استاندارد فراداده‌های اسناد الکترونیکی  یک ضرورت است

علی رضا انتهایی، مدیرکل پردازش منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی استاندارد فراداده‌های ضروری اسناد الکترونیکی را یک ضرورت خواند و گفت: این استاندارد به دنبال این است که ارتباط بین اسناد الکترونیک و فرادادهای بین آنها آسانتر شود.

 

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست خبری طرح جام  (مدیریت نظام‌مند اسناد الکترونیکی کشور ) صبح امروز یکشنبه 27  با حضور مظفر پاسدار شیرازی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی، علی رضا انتهایی، مدیرکل پردازش منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی، علیرضا بدرلو، رییس گروه اسناد الکترونیک سازمان اسناد و کتابخانه ملی و فرزاد دادرس ، مدیر کل توسعه خدمات دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی در اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد .

 در این نشست «علی رضا انتهایی»، مدیرکل پردازش منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی درباره استاندارد فراداده‌های ضروری اسناد الکترونیکی  گفت: این استاندارد اطلاعاتی را ارائه می‌کند که دستگاه‌های اجرایی باید برای توصیف «هویت»، «اصالت»، «محتوا»، «ساختار»، زمینه و نیازمندی‌های ضروری برای مدیریت اسناد در یک شیوه ساختارمند ثبت کند؛  این شیوه ثبت اطلاعات توصیفی از نگهداری شایسته اسناد اطمینان‌پذیر، معنی‌دار، دسترس‌پذیر برای اهداف کاری و نیازمندی‌های مستند‌سازی و انتظارات جامعه اطمینان حاصل میکند.

وی افزود: بر اساس این طرح حافظه اداری کشور حفظ می شود. فراداده ما داده های ساختار یافته هستند که در طول زمان اسناد  را دسترس پذیر می کند.

مدیرکل پردازش منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی اظهار کرد: یکی از مشکلات کشور ما پایین بودن سطح تعامل پذیری بین سیستم هایی اسنادی  در دولت های مختلف است؛ این استاندارد به دنبال این است که ارتباط بین اسناد الکترونیک و فرادادهای بین آنها آسانتر شود.

علی رضا انتهایی با اشاره به استاندارد سازی اسناد با شناسه یکتا  گفت: در این استاندارد تاکید بود که برای اسناد یک شناسه یکتا داشته باشیم؛ حرکت های اجرایی برای این طرح در سازمان  اسناد و کتابخانه ملی از سال های گذشته  شروع شده  و هدف این بوده که در تمامی اسناد در سراسر کشور شناسه یکتا داشته باشند و  بخش نامه آن در سال 99 ابلاغ شده است. کارکردهای این در سازمان ها متفاوت است یعنی در هر سازمان شماره نامه، تاریخ ثبت و صدور، شناسه حقوقی دستگاه اجرایی و شناسه حضور صدور، شناسه یکتای پست سازمانی تفاوت دارد.

کد خبر 1076785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha