکی در نشست بررسی وضعیت کرونا در جنوب سیستان و بلوچستان که در فرمانداری سراوان برگزار شد اظهارداشت: مردم همواره در زمینه‌های مختلف از جمله کرونا همراهی لازم را داشته‌اند اما بی‌توجهی برخی مسوولان و کوتاهی بعضی از افراد در این زمینه سبب شده تا فشار مضاعفی به همکارانم در حوزه سلامت وارد شود.

 

وی ادامه داد: مسوولان و بزرگان طوایف،علمای اهل تسنن و تشیع و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید در مناطق مختلف مردم سیستان و بلوچستان را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن کرونا تشویق کنند.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تامین واکسن کرونا برای سیستان و بلوچستان افزود: این استان اولین استانی است که واکسن را از ۵۰ سالگی آغاز کردیم و این منطقه نخستین دروازه ورود ما به سن‌های پایین‌تر است.

 

وی بیان کرد:هر چقدر واکسن تزریق شود مقدار بیشری واکسن به سیستان و بلوچستان ارسال خواهد شد و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

 

نمکی تصریح کرد: از هیچ بیمار کرونایی در منطقه سراوان نباید پول اخذ شود و این امر به جدیت پیگیری می‌شود.

 

وی ادامه داد: این نقطه از ایران اسلامی شاید محروم‌ترین و نیازمندترین نقطه کشور بوده و امروز با دیدن بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی سراوان احساس غرور می‌کنم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: احداث چنین مجموعه‌ای با ۶ اتاق عمل و بخش‌هایی مانند سی تی اسکن و ام آر آی با وجود تحریم‌های دشمنان باعث افتخار است.

 

وی ادامه داد: برخی بیمارستان‌ها به عنوان بیمارستان جایگزین طراحی شده‌اند و این امر به این معنی است که نیروی انسانی و امکانات بیمارستان قبلی به فضای جدیدی منتقل می‌شود.

 

نمکی با انتقاد از عملکرد برخی مسوولان سیستان و بلوچستان بیان کرد: با وجود امکانات و بودجه موجود نباید بیماران زیر پنکه بخوابند و حتما من در برگشت از این سفر با افرادی که در این زمینه کوتاهی کرده‌اند برخورد جدی خواهم کرد.

 

وی اظهارداشت: هر امکاناتی لازم است به سرعت فراهم خواهد شد و هر فردی در امر بی استفاده گذاشتن بیمارستان دخیل بوده توبیخ خواهد شد زیرا امکانات موجود در این بیمارستان بسیار خوب و مطلوب است و نباید بلا استفاده بماند.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۲ بیمارستان درمان بستر در سیب سوران و مهرستان در برگشت از این سفر مورد پیگیری قرار خواهند گرفت تا حداکثر تا ماه آینده راه‌اندازی شوند.

 

وی افزود: همچنین کارهای طراحی ۲ بیمارستان در بم پشت و گلشهر باید به سرعت انجام شود و اعتبارات لازم برای آنها نیز در اختیار قرار خواهد گرفت.

 

نمکی بیان کرد: یکی از چالش ها در زمینه کرونا در سیستان و بلوچستان در ایام عید فطر بوجود آمد و چالش بعدی نیز در ایام انتخابات شوراهای شهر و روستا و به دنبال دور همی‌ها و مراسم‌های مختلف مردمی ایحاد شد.

 

وی بیان کرد: رعایت، هدایت و حمایت سه رفتار تاریخ ساز رهبر معظم انقلاب در همه گیری کرونا بود که برای وزارت بهداشت بسیار کارگشا بوه است.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در زمینه رعایت شیوه‌های بهداشتی، در زمینه هدایت بسیج ملی مبارزه با کرونا و هم در زمینه حمایت از مدافعان سلامت هیچ نقطه ابهامی باقی نگذاشتند.

 

وی با بیان اینکه با بازماندگان متوفیان کرونا ابراز همدردی می‌کنیم و به حقوقشان احترام می‌گذاریم افزود: در بدو ورود به شهر سراوان متوجه شدم در شب گذشته خانم ۴۷ ساله سراوانی به علت ابتلا به کرونا فوت شده است.

 

نمکی ادامه داد: باتوجه به دغدغه خانواده این مادر، از مسوولان حوزه بهداشت و درمان می‌خواهم هرچه سریعتر پرونده پزشکی این مادر را بررسی و در صورتی که قصور پزشکی صورت گرفته باشد طبق قانون برخورد صورت کنند.

 

وی تاکید کرد: حقوق بیماران در بیمارستان‌ها در مراحل پذیرش، درمان و ترخیص باید رعایت شود.

 

مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان به طور رایگان درمان می‌شوند

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همه مبتلایان به کرونا در سیستان و بلوچستان به طور رایگان در بیمارستان‌های این استان درمان می‌شوند و این مصوبه از امروز/دوشنبه/ توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی قابل اجرا است.

 

سعید نمکی در جلسه ستاد منطقه‌ای مقابله با کرونا در ایرانشهر که با حضور رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و جمعی از نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد اظهارداشت: تبدیل دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر به دانشگاه نقش مهمی در اتقای شاخص‌های بهداشتی جنوب سیستان و بلوچستان دارد.

 

وی بیان کرد: برنامه ریزی شده تا با همکاری سازمان منطقه آزاد چابهار اقدامات لازم در گام نخست برای اعتلای نظام آموزشی این شهرستان انجام شود تا پس از آن شاهد استقلال مجموعه دانشگاهی این منطقه باشیم.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: استمرار طرح شهید «سلیمانی» در شرایط حاضر در سیستان و بلوچستان بسیار مهم است و از بسیج و هلال احمر درخواست می‌شود تا همچون گذشته در بحث بیماریابی و سایر موارد مربوط به مبتلایان به کرونا فعال شوند و این طرح باید ادامه پیدا کند.

 

وی ادامه داد: ما از بسیج و هلال احمر می‌خواهیم که در کنار مجموعه بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان باشند و به ما کمک کنند تا از این وضعیت همه گیری کرونا در این استان خارج شویم.

 

نمکی تاکید کرد: از نظر کیت و دارو بقیه امکانات ما سیستان و بلوچستان را لحظه‌ای تنها نخواهیم گذاشت تا کادر درمان این استان بتوانند از نظر امکانات و تجهیزات با حداکثر توان فعالیت‌های خودشان را انجام دهند.

 

وی بیان کرد: در رابطه با نواقص خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت سیستان و بلوچستان که طرح شبکه سلامت ما را تکمیل می‌کنند به ما اعلام کنند که با مشارکتی که با بقیه دستگاه‌ها برقرار می‌کنیم در طول یک سال آینده نواقص این مراکز برطرف شود.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) اعلام آمادگی کرده تا در زمینه برطرف کردن مشکلات بهداشتی و درمانی سیستان و بلوچستان ورود پیدا کند و ما از این ظرفیت در جهت رفع کمبودها استفاده کنیم.

 

وی تصریح کرد: از همه مردم سیستان و بلوچستان به دلیل کاستی‌های مزمنی که در طول همه سال‌های گذشته داشته با وجود همه فعالیت‌هایی که انجام شده عذرخواهی می‌کنم.

 

نمکی بیان کرد:  گرچه ما در نظام سلامت حداکثر ظرفیت را برای ارتقای زیرساخت‌های بهداشت و درمان کشور بکار بردیم و این روند تا رسیدن به نقطه مطلوب ادامه پیدا خواهد کرد.

 

وی بیان کرد: بیمارستان سراوان طوری بنا شده که نظیر آن را کمتر جایی در کشور شاهد هستیم  و این اتفاقاتی است که رخ داده است.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هنوز هم سرعت توسعه زیرساخت‌های ما با آهنگ عقب افتادگی سیستان و بلوچستان تنظیم نشده و ما باید به عنوان یک واقعیت ناگوار این را  بپذیریم که باید خیلی کار کنیم تا در حد و شان مردم این منطقه و همین‌طور جبران عقب ماندگی‌ها به خط متناسبی از پیشرفت رسیده باشیم.

 

وی اظهارداشت: در رابطه با بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار با هماهنگی منطقه آزاد چابهار از هفته آینده فعالیت‌های آن را تسریع خواهیم کرد تا این بیمارستان به عنوان مرکز بسیار مهم درمانی در جنوب سیستان و بلوچستان تبدیل شود.

 

نمکی بیان کرد: همچنین در رابطه با بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی ایرانشهر درخواست کردیم تا آخرین وضعیت و مواردی که برای تسریع این پروژه لازم است ارائه شود تا پس از بازگشت از سیستان و بلوچستان موارد خواسته شده را ابلاغ کنم.

 

وی اظهارداشت: مسوولان شهرستان سرباز تقاضای ۱۰ میلیارد تومان اعتبار را برای تسریع در ساخت مرکز درمانی این شهرستان داشتند که هم‌اینک با این اعتبار موافقت می‌شود به شرط آنکه واقعا اقدامات ساخت انجام شود.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امکاناتی که برای آزمایشگاه ایرانشهر لازم هست لیست شود تا در هفته آینده در اختیار دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان قرار گیرد.

 

وی اظهارداشت: همچنین کمبودهایی که در بیمارستان دلگان وجود دارد ارائه شود تا ما امکانات را به این شهرستان گسیل کنیم.

 

نمکی با بیان اینکه بیمارستان‌هایی که در زمینه سرخانه با مشکلاتی روبه رو هستند اعلام کنند تا نیازهای آنان را تامین کنیم افزود: وزارت بهداشت در حال وارد کردن تعدادی آمبولانس است که سیستان و بلوچستان در اولویت قرار دارد.

 

وی بیان کرد: واکسیناسیون خبرنگاران که همواره در خط مقدم اطلاع رسانی هستند نیز اجرایی خواهد شد.

 

دانشگاه علوم پزشکی زابل زیرساخت توریسم درمانی را دارد

 

 

 

 

سعید نمکی  در نشست ستاد مدیریت و مقابله با بیماری کرونا در منطقه سیستان اظهارداشت: در سفرهای نوروزی موضع خود را اعلام و به شدت با آن مخالفت کردم در حالیکه روزانه ۱۲ دستگاه اتوبوس از گلستان به زابل وارد می‌شد و در انتخابات شوراهای شهر و روستا سفره‌ها پهن و مراسم عروسی و عزا با جمعیت غیر استاندارد برگزار شد.

 

وی تاکید کرد: ارتباط استان گلستان، مازندران و گیلان بدلیل تراکم جمعیتی با سیستان و بلوچستان باید به شدت کنترل شود.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اصلی ترین فعالیت استاندار و فرمانداران سیستان و بلوچستان را افزایش پروتکل‌ها، آموزش به مردم بر رعایت دستور العمل‌های بهداشتی دانست و تصریح کرد: درمان سرپایی و بستری موقت بزرگترین فیلتر برای سرریز به بیمارستان ها است.

 

وی اظهارداشت: هر گونه کمبود نیروی انسانی و تجهیزات در بیمارستان ۶۴ تختخوابی زهک و هیرمند وجود دارد که در اسرع وقت تامین می‌شود.

 

نمکی با بیان اینکه ساخت مراکز درمان بستر در شهرستان‌های هامون و نیمروز آغاز می‌شود گفت: در رابطه با تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و پزشکان طرحی، نامه آن از طریق دانشگاه علوم پزشکی زابل ارسال تا مجوز آن صادر شود.

 

وی افزود: مرکز بیماری سل در سیستان دستاورد قابل توجه‌ای برای منطقه است که از فردا به ناوگان تخت‌های بیمارستانی زابل اضافه می‌شود.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از واگذاری پنج سردخانه نگهداری واکسن، یک ماشین حمل واکسن، دستگاه ام آر آی، دستگاه سی تی اسکن برای بیمارستان‌های زهک و هیرمند، دستگاه سی پی آر، پرداخت 2 ماه مطالبات کادر درمان سیستان خبرداد و گفت: در تقسیمات مرداد ماه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای افزایش متخصصین مورد نیاز بویژه فوق تخصص ریه به گونه‌ای که در استان ماندگار شود را دستور کار قرار می‌دهد.

 

وی از تصویب دانشکده دندانپزشکی زابل در جلسه گسترش وزارت بهداشت و درمان خبرداد و افزود: به نمایندگان مردم سیستان در مجلس قول ایجاد این دانشکده داده شد و مجوز آن برای دانشگاه علوم پزشکی زابل صادر شده که در کنار آن رشته‌های بهداشت دهان و دندان اضافه می‌شود.

 

نمکی اظهارداشت: هر تعداد واکسن که استان سیستان وبلوچستان نیاز داشته باشد تامین می‌شود و این استان اولین استان در کشور است که افراد بالای ۵۰ سال می‌توانند واکسن دریافت کنند.

 

هرگز پشت مردم سیستان و بلوچستان را خالی نخواهیم کرد

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تمام نیازمندی‌های سیستان و بلوچستان در زمینه بیماری کرونا تامین می‌شود و دولت و وزارت بهداشت هرگز پشت مردم این استان را خالی نمی‌کنند.

 

سعید نمکی در نشست چهار ساعته مقابله و مدیریت کرونا سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: با توجه به اینکه ما پیش‌بینی وضعیت وخیم کرونا را از قبل کرده بودیم هم‌اینک توانستیم از پس آن بر آییم و پیک آن را مدیریت کنیم.

 

وی ادامه داد:ما از قبل با مسوولان سیستان و بلوچستان مکاتباتی داشتیم اما برگزاری نماز عید فطر و نیز نشست‌های دورهمی و ضیافت‌هایی که برای انتخابات شوراهای روستا و شهر برگزار شد وضعیت را بسیار وخیم کرد.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: این وزارتخانه در زمینه تامین کیت‌های تشخیصی و تمامی وسایل بهداشتی برای سیستان و بلوچستان هیچ محدودیتی قائل نیست.

 

وی با اشاره به فعالیت‌های مطلوب دولت در زمینه‌های بهداشتی بیان کرد: در یکسال گذشته ۱۴ هزار تخت بیمارستانی در کشور اضافه و نیز ۴۲۰ آزمایشگاه تشخیص کرونا راه‌اندازی شده است.

 

نمکی تصریح کرد: با وجود اینکه تحریم‌های ظالمانه فشار مضاعفی بر دولت وارد می‌کند اما در یک سال گذشته ۴۷۰ دستگاه اکسیژن ساز به بیمارستان‌ها اضافه کرده‌ایم.

 

وی اظهارداشت: همچنین حقوق پرستاران ۲ و نیم برابر شده و ۵۳ هزار نیروی جدید در بدو استخدام داریم که بزودی وارد فعالیت می‌شوند.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به برخی کلیپ‌های منتشر شده در  رابطه با سخنان خود در هفته قبل مربوط به سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: تمام آمارهای ارائه شده توسط دانشگاه علوم پزشکی حوزه ایرانشهر تائید شده بود و مستندات آن نیز موجود است.

 

وی بیان کرد: در این وزارتخانه هیچ جایی برای مدیر غیر صادق وجود ندارد و باید تمام آمار و ارقام بصورت شفاف و روشن برای مردم منتشر شود.

 

نمکی با اشاره به سخنان نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: آقای مالکی سه بار به دفتر من مراجعه کردند و من با روی گشاده از ایشان استقبال کردم.

 

وی ادامه داد: ایشان هر سه بار برای تغییر رییس دانشگاه به من مراجعه و فردی را معرفی کردند که بسیار فرهیخته تر این بود که بتواند اینجا را اداره کند و من این کار را نکردم.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: من با فشار نماینده محترم رییس عوض نمی‌کنم و وظیفه من اداره امور دانشگاه‌هاست و عزیزان در مجلس وظیفه دارند که کمبودها را به من منتقل کنند.

 

وی ادامه داد: کسی نمی‌تواند برای من رییس تحمیل کند و حداقل من از آن افراد نیستم که برای چند روز پست و مقام زیر بار این مسائل بروم.

 

نمکی اظهارداشت: اگر رییس و مسوولی نادرست و ناصواب است کارش خوب نیست به من منتقل کنند و اینکه این فرد را بردار و آن را بگذار در محدوده من نیست.

وی با اشاره به ترک جلسه توسط مالکی تصریح کرد: من دلم می‌خواست می‌بودند و من این را می‌گفتم هیچ وقت در مورد کمبودها با من صحبت نشده و اگر در آن تاریخ مکاتبه‌ای در دفتر من ثبت شده من گردنم را گرو می‌گذارم.

 

دکتر هاشمی شهری رییس دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی زاهدان دررابطه با افزایش تخت های بستری کرونادر  گفتگو با خبرنگار ما گفت: با راه‌اندازی بخش‌های شماره پنج و ۶ بحران کرونا در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) زاهدان تعداد تخت‌های بستری کرونا در این بیمارستان افزایش یافت.
وی افزود: با شروع موج جدید همه‌گیری کرونا و افزایش پنج برابری تعداد موارد ابتلا؛ طبیعی است که شاهد افزایش میزان مراجعات به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باشیم و به همین دلیل میزان بستری بیماران تنفسی نیز حدود چهار تا پنج برابر نسبت به شرایط عادی همه‌گیری کرونا افزایش یافت

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان بیان کرد: تاکنون با استفاده از ظرفیت‌های موجود در سیستان و بلوچستان خدمات ارائه و با افزایش تعداد بیماران نیازمند بستری، بخش‌های جدید هم اضافه شده است.

 

وی ادامه داد: این کار با استفاده از ظرفیت‌های داخلی بیمارستان‌ها انجام می‌شود و به عنوان مثال بخش بحران پنج و ۶ در محل بخش‌های داخلی یک و نفرولوژی بیمارستان راه‌اندازی شده است.

 

دکتر هاشمی اظهارداشت: در توسعه تخت‌های تنفسی محدودیت اصلی موضوع اکسیژن بوده که برای این کار هم تعداد دستگاه‌ها افزایش یافته است.

 

وی ادامه داد:همچنین  بخش هفت بحران کرونا با ظرفیت هفت تخت مراقبت‌های ویژه در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) این شهرستان راه‌اندازی شد

 

دکتر سید محمد هاشمی شهری با بیان اینکه ایجاد ظرفیت‌های خالی برای پذیرش بیماران ادامه دارد اظهارداشت: با افزوده شدن این تعداد تخت هم‌اینک تعداد تخت‌های اختصاص یافته به بستری ویروس کرونا در شهر زاهدان به ۳۷۳ تخت افزایش یافت که ۶۲ عدد تخت در بخش‌های مراقبت‌های ویژه است

 

دکتر سید محمد هاشمی شهری اظهارداشت: ظرفیت‌های موجود در سیستان و بلوچستان برای بستری بیمار جدید کرونا مثبت که توسط وزیر بهداشت عنوان شده مورد تایید است.

 

وی افزود: در طول چند ماه اخیر و با پیش‌بینی احتمال وقوع موج  فعلی، عملیات ساخت و تجهیز ساختمان شماره ۲ بیمارستان علی ابن ابی طالب (ع) با سرعت پیگیری شد و هم‌اینک بخش عمده این بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی که تحت عنوان ساختمان شهید «حاج قاسم سلیمانی» نام گرفته نیز آماده پذیرش بیمار شده که می‌توان گفت این ساختمان برگ برنده و نقطه قوت پررنگ نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران در سیستان و بلوچستان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان بیان کرد: هم‌اینک ۱۰۰ تخت بستری برای بستری بیماران تنفسی و کرونا مثبت آماده و چنین ظرفیت بی‌نظیری توان ما در بستری بیماران کرونا مثبت را به صورت فوری افزایش خواهددادعلاوه بر این تعداد بر اساس نیاز تعداد تخت های بستری  قابل افزایش است الحمدالله تخت و امکانات مورد نیاز فراهم شده است.

   وی گفت :در این شرایط و در زمانی که نظام بهداشت و درمان به آرامش، مدافعان سلامت به تمرکز و خدمتگزاران مردم به حمایت نیاز دارند، انتظار می رود تا هم دستگاه های دولتی، هم غیر دولتی، هم معتمدین و هم  سایر افرادی که صاحب تریبون و رسانه هستند یاور مدافعان سلامت باشند تا از این موج همه گیری هم عبور کنیم، نه اینکه در اوج همه گیری کرونا شرایط را پیچیده تر و عرصه را بر خودمان  و مردم تنگ تر نماییم

وی ادامه داد:البته این انتظار زیادی از سوی مدافعان سلامت نیست و این تجربه در کشورهای توسعه یافته دنیا و در استان های دیگر کشورمان نیز به کرّات تکرار شده است.

دکتر هاشمی گفت :در 40 ساله نخست جمهوری اسلامی ایران، تعداد تخت های بستری کشور تقریبا 4 برابر و تعداد تخت های بستری در سیستان و بلوچستان 6 برابر رشد داشته است، هرچند این استان هنوز هم در زمینه دسترسی به تخت بستری با متوسط کشوی فاصله دارد. با این وجود به خاطر داشته باشیم که بخش اعظم تخت های کشور و بالغ بر 30 درصد  تخت های موجود در استان در دوره وزارت جناب آقای دکتر نمکی به مرحله تجهیز رسیده است.
وی افزود:در واقع با وجود تاخیرات قبلی در توسعه زیر ساختها، در این دولت کارهای بزرگی انجام شده و تخت‌های زیادی به بیمارستان ها افزوده شده و مراکز بهداشتی و خانه‌های بهداشت متعددی نیز با حمایت های جدّی وزیر بهداشت تکمیل و راه اندازی شده است و به همین دلیل می باشد که دست اندرکاران و مسئولین استانی که از جزئیات این تحولات مطلع هستند و درعین اشراف به مشکلات موجود، به عظمت اقدامات انجام شده واقفند، به صورت مستمر از این حمایت‌ها تقدیر و تشکر می نمایند.
دکتر هاشمی اظهار ذاشت : به عنوان مثال و به عنوان یک نمونه کوچک  تنها در 3 ماهه اخیر بیش از 120 میلیارد تومان از طرف وزارت بهداشت برای تکمیل نهائی و تجهیز ساختان شماره 2 بیمارستان علی ابن ابی طالب (ع) اختصاص یافته و اینک این بیمارستان 320 تختخوابی به عنوان ظرفیتی بی نظیر در خدمت بسیج ملی مبارزه  کرونا در آمده و به عنوان باقیات صالحات مجموعه بهداشت و درمان، از وزیر محترم گرفته تا نیروهای عزیز خدماتی که در این پروژه عظیم تلاش کرده اند، تاب آوری نظام بهداشت و درمان استان را در قبال این بحران افزایش داده است.
 وی ادامه داد:همچنین تجهیز بیمارستان 220 تختخوابی ایرانمهر در سراوان نیز از دیگر اقدامات انجام شده توسط نظام بهداشت و درمان در یکساله اخیر است که با حمایت مستقیم شخص جناب دکتر نمکی و بدست پرتوان فرزندان همین آب و خاک انجام شده است.
علاوه بر این  در یکسال اخیر و با حمایت وزارت بهداشت، 10 دستگاه اکسیژن ساز موجود در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به 26 دستگاه افزایش یافته و ظرفیت تولید اکسیژن نیز از 4 هزار لیتر در دقیقه به 12 هزار و پانصد لیتر رسیده است. در این بین اقدامات ابتکاری و مدیریتی مدافعان سلامت این امکان را فراهم کرده تا در صورت افزایش لحظه ای نیاز به اکسیژن، صدها عدد کپسول به توان تولید اکسیژن بیمارستان ها اضافه شود.
 وی افزود:عملکرد وزارت بهداشت در محدوده تحت پوشش 2 دانشگاه علوم پزشکی دیگر استان نیز به همین منوال بوده است که بهره مند شدن مردم شریف منطقه سیستان ازبیمارستان تنفسی سینا و ادامه عملیات احداث 2 بیمارستان 540 تختخوابی در ایرانشهر و چابهار در منطقه بلوچستان تنها بخشی از این خدمات می باشد .


تاخیر مراجعه بیماران کرونایی به مراکز درمانی جان آنها را به خطر می اندازد

 

رئیس بیمارستان بوعلی زاهدان گفت: اکاذیب فضای مجازی گمراه کننده است به طوری که تاخیر در مراجعه به بیمارستان ها ایجاد می کند و جان مریض ها را به خطر می اندازد.

«دکتر شهاب الدین مشایی» در جمع خبرنگاران بیان داشت:  بیمارستان بوعلی زاهدان، اولین بیمارستانی که در سال ۱۳۳۸ در این شهر ساخته شده است.

رئیس بیمارستان بوعلی زاهدان با بیان اینکه در چند مرحله بیمارستان بوعلی زاهدان بازسازی شد، یادآور شد: خیلی از مدیران در گذشته برای این بیمارستان زحمت کشیده اند.

 مشایی تصریح کرد: در بدو ورود به بحران کرونا 85 تخت داشتیم که از این مقدار 16  تخت در اوژانس مریض سرپایی را درمان  و ۶۹ تخت در بخش های مختلف بیمارستان مریض ها را پذیرش می کردیم؛  ظریب اشغال تخت ها قبل از بحران کرونا به ندرت به ۵۰ درصد می رسید؛  کادر درمان ما بحرانهای زیادی را در ادوار تاریخ در بیمارستان بوعلی تجربه کرده اند.

وی با بیان اینکه  سیستم ایمنی انسانها نسبت به  ویروس کرونا مقاومتی نداشت و این  سبب می شود که همه  افراد به آن واکنش نشان دهند، افزود: کرونا  یک شوک اساسی به تمام دنیا وارد کرد و تمام دنیا را درگیر خود کرد، مرگ و میر در کشورهای بسیار پیشرفته به مانند آمریکا، انگلستان، ایتالیا، اسپانیا رخ داد زیرا که بیماری ناشناخته بود و  سیستم ایمنی بدن نسبت به این ویروس مقاومتی نداشت و داروی شناخته شده برای آن وجود نداشت و واکسیناسیون از قبل برای این بیماری انجام نشده بود و در نتیجه جمعیت انسانی نسبت به آن حساس بودند و مرگ و میر بالایی رخ داد؛  در این مدت تجربیاتی در مورد بیماری کسب کردیم در حالی که هنوز  تجربیات ما کامل نشده بود سویه های بیماری تغییر کرد.

رئیس بیمارستان بوعلی زاهدان یادآور شد: هر چقدر تعداد مبتلایان افزایش پیدا کند آمار جمعیت کسانی که نسبت به ویروس واکنش نشان دهند بیشتر  می شود و حتی اگر بدخیمی ویروس افزایش پیدا نکند.

 مشایی با بیان اینکه هر چقدر بیماران بدحال ما بیشتر شود سرویس دهی ما مشکل می شود، ادامه داد: یک دستگاه اکسیژن ساز 600 لیتری نصب شده ولی هنوز  به کپسول بالای سر بیمار نیاز داریم.

وی افزود: قبلا مصرف اکسیژن 2 لیتر برای هر یک بیمار بود  ولی اکنون 60 لیتر برای هر  بیمار نیاز داریم که اکسیژن از دستگاه بگیریم که این حجم کار سبب فشار بر روی دستگاه های ما وارد می کند اما با تلاش پرستاران و پزشکان بهترین خدمات اراده کرده ایم که نتیجه آن این شده که نسبت فوتی های ما به نسبت بستری ها از متوسط کشوری کمتر است.

رئیس بیمارستان بوعلی زاهدان  ادامه داد:کادر درمان بیمارستان بوعلی کار می کنند که جان مریض ها را نجات بدهند و از همه خواسته های خودشان گذشته اند و کرونا  فشار زیادی به نیروها وارد می کند؛ هر مریضی که فوت می کند به نوعی شکنجه روحی به کادر درمان بیمارستان است.

مشایی تصریح کرد: باورتان نمی شود که ما خیلی عذاب  می کشیم و بارها همکاران خودممان را دلداری می دهم نجات مریض سن بالا با داشتن 3 بیماری زمینه ای کار سختی است.

وی افزود: دیگر سرما خوردگی نداریم و هر چه است کروناست؛ کرونا با سرما خودگی بروز می کند مریض ممکن است ابتدا آبریزش بینی داشته باشد بخصوص  در دلتا کرونا گرفتگی بینی و  حتی گوش درد رخ می دهد و در مرحله بعدی گلو درد و بعدا سرفه در مریض نمایان می شود.

رئیس بیمارستان بوعلی زاهدان خاطرنشان نمود: مریض کرونایی داریم که بلافاصله مراجعه می کنند و راهنمایی می گیرند و تجویز دارو می شوند و پس از 3 تا 4 روز  مجددا از سوی پزشک معاینه می شوند تا سلامتی کامل خودشان را بدست آورند.

مشایی با اشاره به اینکه هر چقدر بیمار سرپایی کمتر باشد بیمارستان می تواند خدمات بهتری بدهد، گفت: تعدادی از بیماران کرونایی را  مجبور هستیم بستری کنیم زیرا که اکسیژن خون آنها بالای 70 می رسد و مراقبت از آنها در خانه امکان پذیر نیست و باید به بیمارستان مراجعه کنند و در آنجا درمان شوند.

وی با بیان اینکه سیستم درمان سرپایی در بیمارستان راه اندازی شده است، افزود: اگر درمان های موقتی موثر نشد ما مریضی که افت اکسیژن زیادی نداشته باشد و بتواند برای خودش اکسیژن ساز تهیه کنند به خانه ارجاع می دهیم اما ما تمایل داریم که اکثر  مریضان را بستری کنیم ولی  مریضی که اکسیژن آن افت نکرده باشد و نیازی به اکسیژن نداشته باشد به بیمارستان های دیگر هدایت می کنیم تا امکان درمان  سرپایی برای آنها فراهم می شود.

رئیس بیمارستان بوعلی زاهدان یادآور شد:  هر چقدر تعداد مریض ها کمتر باشد خدمات ما بهتر خواهد بود و هر چقدر  مریض زیادتر باشد هم نیرو کم می آوریم و هم بیماری در بین نیروهای کادر درمان زیاد می شود.

مشایی با اعلام اینکه  هیچ کدام از پرسنل پرستاری و پزشکان ما که درگیر بیماری کرونا بوده اند جان خود را از دست نداده اند، عنوان کرد: خیلی از مردم در فضای مجازی دچار تنش هستند زیرا که در فضای مجازی حرف ها زده می شود که مستند نیست و متاسفانه افرادی صحبت می کنند که صاحب نظر نیستند و نظراتی را ارائه می کنند که ممکن تجربه شخصی خودشان باشد.

وی فزود: خیلی از افراد در قالب های خاص با گرفتن دستور از جای دیگر اکاذیب را در فضای مجازی پخش می کنند؛ خیلی  از حرف هایی که در فضای مجازی می آید غیر از اینکه مردم را گمراه کند تا تاخیر در مراجعه به بیمارستان ها ایجاد می کند و جان مریض ها را به خطر می اندازند.

هیچ بیمار کرونایی در بیمارستانهای سیستان و بلوچستان منتظر تخت نیست

 

مدیر روابط عمومی وامور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با تاکید بر اینکه فتیله شیوه نامه های بهداشتی را بالا بکشیم، گفت: هیچ بیمار کرونایی در بیمارستانهای سیستان و بلوچستان منتظر تخت نیست.                  

در زمینه شاخص های «فوت به بستری» و « فوت به جمعیت» در کرونا  هنوز به متوسط کشوری نرسیده ایم/ تاب آوری در واقع یکی از مهمترین افتخارات کادر درمان سیستان و بلوچستان/ همراه با افزایش نیاز به تخت بستری ظرفیت های جدید را ایجاد کرده ایم/ هیچ بیمار کرونایی در بیمارستانهای سیستان و بلوچستان منتظر تخت نیست/ تاخیر در مراجعه دلیل افزایش فوتی ها در بیماران کرونایی/ مرگ یک دختر خانم زاهدانی بر اثر کرونا به دلیل تاخیر در مراجعه به بیمارستان / فتیله شیوه نامه های بهداشتی را بالا بکشیم/ در زمینه رعایت شیوه نامه های بهداشتی همه مردم سیستان و بلوچستان رعایت نمی کنند/ تکذیب ادعای فردی مبنی بر کمبود امکانات و پزشک در بیمارستان بوعلی زاهدان

« دکتر محمد هادی عباسی» در جمع خبرنگاران بیان داشت: سیستان و بلوچستان براساس آمارهای ثبت شده  از ابتدای همه گیری دو موج عمده همه گیری کرونا را در طول این 17 ماه پشت سر گذاشته است.

 مدیر روابط عمومی وامور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد:  از ابتدای تیرماه ما شاهد ورود به موج سوم بودیم و  در دو موجی که در تابستان و پاییز سال گذشته پشت سر گذاشتیم تعداد متوسط  مبتلایان در طول روز  چیزی در حدود 300 تا 400 نفر بود اما در این موج اخیر تعداد مبتلایان به هزار و 500 تا هزار و 600 نفر رسیده است، یعنی چیزی حدود 5 تا 6 برابر تعداد موارد مثبت قبلی؛ طبیعی است که تعداد  موارد نیازمند به بستری و بیماران بدحال  به همین نسبت افزایش پیدا می کند.

عباسی خاطرنشان کرد: به رغم افزایش 5 تا 6 برابری تعداد مراجعات به بیمارستان ها در زمینه شاخص فوت به بستری و شاخص فوت به جمعیت  هنوز به متوسط کشوری نرسیده ایم.

وی افزود: در این مدت حوزه رسانه در زمینه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی و انعکاس دستاوردهای نظام سلامت بر حسب توان و ظرفیت خودشان در کنار ما بوده اند.

مدیر روابط عمومی وامور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد:  یکی از محورهایی که جزء رسانه ای و اطلاع رسانی نظام سلامت که  به آن باید توجه کرد سلامت و  آرامش روان است؛ آگاهی و اطلاع رسانی  و ارتقای سواد سلامت امنیت روانی بسیار اهمیت دارد؛ کسی که جسم آن سالم باشد و اما از لحاظ فکری و روحی تحت فشار و استرس باشد با سلامت فاصله دارد زیرا سلامت  را به منظره یک الماس و گوهر ارزشمند ترقی می کنیم که ابعاد جسمی، روانی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی  دارد.

عباسی تصریح کرد: بعد جسمی و روانی دو بعد مهم این گوهر ارزشمند سلامت هستند که  یک قسمت آن برعهده عزیزان ما در بیمارستانها و امداد و بهداشتی و مراکز درمانی و آن بعد روانی بر عهده رسانه ها است.

وی افزود: در چند روز اخیر همزمان با افزایش تعداد مراجعات به بیمارستانها شاهد توانمندی  در سیستم بهداشت و درمان که در واقع فرزندان این استان هستند که در پشت هر کدام  مجموعه ای از  کارکنان و پزشکان و همکاران پرستار ما قرار دارند که این ها موفق شدند این دستاوردهای درخشان را ثبت کنند و  مهم ترین و برجسته ترین جلوه  این دستاورد درخشان تاب آوری در حوزه پذیرش و درمان و تشخیص بیماران بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه  تاب آور در واقع یکی از مهمترین افتخارات کادر درمان است، بیان داشت: به رقم 5 تا 6 برابر شدن تعداد موارد بستری و محدودیت هایی که در زمینه تخت بستری در استان به صورت کلی داریم همزمان و همراه با افزایش نیاز به تخت بستری ظرفیت های جدید را ایجاد کردیم؛ بخش 5 و 6 در بیمارستان علی ابن ابیطالب علیه السلام راه اندازی شده و 54 تخت جدید بستری به این ظرفیت اضافه شد، اگر بیمار دیگری اضافه شود  تخت و ظرفیت های جدید اضافه خواهیم کرد.

عباسی گفت: برخلاف سیاه نمایی هایی که در شبکه های اجتماعی صورت می گیرد و آن بعد سلامت روانی را هدف قرار می دهد هیچ بیماری پشت درب بیمارستانهای سیستان و بلوچستان و بر روز زمین نمانده و منتظر تخت نیست.

وی با اشاره به اینکه بیمارانی که واقعا نیازمند به بستری هستند، بستری می شوند ولی تعدادی از بیماران ما امکان ادامه درمان در  منزل را دارند، افزود: یکی از مهمترین مشکلات ما در زمینه متوفیان بیماران کرونایی، تاخیر در مراجعه است؛ تعدادی از موارد فوتی که ما اعلام می کنیم کسانی هستند که فوت شده به بیمارستان مراجعه می کنند؛ کسانی هستند که با کوچکترین علائم مراجعه می کنند.

مدیر روابط عمومی وامور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان تصریح کرد: خیلی مهم است که در این بلبشوی رسانه ای و اطلاعاتی که از شبکه های اجتماعی به افراد منتقل می شود رسانه ها این وحدت رویه را داشته باشند که به هم استان های خودمان بگوییم که حداقل علائم بیماری کرونا اینهاست؛ اگر این علائم را داشته باشید مراجعه بفرمایید؛ اگر این علائم را داشته باشید به کجا مراجعه بفرمایید و همه این اطلاعات در سایت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در کانال های اطلاع رسانی  و در ارتباطاتی که با تک تک شما خبرنگاران و در صدا و سیما به عنوان رسانه ملی گفته شده و باید تلاش ما به نحوی باشد که با کم کردن حجم اطلاعات غیر ضروری که باعث عدم رغبت به اطلاعات می شود و گروه مخاطب را از رسیدن به اطلاعات مورد نیازش محروم می کند اطلاعات کلیدی را به مخاطب برسانیم.

عباسی گفت: یکی از مواردی که  در بیمارستان علی ابن ابیطالب زاهدان فوت کرد یک دختر جوان بود که در پرونده  این دخترخانم ثبت شده که دو هفته ای علائم داشته  اما خانواده اش و خودش بی توجه بوده اند و وقتی مراجعه کردند که دیر شده بود.

وی افزود: وقتی که بیمار به اوژانس وارد می شود فوری علامت تریاژ برای چه بیمار تنفسی و غیر تنفسی انجام می شود و خدمات به  فوری، آنی و غیر فوری تقسیم بندی می شود. خدمات فوری برای هر بیماری انجام می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: بسیاری از افرادی که می گویند ما  تخت نداریم، کسانی هستند در اوژانس های ما بستری هستند و خدمات مورد نیاز را دریافت می کنند اما منتظر خالی شدن تخت های بخش بستری است.

عباسی خاطرنشان نمود: ورود سویه های دلتا و بتا موسوم به کرونای هندی و انگلیسی یکی از دلایل مشخصی ورود به پیک بیماری است؛ از همان اوایل می گفتیم که میزان رعایت افزایش یابد تا با بحران مواجه نشویم.

وی افزود: اینکه ویروس هندی از کجا آمده نیازمند به مطالعات دارد که در این مورد اظهارنظر شود به هر حال وارد استان شده و باید ما با کمک شما رسانه ها فتیله شیوه نامه های بهداشتی را بالا بکشیم تا اتفاق تلخ رخ ندهد.

مدیر روابط عمومی وامور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان  ادامه داد: هشدارها مبنی بر رعایت پروتکل های بهداشتی پس از ورود ویروس دلتا افزایش یافت؛ به رغم فرهنگ غنی و مشارکت در برنامه های نظام سلامت مردم استان اما در زمینه رعایت شیوه نامه های بهداشتی همه مردم رعایت نمی کردند در صورتی که برای بهره گیری از رعایت شیوه نامه های بهداشتی برای کنترل همه گیری باید حداقل میزان رعایت شیوه نامه ها بالای 90 درصد باشد.

عباسی گفت: کادردرمان ما 17 ماه درگیر با بیماری کرونا دست و پنچه نرم می کنند و از این موضوع خسته هستند و فشار زیادی به آنها وارد کرده است؛ کادر درمان نیاز به توجه، تشکر و ارتقای تاب آوری دارند اما در این شرایط بزرگواری خدمات بیمارستان بوعلی که جزء افتخارات نظام سلامت کشور است را  زیر سوال می برد و این بیمارستان را به کمبود  امکانات و  پزشک متخصص متهم می کند و ادعا می کند که قطع برق در این بیمارستان منجرب به فوت تعدادی انسان شده  است در حالی که ادعای این فرد را تکذیب می کنیم.

 

 

خبرنگاران ظرف دو هفته آینده در مقابل ویروس کرونا واکسینه می شوند

 

مدیر روابط عمومی و امور بین المللی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با افزایش حجم تولید واکسن های داخلی، خبرنگاران ظرف دو هفته آینده در مقابل ویروس کرونا واکسینه می شوند.

«محمد هادی عباسی» اظهار داشت: براساس سند ملی واکسیناسیون کرونا، واکسینه کردن خبرنگاران در مقابل ویروس کرونا انجام می شود.

مدیر روابط عمومی و امور بین المللی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: ما فقط مجری برنامه واکسیناسیون هستیم و نمی توانیم خارج از سند ملی واکسیناسیون کرونا، واکسیناسیون را انجام دهیم.

عباسی تصریح کرد: مطمئن باشید ظرف یک یا دو هفته آینده با افزایش حجم تولید واکسن داخلی، دامنه واکسیناسیون  گروه ها افزایش می یابد.

وی افزود: طبق برنامه تعریف شده در سند ملی واکسیناسون کرونا گروه های در معرض خطر ظرف دو هفته آینده واکسینه می شوند.

مدیر روابط عمومی و امور بین المللی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: یکی از این گروه های در معرض خطر خبرنگاران هستند که با توجه به ارتباطات شان در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستند لذا ظرف دو هفته آینده واکسینه می شوند.

واقعیت ها در خصوص افزایش سطح تاب آوری در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

 

برگ برنده دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در مدیریت بحران کرونا

به منظور ایجاد ظرفیت‌های جدید برای پذیرش بیماران کرونا مثبت، در 3 روز گذشته 3 بخش جدید بستری بیماران تنفسی تحت عنوان بخش های شماره 5، 6 و 7  بحران کووید در ساختمان شماره ۱ بیمارستان فوق تخصصی علی ابن ابیطالب زاهدان راه اندازی گردید.

 

با افزایش ۵۰ تخت بستری، تعداد کلّ تخت های اختصاص یافته به بیماران کرونا مثبت اعم از تخت عادی و ویژه در این بیمارستان به ۱۶۷ تخت افزایش یافت. 

 

 علاوه بر ظرفیت فوق، تعداد 100 تخت بستری تنفسی و تخت مراقبت های ویژه دیگر هم  در ساختمان شماره ۲ این بیمارستان تجهیز شده است و در صورت افزایش بیشتر تعداد بیماران نیازمند بستری وارد چرخه می شود.

 

 این تعداد تخت فقط در بیمارستان فوق تخصصی علی بن ابیطالب (ع) زاهدان وجود دارد و در صورت روند افزایشی بیماران نیازمند بستری امکان افزایش این ظرفیت در چند مرکز درمانی دیگر استان نیز فراهم است.

 

 

 

«محمد هادی عباسی»  بیان داشت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نگاه ویژه و خاص به سیستان و بلوچستان دارد که این نگاه قابل مقایسه با دیگر استانها نیست.

 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: از ابتدای شیوع کرونا تا کنون با حمایت وزارت بهداشت، درمان و نظام پزشکی و کادر درمان استان، ظرفیت تولید اکسیژن از 4 هزار لیتر به  بیش از 12 هزار لیتر و تعداد دستگاه های اکسیژن ساز از 10 تا به 16 مورد افزایش یافته است.

 

عباسی تصریح کرد:  در سالهای گذشته تخت های زیادی به بیمارستانهای استان اضافه  شده که اکنون به خدمت مطلوب به هم استانی ها رسیده ایم.  

 

وی، بهداشت و درمان، مردم و سازمان ها و دستگاه های اجرایی را به اضلاح مثلث مدیریت کرونا تشبیه کرد و  افزود: فعالیت های آموزشی و اطلاع رسانی، بیماریابی و ترخیص بیماران، جداسازی افراد بیمار و درمان و بازتوانی مهمترین نقش بهداشت و درمان بوده که خوشبختانه  تا کنون از آن  با موفقیت بیرون آمده است.

 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به ضلع مردم مثلث مدیریت کرونا اشاره کرد و بیان داشت: بیماری کرونا با رفتارهای مردم مستقیم در ارتباط است.

 

عباسی عنوان کرد: یک عده ای از مردم در طول یکسال گذشته پروتکل های بهداشتی را رعایت کردند اما یکسری دیگر بنا به دلایل متفاوت مشارکت خوبی در رفتارهای پیشگیرانه ندارند.

 

وی با اشاره به ضلع سازمان ها و دستگاه های اجرایی مدیریت کرونا، افزود: سازمان ها و ارگان های مختلف شرایط را برای اتخاذ رفتار پیشگیرانه برای مردم فراهم کنند.

 

وی افزود: ویروس کرونای هندی قدرت سرایت بالایی دارد و هر  فرد ناقل می تواند 10 تا 12 نفر را مبتلا کند لذا می طلبد رفتار پیشگیرانه مورد توجه قرار گیرد.

 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه از فرصت تعطیلی برای ماندن در خانه استفاده کنیم، ادامه داد:  سفر کردن و دورهمی های خانوادگی، ویروس کرونا را وحشی تر کرده است.

کد خبر 1075581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha