آغاز پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی/نرخ بیکاری در سال ۹۹ به ۹.۶ درصد رسید

مشارکت ۱۰ میلیون نفر در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازار سرمایه، آغاز پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی، نرخ بیکاری در سال ۹۹ به ۹.۶ درصد رسید، عرضه اولیه‌ای جدید در راه فرابورس برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۲۷ تیر شبستان به شرح زیر است:

مشارکت ۱۰ میلیون نفر در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازار سرمایه

میثم فدایی درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس افزود: در حال حاضر ۳۰۰ صندوق سرمایه‌گذاری در بورس حضور دارند که ارزش روز آن‌ها بیش از ۵۱۳ هزار میلیارد تومان شده است و ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر سرمایه‌گذار در این صندوق‌ها حضور دارند که در واقع روش سرمایه‌گذاری غیر مستقیم را برگزیده‌اند.

 

به گفته وی، ۳۵۰ هزار میلیارد تومان از صندوق‌ها شامل صندوق با درآمد ثابت هستند، همچنین ۸۷ هزار میلیارد تومان ارزش صندوق‌های بازارگردان در بورس است که برای نقدشوندگی سهام فعالیت دارند و ۵۶ هزار میلیارد تومان ارزش صندوق‌های سهامی است.

 

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: در صندوق‌های با درآمد ثاب، ت ۵۰ هزار میلیارد تومان سهام وجود دارد. همچنین ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سپرده‌های شبکه بانکی در صندوق‌های با درآمد ثابت وجود دارد.

 

فدایی در پاسخ به این پرسش که مشتری اوراق دولتی که منتشر می‌شود چه کسانی هستند، گفت: حدود ۴۰ درصد از اوراق دولتی توسط صندوق‌های با درآمد ثابت خریداری می‌شود و این صندوق‌های با درآمد ثابت برای اعضای خود سود ماهانه تقسیم می‌کنند؛ اما در مورد صندوق‌های سهامی و صندوق‌های مختلط با افزایش قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری (یونیت‌ها) سودی نصیب دارندگان این واحدها می‌شود.

 

آغاز پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی

محمود شایان مدیرعامل بانک مسکن درباره جزئیات این مصوبه به پایگاه خبری بانک مسکن گفت: شرایط پرداخت تسهیلات مسکن روستایی به این صورت است که سقف فردی تسهیلات مسکن روستایی به ازای هر واحد ۱۰۰ میلیون تومان است. آن‌ دسته از متقاضیانی که معرفی‌نامه‌های صادره آنها قبل از ابلاغ این نامه عمومی به بانک ارائه و به ثبت رسیده و قرارداد تسهیلاتی آن ها در دفترخانه ثبت نشده باشد، در صورت ارائه معرفی‌نامه جدید از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران (اعتبار ابلاغی سال ۱۴۰۰) می‌توانند از سقف تسهیلات ابلاغی جدید بهره‌مند شوند.

 

شایان همچنین گفت: مجموع دوران ساخت و بازپرداخت ۲۰ سال (۳ سال دوران مشارکت و ۱۷ سال دوران فروش اقساطی) است. نرخ سود تسهیلات نیز طبق مصوبه شورای پول و اعتبار که در حال حاضر ۱۸ درصد است، اعمال می‌شود به این صورت که ۵ درصد سهم متقاضی و ۱۳ درصد سهم سازمان است.

سقف تسهیلاتی مزبور به تمامی متقاضیان و مناطق مشمول طرح اعم از املاک واقع در جزایر، روستاهای مرزی ، حاشیه شهرها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و سایر روستاها تسری می‌یابد.

 

نرخ بیکاری در سال ۹۹ به ۹.۶ درصد رسید

بانک مرکزی در گزارش شاخص‌های عمده اقتصادی سال ۹۹ به نرخ بیکاری و جمعیت پرداخته که بر مبنای آن، جمعیت کشور در سال گذشته معادل ۸۴ میلیون نفر اعلام شده است که از این رقم، ۶۳.۴ میلیون نفر در شهرها و ۲۰.۶ میلیون نفر در روستاها ساکن هستند.

 

رشد جمعیت در سال گذشته ۱.۲ درصد و تراکم جمعیت ۵۱ نفر در هر کیلومتر مربع بوده است.

 

جمعیت فعال کشور در سال ۹۹ معادل ۲۵.۷ میلیون نفر و نرخ بیکاری ۹.۶ درصد اعلام شده است.

 

در این میان نرخ بیکاری شهری ۱۰.۴ درصد، نرخ بیکاری روستایی ۷.۲ درصد، نرخ بیکاری در زنان ۱۵.۶ درصد، نرخ بیکاری در مردان ۸.۴ درصد، نرخ بیکاری در جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله ۱۶.۷ درصد و نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله معادل ۱۳.۷ درصد بوده است.

 

عرضه اولیه‌ای جدید در راه فرابورس

عرضه سهام شرکت‌های جدید (عرضه اولیه) همواره مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار دارد، زیرا تاکنون بیش از ۹۰ درصد از عرضه اولیه‌هایی که در بورس انجام شده، سودآور بوده‌اند به همین دلیل این اقدام همیشه در بورس برای فعالان بازار جذابیت داشته است.

آگهی عرضه اولیه سهام شرکت «سرمایه‌گذاری هامون صبا» با نماد «وهامون» منتشر شد که مطابق آن روز سه‌شنبه (۲۹ تیر ماه) سهام این شرکت به شیوه ثبت سفارش در فرابورس عرضه خواهد شد. 

در این عرضه اولیه به هر کد معاملاتی حداکثر ۸۴۰ سهم در دامنه قیمتی یک هزار و ۷۵۰ ریال تا یک هزار و ۹۰۲ ریال تعلق می‌گیرد.

عرضه اولیه‌ای جدید در راه فرابورس

 

ضرورت احیای اعتبار بیمه قالی‌بافان و شاغلان صنایع‌دستی در بودجه ۱۴۰۰

فرحناز رافع، رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: حذف ردیف اعتباری مختص بیمه قالی‌بافان و شاغلان صنایع‌دستی در آخرین نسخه از قانون بودجه ۱۴۰۰ امکان تداوم بیمه اقشار مشمول و اجرای تکالیف قانونی محوله را غیرممکن کرده است. با وجود اینکه ردیف یاد شده در تبصره ۱۴ بودجه ۱۴۰۰ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد و به تائید شورای نگهبان رسید، اما ردیف بودجه در بازگشت به مجلس جابه‌جا شد و از تبصره ۱۴ به بند (و) تبصره (۲) بودجه تغییر یافت که این موضوع تداوم بیمه اقشار مشمول و اجرای تکالیف قانونی محوله را غیرممکن کرده است.

وی گفت: اکنون مشخص نیست که برای این ردیف بودجه، اعتبار در نظر گرفته شود و سازمان تامین اجتماعی با توجه به دیون خود قادر به تامین و پرداخت بیمه ۲ میلیون قالی‌باف نیست، نکته مهم آن که در حال حاضر فقط ۲۶۱ هزار نفر یعنی یک‌دهم جمعیت قالی‌بافان تحت پوشش بیمه هستند.

رییس مرکز ملی فرش ایران افزود: از سازمان برنامه و بودجه، مجلس شورای اسلامی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست داریم که همه قالی‌بافان کشور را تحت پوشش بیمه قرار دهند.

پیشتر «محمدحسین فرهنگی» ‌ نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفته بود: قطع بیمه قالی‌بافان به عنوان قشر فعال و زحمت‌کش جامعه به بهانه پرداخت‌نشدن و تاخیر پرداخت حق بیمه، هیچ توجیهی ندارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1076489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha