مسجدی که بانی سنت قرض الحسنه و تربیت طلاب جوان در جنوب تهران است

مسجد قدس به واسطه پشتوانه مالی خوب برخی از اعضای هیئت امنا و حمایت مالی خیران، هم در کمک به نیازمندان و هم تربیت حوزوی نسل جوان بسیار موفق است. اعطای کمک‌های ماهیانه به محرومان و راه اندازی دارالعلم در این راستا انجام می‌شود.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: مسجد قدس (واقع در تهران، باغ آذری) نامی کاملا آشنا برای بسیاری از نیازمندان تهرانی و حتی غیر تهرانی است. از یک سو واقع شدن صندوق قرض الحسنه «طریق القدس» در مجاورت این مسجد و از سوی دیگر، انتخاب این مسجد به عنوان مرکز نیکوکاری منطقه 16 تهران، موجب شهرت بیشتر این خانه خدا در این زمینه شده است.

 

 

 

 

معماری کاملا سنتی و جذاب

 

این مسجد در سال 1358 یعنی در دومین سال پیروزی انقلاب اسلامی تاسیس شد که کار طراحی و معماری آن که کاملا مطابق با سنت دینی ما است، توسط مهندسان لطفی زاده و محمدحسن ذکائی صورت گرفت. بنای مسجد قدس به صورتی طراحی شده که انسان را کاملا به یاد مساجد جامع شهرهای بزرگ و حتی کاروانسراهایی قدیمی می اندازد. با سلیقه کارگزاران و بانیان آن نام حضرات معصومان (ع) به صورت زیبا و جذاب بر دیواره بیرونی این خانه خدا نقش بسته است که در نوع خود و طبق اطلاعات خبرنگار ما، اگر بی نظیر نباشد، کم نظیر است. مناره بسیار بلند مسجد قدس نیز  از مسافت بسیار دور مشخص است و این درحالی است که بسیاری از مساجد کشور از جمله در تهران، به دلیل نداشتن گنبد یا مناره یا گنبد و مناره کوتاه، پیدا کردن آنان برای رهگذران و مسافران چندان آسان نیست.

 

 

 

 

خدمترسانی دینی و بهداشتی به مسافران درون و برون شهری

 

مسجد قدس به دلیل واقع شدن در ضلع شمالی پایانه های بین شهری و درون شهری جنوب تهران هر روز نمازگزاران زیادی را در دو نوبت ظهر و شب پذیرا می شود. جالب است که که قبل از شیوع ویروس کرونا در این مسجد از یک ساعت به اذان ظهر تا دو ساعت پس از اذان مغرب باز بود تا هم نمازگزاران و ساکنان محله باغ آذری و خزانه و هم مسافرانی که قصد عزیمت از پایانه جنوب به سایر مبادی در شهر تهران یا سایر شهرهای کشور را دارند، امکان حضور بیشتر و استراحت را پیدا کنند و در سرمای زمستان گرم شوند و در گرمای تابستان با نوشیدن آب خنکی، آرامش روحی و جسمی یابند. سرویس بهداشتی مسجد قدس از صبح تا شب خدمت رسانی می کند و تعداد مساجدی که چنین خدمتی به شهروندان تهرانی می دهند، کمتر از تعداد انگشتان دو دست است. طبق مشاهده خبرنگار ما این سرویس بهداشتی بسیار تمیز است و تهویه مناسب دارد دلیل این موضوع این است که هر روز چند خادم فضای این سرویس را می شویند و با شیوع ویروس کرونا مرتبا ضد عفونی می کنند.

 

درالعلمی برای تربیت دینی نسل جوان

 

 

 

 

این خانه خدا به دلیل واقع شدن در مجاورت مدرسه علمیه حضرت امام محمدباقر (ع) که البته این مدرسه بخشی از این مسجد شده است، توانسته از ظرفیت استادان و به ویژه طلاب این حوزه برای تاسیس دارالعلم علامه طباطبایی(ره) استفاده کند. این دارالعلم به گفته حجت الاسلام والمسلمین سید حسین تهرانی، که حدود دو دهه از تاسیس آن می گذرد، به نوعی مدرسه علمیه دینی و حوزوی مسجد قدس و ویژه آن دسته از افرادی است که امکان تحصیل در مدارس تمام وقت حوزوی تهران را ندارند.

در واقع این دارالعلم شبیه همان کاری را انجام می دهد که در مسجد کمیل بن زیاد نخعی در خیابان دماوند تهران و مجمع علویه طهران در مسجد حضرت علی بن ابی طالب (ع) در خیابان وحدت اسلامی تهران انجام می دهند؛ یعنی آموزش دروس حوزوی و تربیت اخلاقی دانش آموزان و دانشجویان علاقمند به کسب معارف دینی و دروس حوزوی. دبیرستان پسرانه علوم و معارف اسلامی امام محمدباقر(ع) نیز همیشه از میان نمازگزاران مسجد قدس دانش آموز می پذیرد و طرح جالب «پیوند مسجد و مدرسه» نیز به تمام معنا در تعامل این مسجد و دبیرستان اجرا می شود. از سویی دانش آموزان این دبیرستان نماز ظهر و عصر را در مسجد قدس به جماعت اقامه می کنند و از سوی دیگر امام جماعت و برخی از فعالان فرهنگی این مسجد در برگزاری برنامه های مناسبتی این مدرسه، مشارکت می کنند.

 

بسیج دانشگاه فرهنگیان برخی از برنامه های خود به ویژه طرح سه شنبه های مهدوی را با همکاری بسیج مسجد قدس در محوطه ترمینال جنوب و محله باغ آذری برگزار می کند که هر هفته با استقبال خوبی از سوی مردم همراه می شود.

 

خوب برگردیم به پیشانی سخن یعنی بحث کمک های مومنانه مسجد قدس؛ صندوق قرض الحسنه طریق القدس با تلاش اهالی این مسجد در سال 1363 و با شماره ثبت 2805 تاسیس شد و اکنون حاج آقا مدرسی از خیران متدین و باسابقه تهرانی، مدیریت آن را عهده دار است و حاج محمود لولاچیان بر فعالیت های این صندوق نظارت دارد و از بانیان و مسئولان اصلی آن است. مدرسی به خبرنگار شبستان گفت که این صندوق همه روزه به هر تعدادی که آن مراجعه کند، وام بدون بهره پرداخت می کند که مبلغ این وام، عموما بین یک تا دو میلیون است البته اگر متقاضی از سوی یکی از اعضای هیئت موسس یا امنای این صندوق یا فردی که مرود شناخت مدیریت صندوق قرض الحسنه طریق القدس باشد، نامه ای داشته باشد مبالغ بیشتری نیز به وی پرداخت می شود.

 

 

 

 

 

 

خدمترسانی مرکز نیکوکاری قدس به آحاد مردم حتی روحانیون

 

 

 

 

کمیته امداد امام خمینی (ره) مرکز نیکوکاری خود در منطقه 16 و محله باغ آذری را در مسجد قدس بنا کرد و این مرکز که قدس نام دارد همه روزه از نیازمندان ثبت نام و کار راستی آزمایی متقاضیان آن را انجام می دهد. پرداخت حواله به نیازمندان از سوی خیریه مسجد قدس به صورت ماهیانه صورت می گیرد به طوری که برخی از افراد در هر ماه، یک میلیون تومان و حتی برخی دو میلیون تومان، ماهیانه از این خیریه و صندوق دریافت می کنند که البته در نوع خود، در سطح شهر تهران، بی نظیر است.

توزیع بسته های معیشتی شامل برنج، روغن، قند، چای، رشته ماکارانی، شکر، گوشت و مرغ و همچنین پوشاک نیز به صورت مرتب در خیریه مسجد قدس صورت می گیرد که به گفته مدرسی، آمار آن بسیار بالا است و در دوره شیوع ویروس کرونا نیز افزایش چشمگیری داشته است. به گفته حجت الاسلام والمسلمین تهرانی که استاد حوزه علمیه حضرت امام محمد باقر (ع) نیز است، روحانیون و طلاب نیز همه ساله در دو مناسبت ماه رمضان و عید نوروز از کمک های نقدی و غیر نقدی خیریه مسجد قدس بهره مند می شود و می توان گفت که هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد، یعنی هر طلبه با داشتن کارت طلبگی می تواند از این خدمات استفاده کند. این نوع از خدمت رسانی به قشر روحانیون نیز در هیچ مسجد دیگری، دست کم در تهران قابل مشاهده نیست.

 

کد خبر 1076760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha