کاهش تاب آوری و پیامدهای ناگوار در جامعه

درگیری، نزاع، اتفاقات اجتماعی و بی حوصلگی بین مردم پیامدهای کاهش صبر و تاب آوری در جامعه است که برنامه ریزی برای آسیب شناسی و ارائه راهکار برای بهبود اوضاع لازم است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: صبر، گذشت و تاب آوری از ضرورت های زندگی اجتماعی به حساب می آید و جامعه بدون این دسته از سرفصل ها قدرت مدیریت در برابر مشکلات را نخواهد داشت.

 

فراز و نشیب های زیادی در جامعه فراگیر شده و این در حالیست که در روابط اجتماعی و با وجود دغدغه ها و نیازهای متعدد بالاخره بروز چنین اتفاقاتی پیش بینی می شود اما مهمتر از این، مدیریت رفتارهای فردی در برابر این مشکلات و نابسمانی ها است.

 

اگر مردم به دنبال مشکلات اقتصادی، بد اخلاقی، بد رفتاری و رفتار عجولانه دیگران واکنش نشان دهند و صبر و گذشت نکنند آنگاه نظم اجتماعی مختل و در پی آن زندگی مردم سخت و دشوار می شود.

 

نارضایتی ها باید مدیریت شود و نباید تبدیل به یک آسیب دیگری بشوند بلکه اعلام نارضایتی در قالب های مختلف مثل طرح شکایت و مواردی از این قبیل شدنی بوده و البته چنین رفتارهایی نیازمند آموزش است.

 

بررسی ها نشان می دهد زندگی این روزهای مردم با تاب آوری کمتر نسبت به دهه های پیشین روبروست و موضوع گذشته کمتر آموزش و توصیه شده و بخش زیادی از مردم آستانه تحمل کمتری دارند.

 

فارغ از مشکلات جامعه، صبر و گذشت از ضرورت ها و نیازهای اجتماعی است که باید آموخته شود و تاب آوری را در بین مردم افزایش دهیم البته برخورد قانونی و قاطعانه با بر هم زنندگان نظم عمومی موضوع دیگری و بسیار مهم است اما آموزش افراد در لایه های مختلف جامعه که در برابر رفتار غلط دیگران صبور باشند و جنجال و لجبازی به خرج ندهند از اهمیت خاصی برخورد دار می باشد.

 

*پیامدهای عدم تاب آوری در نگاه آمار

 

بررسی آمار و ارقام ناشی از نزاع و درگیری بین مردم که از سوی سازمان پزشکی قانونی مطرح شده از آسیب های این حوزه حکایت دارد که البته این اعداد و ارقام مربوط به اتفاقات منجر به شکایت است و خیلی از این درگیری ها به سازش تبدیل و به محاکم قضایی نمی رسد.

 

آمار نزاع همواره مربوط به درگیری بین افراد جامعه نبوده بلکه همسرآزاری و شکایت از همدیگر در منزل نیز جزئی این پرونده ها است که باید موضوع آموزش و ارتقا سطح تاب آوری را مورد توجه قرار داد.

 

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان با بیان اینکه نزاع در استان اصفهان افزایش یافته، اظهارداشت: امسال بیش از هفت هزار نفر بابت موضوع نزاع در پزشکی قانونی این استان معاینه شده اند که این آمار در مقایسه با قبل 18 درصد رشد داشته است.

 

«علی سیلمانپور» افزود: اصفهان سومین استان کشور در تعداد پرونده های نزاع است.

 

*شبکه های اجتماعی جولانگاه نمایش حرکت های خشن

 

بررسی آسیب های فضای مجازی نشان می دهد که رفتارهای غلط در این شبکه ها می چرخد و جولانگاهی برای نمایش این دسته از حرکات شده است.

 

امکانات سمعی و بصری نقش مهمی در انتقال مفاهیم داشته و به شدت بر روح و روان مردم اثر می گذارد و با توجه به انتقال سریع مباحث خبری، این فضا فرصتی شده تا رفتارهای غلط مثل کارهای خوب به راحتی به دست مردم برسد و همین مسائل موجب گسترش فرهنگ های اشتباه مثل نزاع و دعواها شده است.

 

جامعه از رفتارهای درونی درس می گیرد و بسیاری با مشاهده چنین رفتارهای غلط مثل نزاع درگیر شده و به دلیل عدم کنترل هیجان دست به ضرب و شتم در کوچکترین اختلافات زده اند.

 

*آغاز آموزش تحمل و بردباری از خانواده ها

 

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشاره به رفتارهای غلط برخی جوانان و نزاع و درگیری در اجتماع گفت: این موضوع آسیب جدی و زنگ خطری برای خانواده ها است.

 

سرهنگ «جهانگیر کریمی» افزود: باید صبر و تاب آوری را به خانواده ها آموخت و از طرفی نیز خانواده ها این مسائل را به فرزندانشان بیاموزند و در دوست یابی نیز به مسائل توجه داشته باشند.

 

*تاثیر آموزش و مفاهیم اعتقادی بر افزایش تاب آوری

 

دامنه گسترده توصیه های دینی، بزرگان و کارشناسان همواره بر حفظ وحدت و صبر و گذشت توصیه شده و باید رسانه ها، متولیان حوزه های فرهنگی، مدیریت شهری و روستایی، نظام آموزشی و عموم جامعه گسترش این دسته از مباحث فرهنگی را توسعه دهند.

 

آموزش و گسترش مفاهیم اعتقادی نقش موثری بر افزایش تاب آوری در جامعه دارد ولی باید از این دریای بیکران جرعه ای برای جامعه خود برگزینیم و از طریق رسانه ها و شبکه های اجتماعی در بین مردم نهادینه سازیم.

 

مباحث اجتماعی دیگر مثل مشکلات معیشتی و اقتصادی نیز بر آرامش مردم اثر گذاشته اما آموزش مفاهیم صبر و گذشت در برابر مشکلات باید انجام شود تا در هنگام چالش و وضعیت سخت به بهترین نوع برخورد شود.

 

 

کد خبر 1076539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha