نماز جمعه تجلی خواسته های عبادی و  اقتصادی باشد

حجت الاسلام صفایی بوشهری با بیان اینکه از ابعاد مهم نماز جمعه همیشه انقلابی بودن و همیشه مردمی بودن است گفت: نماز جمعه باید تجلی خواسته های عبادی، سیاسی ، اقتصادی، معیشتی و نگاه های فرهنگی و اسلامی باشد.

خبرگزاری شبستان_ سایر حوزه ها_ فرزانه تهجا: نماز جمعه تجلی حضور تمام احاد و اقشار مختلف مردم است و  بر همین اساس از اهمیت ویژه ای در جامعه اسلامی برخوردار است نماز جمعه با داشتن روحیه معنوی و عبادی می تواند منشآ حل بسیاری از مشکلات و مسائل مردم در جامعه باشد و ائمه جمعه در این میان می تواند نقش محوری در انعکاس مشکلات مردم به مسئولان و حتی حل آن داشته باشند و در بسیاری از موارد دولت را نیز در اداره جامعه و حل مسایل مردم در تمام نقاط کشور  کمک کنند  در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان بوشهر و امام جمعه بوشهر به شرح زیر ارایه می شود.

اولویت ها و مطالبات مردمی از دولت جوان و انقلابی )دولت پیشرو) چیست؟

هدایتگری و نظارت از دیگر اصول دولت جوان و انقلابی است و نخبگانی را که در جغرافیای خود دارد به عنوان یک پشتیبان در دولت جوان و انقلابی از کمک آنها استفاده کند.

 

برنامه شبکه امامت در تشکیل دولت جوان و انقلابی توضیح بفرمایید؟

یکی دیگر از برنامه امامت شبکه جمعه که در نظام فقهی شبکه امامت در کتاب فاخر فقهی بیان شده است، ارایه نیازهای جامعه در بعد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است؛ بنابراین شبکه امامت جمعه زبان گویای مردم برای بیان مطالبات مردمی است و اکنون مهمترین مطالبات مردمی اجرای موضوع عدالت و شایسته سالاری است و احقاق حقوق مسلم مردمی و در مرحله دیگر تسهیل معیشت و اقتصاد جامعه در عرصه های دفاعی و نظامی و همچنین حوزه بهداشت و درمان است.

 

مهمتریت اولویت دولت پیشرو در حوزه اقتصاد از دیدگاه ائمه جمعه توضیح دهید؟

در حوزه اقتصاد و معیشت نیز مهمترین اولویت ها کنترل تورم، گرانی و رشد تولید و ایجاد اشتغال به ویژه برای جوانان است و استفاده از تمام ظرفیت های آمایشی سرزمینی در جغرافیای خاص آن جامعه است. اکنون ایران اسلامی یکی از کشورهای بسیار غنی و دارای ظرفیت های آمایش جمعیتی است اما متاسفانه در این چهل سال با این نگاه به عرصه های ظرفیت های داخلی نگاه نشده است. منابع انسانی جوانان مورد توجه کمتری قرار گرفته اند که باید در این عرصه دولت جدید حجت الاسلام رییسی تلاش جدی ای به خرج دهد.

 

نقش شبکه امامت جمعه در میان مردم و نظام اسلامی توضیح بفرمایید؟

شبکه امامت جمعه حلقه واصله میان نظام اسلامی و مردم ایران و مردم انقلابی است. پیام دولت و نظام را به مردم می رسانند و از سوی دیگر زبان گویای نیازهای مردم به دولت برای ایجاد وحدت وسیع و منطقه ای میان نظام اسلامی و مردم انقلابی است.

 

شعار نماز جمعه سال 1400 همیشه مردمی و همیشه انقلابی نامگذاری شده است. تفسیر شما از این شعار چیست ؟

اساسا نماز جمعه در ایران اسلامی بعد از انقلاب با همین دو شاخصه انقلابی بودن و مردمی بودن تشکیل شد؛ به همین دلیل نماز جمعه ایران هرچند قبل از انقلاب هم برگزار می شد اما در حد یک سلیقه دینی غیر سیاسی بود اما اکنون با انقلاب شکوهمند اسلامی ایران نماز جمعه به معنای دقیق کلمه احیا شد و دارای ابعاد فرهنگی و معرفتی در خطبه اول و در خطبه دوم بصیرت آفرین بوده و پاسخگوی نیازمندی های مردم است. یکی از شاخصه های مهم نماز جمعه ایران پس از انقلاب   انقلابی بودن است و این انقلابی بودن از هویت های اصلی نماز جمعه است و یکی از ویژگی های بارز آن محسوب می شود.

 

 

نماز جمعه هایی که پس از پیروزی انقلاب برگزار شد تا چه میزان در تحقق این عبارت گام برداشته است؟

 

الحمدالله پس از پیروزی انقلاب از سال 57 تاکنون با همه فراز و نشیب های جامعه این انقلابی بودن با هدایت های امام (ره) و مقام معظم رهبری حفظ شده است و یکی از ارکان انقلابی بودن جامعه، نماز جمعه  محسوب می شود و اساسا نماز جمعه، نمازی است به جماعت که با مردم هویت می یابد و تحقق آن با مردمی بودن آن است و الحمدالله مردمی بودن همیشه در نماز جمعه محقق شده است.

 

نگاه رهبر انقلاب به ائمه جمعه و نماز جمعه توضیح بفرمایید؟

مقام معظم رهبری بارها بر مردمی بودن ائمه جمعه و وحدت آفرینی نماز جمعه تاکید داشتند که همان بعد مردمی بودن است؛ به همین دلیل نماز جمعه ها باید دارای شاخصه های مختلفی باشد که یکی از ابعاد مهم نماز جمعه همیشه انقلابی بودن و همیشه مردمی بودن است. باید نماز جمعه تجلی خواسته های عبادی سیاسی و خواسته های اقتصادی معیشتی و نگاه های فرهنگی و اسلامی باشد؛ به همین دلیل نماز جمعه باید در اوج قرار گیرد و نمازی که در اوج قرار می گیرد دو شاخصه انقلابی بودن و مردمی بودن خود را حفظ می کند.

 

کد خبر 1075670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha