شورای نگهبان نهادی مستقل در راستای حفظ اسلامیت و جمهوریت  نظام اسلامی است

حجت الاسلام کریمی تبار با بیان اینکه نظارت بر عدم مغایرت قوانین با شرع مقدس و قانون اساسی و مشروعیت قوانین مجلس شورای اسلامی از جمله امور مهم شورای نگهبان است، گفت: شورای نگهبان نهادی مستقل در راستای حفظ اسلامیت و جمهوریت نظام است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، ظهر امروز(۲۶ تیر) در دیدار اعضای دفتر  هئیت نظارت بر انتخابات استان ایلام به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان، اظهار کرد: شورای نگهبان در نظام مقدس جمهوری اسلامی از جایگاه والا و ویژه ای برخوردار است.

 

حجت الاسلام « الله نور کریمی تبار» یادآور شد: کسی که در انتخابات نظارت می کند باید خودش ذی نفع و ذی ضرر نباشد و یک ایمان فوق العاده ای می خواهد که انسان موضع عدالت طلبانه داشته باشد و نمک گیر احسان های دیگران نباشد، خدا را شکر شورای نگهبان از این استقلال برخوردار است.

 

وی با بیان اینکه مهم ترین کار شورای نگهبان، بحث مشروعیت بخشی به مصوبات مجلس شورای اسلامی است، ابراز کرد: زمانی قانونگذاری قوه مقننه مشروعیت پیدا می کند که شورای نگهبان، قوانین را تایید کند، لذا بدون تایید شورای نگهبان، مشروعیتی ندارد، مواردی هم که بر آن اصرار داشته باشند بر اساس فرآیند کاری به تشخیص مصلحت نظام می رود و در آنجا نظر داده می شود.

 

امام جمعه ایلام با اشاره به اینکه عدم مغایرت قوانین با شرع مقدس و قانون اساسی، از دیگر مواردی است که شورای نگهبان بر آن نظارت دارد، گفت:  احراز صلاحیت افراد برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و ریاست جمهوری جایی است که تنش زا است، این جایگاه، کسی را می خواهد که در آنجا کار کند که واقعا سرزنش هیچ سرزنش کننده ای، تهدید کردن و گله کردن دیگران در آن تاثیرگذار نباشد.

 

حجت الاسلام کریمی تبار بیان کرد: فرد یا صلاحیت دارد و تایید می شود و یا صلاحیت ندارد و رد می شود و این کار، کاری سخت و سنگین است، مخصوصا در انتخابات مجلس شورای اسلامی که استانها درگیر آن هستند.

 

وی تصریح کرد: برخورد با افرادی که وضعیت ظاهری آن ها با آنچه که در پرونده شان و رفتار پنهانی شان وجود دارد، متفاوت است، کار سختی است، چرا که به ظاهر موجه بوده ولی فاقد صلاحیت هستند، اینهایی که ظاهرالصلاح هستند و پرده ای از نفاق بر چهره دارند، برخورد با اینها سخت است و معمولا رد کردنشان هم هزینه دارد که طبیعی است.

 

امام جمعه ایلام افزود: شورای نگهبان اگر چنانچه دشمن نداشته باشد و کسانی که در آنجا کار می کنند اگر مورد تهدید و تطمیع قرار نگیرند، معلوم است که کارشان بی خاصیت است، اصلا اقتضای کار شورای نگهبان و دفتر نظارت آن این است که موضع داشته باشد و در برابر موضعی که دارد، طبیعتا مورد هجمه قرار می گیرد.

 

حجت الاسلام کریمی تبار افزود: شما می بینید وقتی یک عنصر نامطلوبی در کرسی قانون گذاری قرار می گیرد، در یک جایی قرار می گیرد که می تواند از رانت اطلاعات و غیر اطلاعاتی استفاده کند، در یک جایی قرار می گیرد که حرفش برای دیگران قابل اجراست، طبیعی ست که مدخل چنین جایی، باید  مورد کنترل شدید باشد و احراز صلاحیت باشد.

 

وی یادآور شد: به رغم هجمه هایی که علیه شورای نگهبان شده است مثلا در مجلس شورای اسلامی در بزنگاه هایی می بینیم که خیلی از افراد که فاقد صلاحیت بوده و یا حداقل نباید راه پیدا می کردند و کردند، طرف میخواهد برای اسلام، قانون تدوین کند، دنبال این است که قانونی تدوین شود که مطامع دیگران در آن تامین شود، لذا چنین جایگاهی آنجا رنگ تولی و تبری خیلی نمایان است و موضع گیریها باید موضع گیریهای شفافی باشد و در این راه جاهایی که بعضی مواقع می بینیم فرد به خاطر اینکه دارد افراد را رد می کند مورد تهاجم قرار می گیرد، ممکن است تهدید شود، آبرویش در خطر بیفتد، آسیب جانی هم ببینند ولی جایی است که می ارزد، یعنی آدم وقتی در اینجا قرار گرفت، این چیزها باید برای او حالت طبیعی داشته باشد، این مقطع هم مقطعی است که اگر انسان در این شرایط یا در چنین جایگاهی کار کند، توفیقی است که خداوند متعال داده است.

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در پایان با تقدیر از زحمات دفتر نظارت شورای نگهبان در استان، خاطرنشان کرد: خیلی ها حاضرند در جاهایی که تنش ندارند، کار کنند و اگر در این چنین جایگاه مهمی قرار بگیرند خیلی منفعلانه عمل می کنند و تحت تاثیر سفارشات و یا تهدید و تطمیع قرار می گیرند و همبن دلایل، نشان دهند جایگاه ویژه شورای محترم نگهبان است.

کد خبر 1076484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha