رادیو قرآن به دنبال ترویج قرائت عمومی قرآن است/ابداعاتی که برای قرائت قرآن خطر آفرین است

قصری زاده گفت: یکی از مهمترین اقدامات شبکه رادیویی قرآن ترویج تلاوت عمومی است به گونه‌ای که آحاد جامعه بتوانند از یک حد قابل قبول تلاوت قرآن برخوردار باشند.

به گزارش خبرنگار قرآنی خبرگزاری شبستان، استاد منصور قصری زاده، مدیر شبکه رادیویی قرآن با حضور در گفتگوی ویژه خبری اخبار قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به ملاک ها و شاخصه های تلاوت احسن  گفت: واژه تلاوت احسن از دو بخش مهم، یکی شامل تلاوت قرآن و دیگری ویژگی احسن بودن برخوردار است در واقع در تلاوت قرآن، می تواند هر نوع خواندن آیات الهی مدنظر باشد؛ حتی این خواندن می تواند بدون معنا محوری و یا توجه به مفاهیم و ترجمه آیات قرآن پیگیری شود.از این رو توجه به خواندن قرآن بدون فهم آن موضوعیت دارد به گونه‌ای که در روایات معصومین علیهم السلام و به خصوص امام صادق علیه السلام سفارش شده است که روزانه  حداقل ۵۰ آیه  خوانده شود.

 

وی افزود: گفتنی‌است تلاوت قرآن معنی والایی دارد به گونه‌ای که هر کسی نمی تواند تالی قرآن شود و تلاوت کننده  حقیقی قرآن  اهل بیت و معصومین علیهم السلام هستند.از این رو کسی که به مقام تالی قرآن می‌رسد بعد از هر خواندن ایمانش افزوده شده و دائم برایش رشد خواهد بود.

 

این قاری بین المللی قرآن تصریح کرد: برای تقریب به ذهن میتوان نماز خواندن و به پا کردن نماز را مثال  زد در واقع کسی که نماز می‌خواند تنها رفع تکلیف کرده اما کسی که نماز را به پا می دارد فرهنگ عظیم نماز را در جامعه گسترش می‌دهد.بر همین اساس فرق بسیاری بین تالی قرآنی و قرائت کننده قرآن وجود دارد اما با تسامح و یا قبول غلط اصطلاحی وعرفی می توان واژه ی قرائت و تلاوت را یکسان گرفت.

 

وی افزود: در روایات آمده است تلاوت کنندگان قرآنی وجود دارند که در عین خواندن آیات الهی، قرآن  آنها را لعن میکند از این  رو می‌توان نتیجه گرفت  کسی که تالی قرآن است و به خوبی معنا و مفهوم آیت الهی را درک می کند می تواند عملش گمراه کننده شود.

 

قصری زاده  با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر گسترش فرهنگ قرائت احسن در جامعه افزود: یکی از مطالبات مهم مقام معظم رهبری از جامعه قرآنی و به خصوص در دیدارهای مکرر ایشان با جمعی از قاریان و حافظان قرآن در ابتدای روزهای ماه مبارک رمضان گسترش فرهنگ تلاوت احسن است. از این رو باید این مطالبات به صورت دقیق پیگیری و محقق شود.

 

مدیر شبکه رادیویی قرآن افزود: در کلام مقام معظم رهبری به خواندن قرآن تاکید بسیار شده است اما برخی بر این عقیده هستند که طبق روایتی  که نقل است "خواندن قرآن بدون تفکر و تدبر خیری درش نیست" از خواندن مداوم قران پرهیز می کنند.

 

وی تصریح کرد: در این خصوص امام خمینی رحمة الله علیه بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به فرزند خود می فرماید  از خواندن مداوم قران غافل نشو و اگر فکر کنی که خواندن قرآن فایده ای ندارد، از وسوسه های شیطان است.

 

قصری زاده با اشاره به لزوم قرائت قرآن به عنوان مقدمه دستیابی به تلاوت فاخر اظهار کرد: قرائت و خواندن قرآن کریم بدون تدبر مانند سردرب معماری مجللی است که هر چه زیبا باشد؛ انسان را برای ورود به آن  تشویق می کند.

 

وی با اشاره به لزوم توسعه و ترویج فرهنگ تلاوت احسن در جامعه و اقدامات صورت گرفته در این زمینه عنوان کرد: ما هر چه در قبال قرآن کار کنیم کم است در واقع تاکنون کارهای خوبی در حوزه قرآن و به خصوص تلاوت احسن صورت گرفته است اما تا رسیدن به قله نهایی فاصله بسیاری وجود دارد.

 

 قصری زاده اظهار کرد: جامعه قرآنی باید بداند  به دنبال تربیت قاری قرآن به معنای حقیقی است یا تنها می‌خواهد یک قاری در حد روخوانی و روانخوانی تربیت کند.برای دستیابی و نیل به تلاوت احسن اساتید قرآن، باید شاگردان را ضمن آموزش کارهای فنی و تخصصی مدیریت کنند بر این اساس مدیریت آوایی و آهنگی در تلاوت قرآن بسیار اهمیت دارد.

 

وی افزود: یکی از خطرهایی که امروز تلاوت قرآن را تهدید می‌کند استفاده از الحان غیرعربی به بهانه نو آوری در قرائت قرآن است این در حالی است که قرآن را باید با فرهنگ خودش خواند چرا که اساتید قدیمی همواره توصیه می کردند  از تلاوت های قاریان مصری تقلید شود چون مصری ها عرب زبان هستند و بیشتر با فرهنگ و الحان عرب آشنا خواهند بود.

 

قصری زاده عنوان کرد: به عنوان مثال مبتهلین مشهور مصری همچون استاد نقشبندی، طه الفشنی،... در خواندن اشعار و مناجات های عربی از هر نوع انعطاف آهنگین و یا لحنی استفاده می‌کنند اما همین اساتید هنگام خواندن  قران به خود اجازه هر نوع انعطاف و مانوری نمی دهند چرا که شأن آیات الهی را  اجل از متون ابتهالی و یا مناجاتی می دانند.

 

یکی از زیبایی ها و معجزات قرآن این است که در عین قدمت تازگی دارد لذا قاریان قرآن نباید به بهانه ابداع از موسیقی و الحانی استفاده کنند که شأن آیات الهی را نداشته باشد. به عنوان مثال اساتید بزرگ مصری همچون عبدالباسط، مصطفی اسماعیل، کامل یوسف بهتیمی، ابوالعینین شعیشع،  عبدالفتاح شعشاعی علیرغم آنکه پیچیدگی ها و نوآوری های موسیقی قرآن امروز را ندارند اما پس از سالیان سال تلاوت شان ماندگار و جذاب است.

 

قصری زاده با اشاره به اهم برنامه ها و اقدامات  شبکه رادیویی قرآن با هدف توسعه تلاوت احسن در بیان جامعه گفت: همانطور که می‌دانید تلاوت قرآن از دو بخش عمومی و خاص تشکیل شده است. طی سالیان اخیر به عناوین مختلف شاهد توسعه و ترویج تلاوت های خاص و فنی در قالب راه اندازی کانال فضای مجازی تلاوت، رادیو تلاوت، رادیو ترتیل و پخش قرائت های تخصصی قرآن از شبکه رادیویی قرآن هستیم.

 

وی خاطرنشان کرد: اما یکی از مهمترین اقدامات شبکه رادیویی قران ترویج تلاوت عمومی است به گونه‌ای که آحاد جامعه بتوانند از یک حد قابل قبول  تلاوت قرآن برخوردار باشند؛ در واقع طی سالیان اخیر توجه خوبی به قله قرائت قرآن  صورت پذیرفته اما  دامنه تلاوت قرآن که آحاد جامعه در آن قرار دارند مغفول مانده است. رادیو قرآن سعی می‌کند تا همه مردم به ساحت قرآن کریم ورود پیدا کرده و بتوانند در هر سطحی تلاوت داشته باشند.

 

 

 

کد خبر 1076063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha