جذب ۱۰۰ هزار میلیارد ریال منابع در صندوق‌های سرمایه‌گذاری/سرانجام انتقال سهام افراد فوت شده به وارثان

حدود ۵۷۲ شرکت در بورس پذیرفته شده اند، جذب ۱۰۰ هزار میلیارد ریال منابع در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، انباشت تقاضا برای ورود شرکت‌ها به بورس همچنان ادامه دارد، سرانجام انتقال سهام افراد فوت شده به وارثان برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۲۶ تیر شبستان به شرح زیر است:

جذب ۱۰۰ هزار میلیارد ریال منابع در صندوق‌های سرمایه‌گذاری

فاطمه پزشک زاده، کارشناس مسئول اداره بازرسی صندوق‌های سرمایه‌گذار سازمان بورس با اعلام این مطلب گفت: بررسی وضعیت ترکیب دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در تاریخ ۲۰ تیر ۱۴۰۰، حاکی از این است که دارایی‌های تحت مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، به میزان ۵ هزار و ۱۳۷ هزار میلیارد ریال رسیده است.

در میان صندوق های سرمایه گذاری، صندوق های با درآمد ثابت، بالاترین ارزش دارایی ها را به میزان ۳ هزار و ۶۵۸ هزار میلیارد ریال به خود اختصاص دادند؛ همچنین صندوق های بازارگردانی با ارزش دارایی ۸۷۱ هزار میلیارد ریال در رتبه دوم قرار دارند. صندوق های سهامی، مختلط و کالایی نیز به ترتیب با ارزش ۵۶۳، ۲۸ و ۱۴  هزار میلیارد ریال در رتبه های بعدی قرار دارند.

پزشک زاده در خصوص وضعیت سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز بیان کرد: بیشترین حجم سرمایه گذاری شده توسط صندوق های سرمایه گذاری را «سهام» تشکیل می دهد که حدود ۳۶ درصد است. «اوراق بهادار با درآمد ثابت» نیز حدود ۳۲ درصد از سرمایه های صندوق ها را تشکیل می دهند و سپرده های بانکی به میزان ۲۹ درصد در رتبه بعدی سرمایه‌گذاری این صندوق ها قرار دارند.
 

 

حدود ۵۷۲ شرکت در بورس پذیرفته شده اند

مجید نوروزی، معاون امور ناشران و اعضای شرکت بورس شب گذشته (جمعه ۲۵ تیر) در برنامه گفتگوی ۱۸ و ۳۰ دقیقه شبکه خبر سیما با بیان اینکه از ابتدای پذیرش شرکت‌ها در بورس حدود ۵۷۲ شرکت در بورس پذیرفته شده اند گفت: طبق آخرین طبقه بندی انجام شده ۳۷۴ شرکت در صنایع مختلف در ۳ تابلوی بورس حضور دارند.



وی با اشاره به اینکه پذیرش شرکت‌ها در بورس یک فرآیند مستمر است و تا زمانی که مدارک و مستندات شرکت‌ها را در اختیار نداشته باشیم نمی‌توانیم در دستور کار هیئت پذیرش قرار دهیم، گفت: هر شرکتی که سریعتر نسبت به تکمیل مدارک و مستندات اقدام کند در دستور کار هیئت پذیرش قرار می‌گیرد.

 

وی گفت: بعد از پذیرش اولیه، شرکت‌ها می‌توانند نسبت به تکمیل مدارکی که هیئت پذیرش برای شفاف سازی بیشتر خواسته است، اقدام کنند.
 
 
 
 
 
مهدی رباطی، کارشناس بازار سرمایه شب گذشته (جمعه ۲۵ تیر) در برنامه گفتگوی ۱۸ و ۳۰ دقیقه شبکه خبر سیما با بیان اینکه با توجه به شرایط اقتصاد کلان فعلی کشور شرکت‌ها هم در زمینه توسعه و سرمایه گذاری ثابت و هم در زمینه سرمایه در گردش با تنگنا‌های مالی بسیار جدی مواجه هستند، گفت: با توجه به توسعه بازار سرمایه در چند سال اخیر این فرهنگ در بین شرکت‌های تولیدی و خدماتی مختلف بوجود آمده که باعث ایجاد حجم تقاضای بالای شرکت‌ها برای ورود به بازار سرمایه شده است.



رباطی با اشاره به اینکه با توجه به باقی ماندن برخی رویه‌های نامناسب از گذشته ادامه کار در حال حاضر با کندی مواجه شده است، ادامه داد: با وجود اراده‌ای که ظرف مدت یکسال و نیم گذشته در تسهیل مجوز دهی و عرضه شرکت‌ها شاهد بودیم کماکان سرعت لازم برای تسهیل ورود شرکت‌ها وجود ندارد.



وی با بیان اینکه انباشت تقاضا برای ورود شرکت‌ها به بورس همچنان ادامه دارد، گفت: اما با توجه به حجم بالای تقاضا‌ها نسبت به پنج سال گذشته شاهد حضور دو برابری شرکت‌ها در بورس هستیم و در حال حاضر نیز تعداد زیادی از شرکت‌ها در صف عرضه اولیه قرار دارند.

 

قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۰ میلیون و ۵۹۸ هزار تومان رسید

امروز (شنبه ۲۶ تیر)‌ هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۰,۵۹۰,۰۰۰ ریال ، انس جهانی طلا به ۱,۸۱۰.۵۳ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۰۵,۹۸۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به قیمت ۱۰۴,۴۹۰,۰۰۰‬ ریال، هر عدد نیم سکه به قیمت ۵۵,۵۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۳۴,۷۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۲,۵۰۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش امروز (شنبه ۲۶ تیر) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۴۶,۹۹۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۲۹۴,۸۵۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۴۵,۰۶۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن بهای ۲۲ ارز نسبت به روز گذشته کاهش و نرخ ۱۸ ارز افزایش یافت. همچنین نرخ ۶ ارز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز (شنبه بیست و ششم تیرماه ۱۴۰۰) بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین پوند انگلیس ۵۷ هزار و ۸۹۵ ریال و یورو ۴۹ هزار و ۶۰۲ ریال ارزش‌گذاری شد. امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۶۸۸ ریال، کرون سوئد  ۴‌ هزار و ۸۴۱ ریال، کرون نروژ ۴‌ هزار و ۷۵۴ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۶۶۹ ریال، روپیه هند ۵۶۳ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۶۳۰ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۶ هزار و ۳۳۱ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۱۳۷ ریال، دلار هنگ‌کنگ ۵‌ هزار و ۴۰۷ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۴ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۳۶۹ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۴۴۰ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲‌ هزار و ۹۱۶، لیر ترکیه ۴ هزار و ۹۲۷  ریال، روبل روسیه ۵۶۷ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲‌ هزار و ۸۷۹ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۱ هزار و ۱۱۸ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۲ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۹۷۱ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۶۶۲ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۱۱۱ ریال، کیات میانمار ۲۶ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و۲۲ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و۵۱۲ و دینار لیبی ۹ هزار و ۳۰۳ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار ۴۸۳ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۸ هزار و ۵۷ ریال، رینگیت مالزی ۹ هزار و ۹۷۷ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۶ هزار و ۷۸۶ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۳۶ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۴۸۵ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۸۹۸ ریال، افغانی افغانستان ۵۲۰ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۶۰۴ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۲ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۳ هزار و ۲۱۳ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ ‌هزار و ۶۸۴ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۲۲ ریال قیمت خورد.

 

سرانجام انتقال سهام افراد فوت شده به وارثان/ایجاد سامانه ای برای انتقال

نیمه اردیبهشت ماه حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درباره زمان واگذاری سهام عدالت متوفیان اعلام کرده بود شرایط به گونه‌ای است که نمی‌توانیم پذیرای مراجعه فیزیکی وراث سهام عدالت باشیم بنابراین بستری در حال ایجاد کردیم که تمام مراحل واگذاری سهام عدالت آنلاین و برخط باشد. باید توجه داشته باشیم در حال حاضر جمعیت وراث سهام عدالت به ۱۰ میلیون نفر رسیده‌است در این شرایط سخت شیوع بیماری کرونا، این جمعیت ۱۰ میلیون نفری نمی‌توانند برای انتقال سهام عدالت اموات خود حضور فیزیکی داشته باشند. در حال حاضر می‌توانیم بگوییم این افراد و متقاضیان برای انتقال سهام به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند، اما نمی‌خواهیم جمعیت ۱۰ میلیون نفری در شرایط سخت نسبت به این حق قانونی خود اقدام کنند؛ بنابراین بهتر است صبر کنند تا زیرساخت‌های انتقال آنلاین سهام با لینک تمام نهادهای مربوطه آماده شود.

 

بنابراین گزارش حال مدیر سیستم تسویه و پرداخت سپرده گذاری مرکزی خبر داده که تا پایان سال، سامانه‌ای برای انتقال سهام افراد فوت شده به وارثان آنان ایجاد خواهد شد و با توجه به تعداد سه میلیون نفر از فوت شدگان سهام عدالت، امکان اینکه عملیات قهری آنان به صورت دستی انجام و سهام را به وارثان انتقال داد، وجود ندارد.

 

حسین قشمی بر ایجاد سامانه‌ای به منظور انجام عملیات فوق اشاره کرد و گفت: برای ایجاد این سامانه، جلسات متعددی با همکاران واحد حقوقی قوه قضائیه و همکاران واحد فناوری اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی برگزار شد تا اطلاعات موجود متوفیان چه از جهت میزان سهام عدالت چه از جهت تعداد وراث در این سامانه ثبت و ضبط شود تا درصدی که وارثان از سهام ارث می‌برند مشخص شود که امیدوارم این موضوع در سال جاری عملیاتی شود.

 

این گزارش می افزاید: تمام صاحبان سهام‌داران عدالت چه گروه روش مستقیم و چه گروه روش غیر مستقیم، سهام‌دار شرکت سرمایه‌گذاری امید ایرانیان هستند. تمام جمعیت ۵۰ میلیون نفری دارندگان سهام عدالت، سهام‌دار شرکت سرمایه‌گذاری امید ایرانیان می‌شوند. این شرکت شامل ۱۳ شرکت غیر بورسی و غیر فرابورسی است. شرکت سرمایه‌گذاری امید ایرانیان یک شرکت سرمایه‌گذار از ترکیب سهام چند شرکت است و هر دارنده سهام عدالت بر اساس ارزش اسمی سهامی که دارد (برگه‌های یک میلیون تومانی و ۵۰۰ هزار تومانی) از این شرکت سهم خواهد داشت.

 
 
 
کد خبر 1076118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha