اعتبار اصلاح و بازسازی یک کیلومتر شبکه شرب شهری را نداشتیم/ قطع برق به آبرسانی گرگان آسیب زد

هرمزی با بیان اینکه یک هزار میلیارد تومان برای بازسازی شبکه های آب شرب در شهرها اعتبار نیاز داریم، گفت: در سال گذشته حتی اعتبار بازسازی یک کیلومتر آب شرب شهری به استان اختصاص نیافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «بهزاد هرمزی» ظهر امروز (یکشنبه 27 تیر) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار کرد: استان گلستان به ظاهر سرسبز ولی فقر منابع آبی در آن وجود دارد و منابع آب استان متاسفانه وابسته به چاه های عمیق است.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان ادامه داد: گرگان و کرمان دو مرکز استانی است که منابع آبی آن وابسته به چاه است، در استان 35 هزار حلقه چاه وجود دارد که 13 هزار حلقه چاه آن غیرمجاز است و 600 حلقه شرب فعال داریم و مسئولیت آب شرب شهرها و روستاها توسط این حلقه انجام می شود.

 

هرمزی بیان کرد: امسال آورده رودخانه ها تا 70 درصد کاهش یافته و منابع زیر زمینی ما نیز بیش از 240 میلیون متر مکعب را به دلیل استفاده بی رویه از دست دادیم.

 

وی گفت: 40 درصد از دبی چاه های آب را از دست دادیم و نیاز آب شرب استان نزدیک به 6 هزار و 700 لیتر برثانیه است و ظرفیت برداشت ما پنج هزار و 300 لیتر برثانیه است و به دلیل کاهش دبی به کمتر از پنج هزار لیتر بر ثانیه رسیدیم.

 

این مقام مسئول به یکپارچه سازی آب و فاضلاب شهری و روستایی اشاره کرد و اظهارداشت: نخستین اولویت ما در کنار یکپارچه سازی بررسی مشکلات آب شرب بود.

 

هرمزی تاکید کرد: پیش بینی می کردیم که در تابستان 1400 با مشکل اساسی رو به رو هستیم و پس از اعلام خطر ما در 29 مهر سال گذشته جلسه ای در هیئت رئیسه مجلس برگزار شد و استاندار مسائل را مطرح کرد و مصوب شد که برخی از اقدامات اضطراری در استان انجام شود.

 

وی افزود: بنا بود 40 درصد این اعتبارات مصوب هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از استان و 60 درصد از اعتبارات ملی و از سوی وزارتخانه تامین شود.

 

مدیرعامل آب و فاضلاب گلستان به بدهی به پیمانکاران گلستان اشاره کرد و گفت: به این دلیل برخی از پیمانکاران ما در اجرای پروژه ها شرکت نمی کنند و نیازمند تزریق اعتبارات هستیم.

 

هرمزی به حل مشکلات آبرسانی اشاره کرد و افزود: نزدیک به 70 حلقه چاه از سوی آب منطقه ای به ما معرفی شد و آن چاه هایی که از نظر کیفیت داشت توانستیم بخشی از مشکل را برطرف کنیم.

 

وی گفت: 80 تا 85 لیتر برثانیه از بخش خصوصی و 35 لیتر برثانیه از طریق بخش خصوصی تامین آب شرب شهری تامین شده و توانستیم بخشی از مشکل را برطرف کنیم.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه قطع برق بیش از هر چیزی به ما آسیب زد، افزود: در ساعت اوج مصرف قطع برق به ما آسیب زد و بین دو تا پنج ساعت در روزهای گرم چاه های ما از مدار خارج می شد.

 

وی با بیان اینکه یک هزار و 17 کیلومتر از مسیر شبکه آبرسانی در شهرها نیاز به اصلاح و بازسازی دارد، تاکید کرد: یک هزار میلیارد تومان برای بازسازی شبکه های آب شرب در شهرها اعتبار نیاز داریم و این در حالی است که در سال گذشته حتی اعتبار بازسازی یک کیلومتر آب شرب شهری را به ما ندادند.

 

این مقام مسئول بیان کرد: برای تکمیل شبکه آب روستایی به دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و امسال یک عدد بسیار خوبی در حوزه آب شرب روستایی تخصیص داده شده است.

 

هرمزی افزود: 630 میلیارد تومان در حوزه روستایی اعتبار تزریق شده است و جای خرسندی دارد که می تواند در این زمینه فعالیت کنیم.

 

وی به تغییر الگوی کشت اشاره کرد و گفت: یک میلیون و 500 هزار راس دام در استان وجود دارد که در برخی از شهرهای استان بیش از مصرف انسانی مصرف شرب دام است که از شبکه شرب استفاده می شود و در این گذر جای جهاد کشاورزی و سیاستگذاری در زمینه تامین آب دام خالی است.

 

این مقام مسئول بیان کرد: در برخی از روزها یک هزار و 200 تولید آب شرب در گرگان داشتیم و دو برابر آن چیزی که تولید می کردیم مصرف آب داشتیم.

 

کد خبر 1076735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha