گلستان در طغیان کرونا می سوزد/ بازار در دو راهی سلامتی و فرار از ورشکستگی

در بازه خاص کمتر از  ۱۰ روز میزان بیماران کرونایی در گلستان تقریبا به دو برابر افزایش یافته ولی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گلستان می گویند به دلیل عادی انگاری کمتر از ۶۰ درصد پروتکل ها رعایت می شود.

خبرگزاری شبستان -گرگان، داود خاندوزی؛  در حال حاضر بیش از 700 بیمار کرونایی در مراکز درمانی بستری هستند و این در حالی است که در هفته گذشته این آمار کمتر از 400  بیمار بود و این مهم نشان می دهد که گلستان وارد پیک پنجم کرونا شده است.

 

اگر روند تصاعدی افزایش بیماران کرونایی تداوم داشته باشد در یک ماه آینده گلستان در تامین تخت برای بیماران کرونایی با مشکل رو به رو خواهد شد.

 

شیوع ویروس کرونا باعث شده که برخی از محدودیت های پروتکل های بهداشتی تشدید شود و همچنین فعالیت گروه های شغلی دو، سه و چهار در شهرهای قرمز و فعالیت گروه های شغلی سه و چهار در شهرهای نارنجی نیز تعطیل شود.

 

در حال حاضر جز شهر گمیشان همه شهرهای استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند و این مسئله باعث شد که مسئولان جلسه اضطراری مدیریت بحران را تشکیل دهند.

 

*احتمال رکورد جدیدی از میزان بیماران در موج پنجم کرونا در گلستان

به نظر می رسد برخلاف چهار موج گذشته شیوع ویروس کرونا در گلستان که رفته رفته روند کاهشی در بار بستری بیماران کرونایی رو به رو بودیم در موج پنجم این رکورد شکسته شود.

 

برای مثال در شهر گرگان در بازه زمانی کمتر از یک هفته میزان بار بستری بیماران از 80 نفر به بیش از 260 نفر در روز رسیده است و اگر این روند تداوم یابد در هفته های آینده بیمارستان ها و مراکز درمانی برای ارائه خدمات درمانی به بیماران کرونایی قطعا با مشکل رو به رو می شوند.

 

*فعالان اقتصادی گلستان در دو راهی حفظ سلامتی و یا فرار از ورشکستگی

در این ایام که قطعی برق باعث آسیب های اقتصادی به اصناف و واحدهای تجاری شده موج جدید کرونا تنگناهای اقتصادی بیشتری را برای اصناف به وجود آورده و حالا این اصناف بین دو راهی سلامتی و فرار از ورشکستگی قرار دارند.

 

فعالان اقتصادی استان نیز اعتقاد دارند که حمایت های دولت نیز تاکنون رضایت بخش نبوده است و حتی دستگاه های مثل امور مالیاتی و شرکت های خدمات رسان و تامین اجتماعی آنگونه که باید همکاری لازم را با اصناف و واحدهای تجاری و صنعتی نداشتند.

 

در این راستا برخی از اصناف مثل تالارداران از تعطیلی مکرر واحدهای صنفی خود گلایه مند هستند و می گویند که این مراسمات به جای تالارها در باغات و دامداری های بدون مجوز گرفته می شود.

 

فعالان این بخش در گرگان اعتقاد دارند برخوردی با این تخلفات نمی شود و انتظار دارند به جای تعطیلی ساماندهی تالارهای مجاز در دستور کار قرار گیرد.

 

این فعالان صنفی تاکید می کنند که در چهار پیک گذشته همکاری لازم را با مسئولان بهداشت و ستادکرونا داشتند و می گویند که مشکلات مالی و اقتصادی گریبان آنها را گرفته و نهادهای خدماتی و دارایی با ما همکاری نمی کند.

 

این گلایه ها در دیگر بخش های صنفی نیز وجود دارد و فعالان صنفی معتقد هستند که فشار ستاد کرونا بیشتر در برگیرنده صنوف است و در دستگاه های اجرایی و بانک ها نیز باید همن محدودیت ها در نظر گرفته شود.

 

* جمعیت شهری 6 برابر روستائیان در گرگان به کرونا مبتلا شدند

مرکز استان گلستان نیز شرایط کرونا رضایت بخش نیست و آمارها در گرگان نشان می دهد که جمعیت شهری 6 برابر روستائیان به کرونا مبتلا شدند و این مهم بیانگر آن است که با وجود همه این دغدغه و مشکلات اصناف راهی جز محدودیت فعالیت ها وجود ندارند.

 

مسئولان شهری نیز اعتقاد دارند که در اولویت نخست تعطیلی مراکز تجمعی مثل رستوران ها باید در دستور کار قرار بگیرد و در روز گذشته نیز به دستور فرماندار گرگان فعالیت تفرجگاه های النگدره و ناهارخوران نیز تعطیل شد.

 

بنا به گفته «محمد حمیدی»، فرماندار گرگان در مدت هفته گذشته میزان بیماران کرونایی به سه برابر در این شهر افزایش یافته است و تدام این روند مشکلات زیادی را برای کادر درمان به وجود می آورد.

 

همچنین گزارش ها حاکی از آن است که 60 تا 70 درصد موارد تست های سریع در درمانگاه های بخش خصوصی شهرستان گرگان نیز مثبت گزارش شده است و احتمال آن وجود دارد که همه گیری این افراد و سرعت انتشار بالای آن به دلیل سویه جدید دلتا باشد.

 

کارشناسان بهداشتی اعتقاد دارند که سویه دلتا حتی با نفس به نفس شدن با فردی که ناقل این ویروس است منجر به ابتلای فرد سالم می شود و مردم باید بیش از گذشته پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

 

*کمتر از 60 درصد پروتکل های بهداشتی در گلستان رعایت می شود

از سویی دیگر رعایت پروتکل های بهداشتی به دلیل عادی انگاری و یا واکسیناسیون در سطح استان گلستان کاهش یافته و بنا به گزارش ستاد استانی کرونا به کمتر از 60 درصد رسیده است.

 

این در حالی است که در استان نمونه های از مبتلای افراد که نسبت به کرونا واکسینه شدند به بیماری کووید19 و سویه های جدید آن وجود دارد و بنا به گفته «علیجان تبرائی»، رئیس انجمن ویروس شناسی ایران این واکسن ها تنها از مرگ و میر بیماران جلوگیری می کند و هنوز خطر ابتلا این افراد به بیماری کووید19 وجود دارد.

 

در سطح شهر گرگان سه مرکز کار واکسیناسیون کرونا را انجام می دهند و با وجود آنکه توانایی واکسیناسیون بیش از 600 نفر در هر مرکز وجود دارد ولی تنها در طول روز بیش از 400 واکسن تزریق می شود و این محدودیت به خاطر کمبود سهیمه واکسیناسیون به استان گلستان است.

 

از سویی دیگر در مراکز تجمعی در برخی اوقاف ازدحام جمعیت نیز به چشم می خورد و این مسئله خود مزید برعلت است که ویروس کرونا انتشار پیدا کند.

 

بنا به گزارشات هنوز سهم قابل توجهی از واکسن ایرانی به استان گلستان اختصاص پیدا نکرده و گفته می شود کمتر از یک هزار و 500 دوز واکسن برکت به استان تاکنون اختصاص یافته است.

 

تداوم روند واکسیناسیون به این شکل دردی را از جامعه درمان نمی کند و تنها شیوع همه گیری ویروس کرونا را طولانی تر خواهد کرد و برای آنکه جامعه بتواند از شر ویروس کرونا در امان بماند بنا به نظر کارشناسان باید حداقل 25 درصد جامعه واکسینه شوند.

 

در کشورهای اروپایی نیز در بازه زمانی 6 ماه بالغ بر 50 درصد جمعیت واکسینه شدند و این مهم باعث مهار همه گیری کرونا در این کشورها شده است و باید در ایران نیز اینگونه عمل شود.

 

*بازنگری در شرایط فعالیت مشاغل با توجه به قدرت سرایت بالای سویه دلتا

با توجه به قدرت سرایت سویه دلتا باید ستاد ملی کرونا در نحوه فعالیت و گروه بندی مشاغل بازنگری داشته باشند، برای مثال در شهرهای قرمز قدرت سرایت ویروس کرونا در اتوبوس های حمل و نقل شهری که بیش از یک سوم ظرفیت استفاده کرده باشند بسیار بالا است.

 

در مجموعه تاکسیرانی نیز بنا به مصوبه ستاد کرونا بنا بود با سه مسافر فعالیت کنند اما نادیده گرفته شد و همچنین مسئولان باید فکری به حال فعالیت نانوایی ها و بازارهای تره بار کنند این مهم می تواند پاشنه آشیلی برای شیوع و همه گیری بیشتر ویروس کرونا باشد.

 

*نگرانی مسئولان بهداشتی از تعطیلات عید قربان

مسئولان بهداشتی و دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان نیز از تعطیلات روزهای عید قربان در انتهای هفته آینده نگرانی دارند و ممکن است دورهمی های خانوادگی باعث شیوع گسترده تر ویروس کرونا به ویژه سویه های جدید شود.

 

با همه این تفاسیر مردم استان گلستان به ویژه شهرهای پرجمعیت مثل گرگان و گنبدکاووس باید نخستین سپر دفاعی کرونا را در دست بگیرند و به فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و دوری از تجمعات و دورهمی ها اقدام کنند تا دیگر اقدامات ستاد استانی پیشگیری از کرونا کارساز شود.

 

کد خبر 1075902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha