بهترین روز برای شادی انسان

بهترين روز شادى انسان، روزى است كه خداوند توفيق انجام كارهاى نيک و خيرات و احسانات به او دهد و او را در حل مشكلات برادران دينى موفق بدارد.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، بسیاری از آیات قرآن اگرچه مستقیما به مهدویت و سبک زندگی منتظرانه اشاره ندارند اما آموزه های آنها می تواند راهگشای منتظران در ظلمات غیبت امام زمان(عج) باشد از این رو در سلسله مطالبی به قلم حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نصوری»، معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) این آموزه ها مرور می شود:

 

«مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَآءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَتَثْبِيتًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ كَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ ...و مثل كسانی كه اموالشان را برای طلب خشنودی خدا و استوار كردن نفوسشان بر حقایق ایمانی و فضایل اخلاقی‌ انفاق می‌كنند، مانند بوستانی است در جایی بلند كه بارانی تند به آن برسد، در نتیجه میوه‌اش را دو چندان بدهد»

 مرد نيكوكارى در حال نشاط و خوشحالى خدمت امام جواد (ع) رسيد. حضرت(ع) فرمود: چه خبر است كه اين چنين مسرور و خوشحالى؟ آن مرد عرض كرد: ای فرزند رسول خدا(ص)! از پدر شما شنيدم كه مى فرمود: بهترين روز شادى انسان، روزى است كه خداوند توفيق انجام كارهاى نيک و خيرات و احسانات به او دهد و او را در حل مشكلات برادران دينى موفق بدارد. امروز نيازمندانى از جاهاى مختلف به من مراجعه كردند و به خواست خداوند، گرفتاری هايشان حل شد و نياز ده نفر از نيازمندان را برطرف كردم، بدين جهت چنين سرور و شادى به من دست داده است. امام جواد (ع) فرمودند: به جانم سوگند كه شايسته است چنين شاد و خوشحال باشى، به شرط اينكه اعمالت را ضايع نكرده و نيز در آينده باطل نكنی.

 

«لَا يَسْتَوِيٓ أَصْحَابُ النَّارِ وَأَصْحَابُ الْجَنَّةِ ۚ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمُ الْفَآئِزُونَ؛ دوزخیان و بهشتیان یكسان نیستند، بهشتیان همان رستگارانند».

آنچه مسلم است، این است که مجازات قیامت کاملاً متناسب با جرایمی است که انسان در دنیا مرتکب شده است؛ یعنی هر کس که کار بدى انجام دهد، تنها همانند آن کیفر می‌بیند. اما در مورد پاداش‌ها، مسئله‌فضل و عنایت الهی مطرح است. ممکن است پاداشی که به انسان داده می‌شود، به مراتب بیش از عمل انجام شده باشد، چنان‌که در قرآن کریم به آن تصریح شده است: هر کس کار نیکى انجام دهد ده برابر به او پاداش دهند، و هر کس کار بدى انجام دهد تنها همانند آن کیفر می‌بیند، تا ستمى بر آنها نرفته باشد.

 

 

کد خبر 1075910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha