امام باقر (ع) بنیانگذار انقلاب فرهنگی/ شکوفایی جامعه شیعی در دوران امام پنجم

حجت الاسلام و المسلمین روحانی گفت: امام باقر (ع) به عنوان آخرین بازمانده از میان معصومین پس از شهادت پدر بزرگوارشان امام سجاد (ع) در جریان سخت کربلا بودند که توانستند بعد از آن دوران خفقان دست به انقلاب فرهنگی بزنند.

حجت الاسلام و المسلمین سعید روحانی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با تسلیت سالروز شهادت امام محمد باقر (علیه السلام) گفت: امام باقر (ع) به عنوان آخرین بازمانده از میان معصومین پس از شهادت پدر بزرگوارشان امام سجاد (ع) در جریان سخت کربلا بودند که توانستند بعد از آن دوران خفقان دست به انقلاب فرهنگی بزنند.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم افزود: این دوران خفقان همزمان با پایان کار بنی امیه و آغاز فعالیت های بنی عباس کم رنگ تر شد و ایشان با استفاده از این فرصت به نشر علوم آل محمد (ص) و پرورش شاگردان در مکتب اهل بیت (ع) تپرداختند.

 

وی تصریح کرد: دانش امام محمد باقر (ع) در میان شیعیان زبانزد است و ما معتقدیم که آن حضرت فرصتی برای نشر علوم اهل بیت (ع) پیدا کردند و امروز مطالب زیادی از آن حضرت به یادگار مانده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی با بیان این که در میان 12 امام معصوم (ع)، بیشترین احادیث و روایات از امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) است، گفت: همه مردم از جمله فرقه‌ها و جریان‌های مختلف در دوران امام محمدباقر(ع)، به در خانه اهل بیت (ع) می‌رفتند و از علم سرشار آن حضرت استفاده می‌کردند.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم ادامه داد: امام محمد باقر (ع) از فرصتی که امام سجاد (ع) ایجاد کرده بودند، استفاده کردند و موضوعات مختلف از جمله احکام، معارف و کلام شیعه را جان تازه بخشیدند.

 

وی افزود: در میان اهل بیت (ع)، امام محمد باقر (ع) بعد از امام صادق (ع) بیشترین روایات مهدویت را بیان فرموده است و معرفت امام زمان (عج)، مسأله غیبت امام مهدی (عج)، انتظار، علائم ظهور، حکومت و رجعت مهم ترین موضوعاتی است که امام محمد باقر (ع) در احادیث مهدویت به آن اشاره کرده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی گفت: یکی از موضوعات مهم در رابطه با زمینه‌های صدور روایات مهدویت از امام محمد باقر (ع) است؛ به طوری که نارضایتی مردم از بنی امیه در دوران امام باقر (ع) بالا گرفته بود و مردم از حکومت اموی خسته شده بودند و حکومت اموی رو به ضعف می‌رفت.

 

وی افزود: درخواست‌هایی از سوی مردم به امام محمدباقر (ع) جهت تشکیل حکومت می‌شد، از جمله عبدالحمید واسطی و زراره به امام باقر (ع) تأکید بر قیام می‌کردند؛ در دوران امام محمد باقر (ع)، شور و شوق انتظار برای تشکیل حکومت اهل بیت (ع) زیاد شده بود.

 

وی تصریح کرد: در زمان امامت امام محمد باقر (ع)، اشتیاق آن چنان برای تشکیل حکومت اهل بیت (ع) زیاد شده بود که امام باقر (ع) از این مسأله استفاده می‌کنند و آن شرایط حکومت حقیقی اهل بیت (ع) را که برای امام دوازدهم است، بیان می‌کنند.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم ادامه داد: ازمانی که مردم از امام محمدباقر (ع) درخواست قیام می‌کنند، آن حضرت (ع) تبیین می‌کردند که اکنون شرایط مهیا نیست، اما فرزندی از فرزندان آن حضرت در آینده قیام می‌کند و حکومت تشکیل می‌دهد.

 

وی در پایان تصریح کرد: اگر دوران امامت امام پنجم را با امام‌های قبلی مقایسه کنیم، مشاهده می‌کنیم که به خاطر ایجاد فضای مناسب برای تبلیغ معارف ناب دینی و شرایط زمانی امامت امام محمدباقر (ع) شاهد یک شکوفایی فوق‌العاده در جامعه شیعه هستیم.

 

کد خبر 1076386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha