چادر افتخار زن ایرانی/ حجاب مانع فعالیت های اجتماعی نیست

چادر در دنیا افتخار زن ایرانی شناخته شده و حجاب و عفاف نه تنها مانع رشد بانوان نیست بلکه سبب فعالیت گسترده این قشر در سایه امنیت و آرامش محسوب می شود.‌

خبرگزاری شبستان_ سمیه بشارتی، واژه حجاب که در اسلام بسیار بدان تاکید شده است، هفت بار در قرآن كریم آمده و معناى كلمه در این هفت مورد، چیزى است كه از هر جهت مانع دیده شدن چیز دیگر شود. این پوشش که مصونیت زن را به همراه دارد نه تنها محدودیتی ایجا نکرده بلکه عاملی برای بسیاری از موفقیت‌ها است.


پوشش زن مانع فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی نیست. زنان با آرامش كامل در صحنه‌‌ اجتماع حضور داشته و وظايف محوله را در سایه امنيت و آرامش خاطر خاصل از حجاب انجام می دهند، بنابراين، روح عفاف در كنترل رفتار، رعايت وقار و متانت خلاصه می‌شود.


برخی‌ها بر این عقیده‌اند که پوشش بانوان سبب کاهش فعالیت اجتماعی‌شان شده یا به نوعی دست و پا گیر است. چه بسیار بانوانی که با چادر که بهترین حجاب اسلامی است، پله‌های ترقی علم و دانش، ورزشی و فرهنگی را طی کرده و رتبه‌های برتر نیز در این حوزه‌ها کسب کرده‌اند.‌ در این گزارش گفتگوی ویژه‌ای با «زکیه زحمتکش» و «راحله زر جوانی» دو بانوی فعال اجتماعی با حجاب برتر در گیلان انجام شده که باهم می‌خوانیم:


*از زیبایی حجاب مادرم، چادر را به ارث بردم
«زکیه زحمتکش» با اشاره به اینکه از سن نوجوانی چادر را به عنوان حجاب برتر انتخاب کرده است گفت: از سال ۱۳۷۹ چادر را به عنوان حجاب برتر انتخاب کردم و از زیبایی حجاب مادرم، چادر را به ارث بردم.

 

این بانوی محجبه گیلانی که دانشجوی سال آخر دکترای فیزیک هسته‌ای دانشگاه گیلان و دارای یک دختر خردسال است ادامه داد: هیچ‌گاه از تلاش برای بهبود جامعه‌ام دست بر نمی‌دارم و همواره به فعالیت‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در کنار وظیفه خانه‌داری مشغول هستم.

زحمتکش با بیان اینکه در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ به عنوان نماینده مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری در استان برای شناخت هر چه بیشتر مردم از ولی فقیه بودم اظهارداشت: در این دوران نیز به‌عنوان عضو اندیشه‌ورز بسیج جامعه زنان مشغول فعالیت بودم و به پیگیری و بررسی دغدغه کاهش جمعیت پرداختم، در بعد سیاسی نیز یکی از اعضای شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب بوده و دغدغه‌های سیاسی جامعه را پیگیری می‌کنم.‌

 

این بانوی فعال اجتماعی افزود: بی‌حجابی یک معضل تک بعدی نیست و عوامل زیادی را در خود دارد؛ هم یک معضل فرهنگی است که بر می‌گردد به عدم فعالیت در تبیین دلایل حجاب و عفیف بودن مردان و زنان جامعه و بهتر بگویم بیان نشدن چیستی و چرایی حجاب و حتی عدم دانایی عده کثیری از نسل‌های جدید و حتی قدیم از احکام و بعد عقیدتی این موضوع، خطرناک است.



وی اضافه کرد: حجاب و عفاف امروز به عنوان یک هدف مورد توجه دشمنان دین و اسلام قرار دارد و در اولویت اصلی دشمنان انقلاب و نظام به عنوان فعالیت نرم برای براندازی اسلام و جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

 

زحمتکش در ادامه افزایش قیمت چادر را از دیگر عوامل در عدم استفاده از این نوع پوشش دانست و بیان داشت: امروز بی‌حجابی کم‌هزینه‌تر است و در این مشکلات اقتصادی، برای عده‌ای گرفتن چادر واقعا گران خواهد بود. 

 

وی اضافه کرد: مدتی است شاهد تمسخر حجاب در شبکه‌های معاند هستیم و این خود کمک می‌کند تا بی‌حجابی در جامعه گسترش یابد و برخی از ترس این تمسخرها، متاسفانه کم کم حجاب خویش را به سمت بدحجابی می‌برند.



این بانوی فعال اجتماعی به چیستی و چرایی حجاب اشاره و خاطرنشان ساخت: خداوند متعال در آیه ۳۱ سوره مبارکه نور، صراحتا حجاب را برای زنان با ایمان معین فرموده و این را مایه سلامت و محفوظ ماندن او می‌داند. پس حجاب یک هدیه الهیست، ابتدا به زن و سپس به جامعه، تا فضای جوامع تا حد درخواست امیال حیوانی و شهوانی تنزل نیابد و افراد بتوانند در بستری انسانی با هم برخورد داشته و خواسته‌های متعالی و الهی را طلب کنند.



* حجاب فقط برای زن نیست 
زحمتکش به حجاب مردان اشاره و اذعان داشت: همانطور که زنان باید در سلامت جامعه نقش داشته باشند مردان نیز باید نقش خویش را ایفا کنند، لباس‌های تنگ و یقه‌های باز نپوشند. پوششی مناسب با یک جامعه الهی داشته باشند زیرا عدم توجه به آن، جامعه را به سمت دیگری پیش می‌برد.



وی با اشاره به اینکه نه تنها حجاب مانع نیست بلکه ابزاری برای پویایی یک جامعه به دور از امیال حَیوانی است، گفت: دلیل جوانانی که فرهنگ غربی را الگو گرفته‌اند را یک نوع نادانی می‌دانم. اولا نسبت به هویت انسانی خویش و بعد هویت ایرانی و تاریخی و در نهایت هویت اسلامی، به دورند، اگر این سه هویت برای جوان امروز به درستی تبیین شود، جوانی که دنبال لذت جویی و شادی مدام است گمشده‌اش را در خانه امن خواهد یافت و از گشتن گِرد جهان دست برخواهد داشت.‌


زحمتکش با بیان اینکه ابتدا باید این مسئله به‌عنوان یک دغدغه برای مسئولین ذی ربط عنوان شود اظهار داشت: امید است در دولت جدید تصمیماتی ارزشمتدی در این حوزه اتخاذ و اجرایی شود. 


* موفق به تالیف سه کتاب شدم که در کتابخانه های ملی کشور موجود است 

«راحله زر جوانی» با بیان اینکه از دوران نوجوانی حجاب برتر را انتخاب کردم اظهار داشت: مهندس فن آوری در حوزه نرم افزاری، کارشناس ارشد مطالعات زنان در حوزه خانواده وحقوق زن بوده و د ر حال حاضر در حال تحصیل در رشته دکترا هستم.


این بانوی فعال اجتماعی اذعان کرد: همیشه حجاب را دوست داشتم ولی در دوران قبل از انقلاب به دلیل فضای سیاسی رژیم پهلوی ویکسری مسائل بحرانی و پیچیده برای ادامه تحصیل وموفقیت در مسیر علم اکثریت همسن و سالهای ما از حجاب دور بودند.

 

وی با بیان اینکه حجاب را با مانتو، روسری و مقنعه بلند شروع کردم افزود: چندبار خواب دیدم که چادری شدم. این آرزوی دوران کودکی‌‌ام بود بدین سبب چادر را به‌عنوان حجاب برتر انتخاب کردم.

 

زرجوانی تصریح کرد: بعد از اتمام تحصیلاتم به عنوان مددکار اجتماعی استخدام شدم و در حوزه مددکاری و مشاوره فعال شدم.

 

وی به فعالیت‌های اجتماعی‌اش در کنار رعایت حجاب اشاره و خاطرنشان ساخت: مشاور امور بانوان درحوزه بانوان، دبیر شورای فرهنگی، فعال سیاسی اجتماعی، خادم البسیج و خادم الشهدا  و پیرو خط رهبری هستم.‌

 

زرجوانی با اشاره به اینکه تاکنون سه کتاب تالیف کرده‌ام و ۲ کتاب دیگر نیز در دست تالیف دارم افزود: بررسی تحلیلی عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بروز خودکشی، عدم شناخت معلول و حقوق شهروندی آن و طراحی وب سایت با نرم افزار از جمله کتاب‌هایی است که تالیف کردم و در کتابخانه‌های ملی کشور موجود است

 

*روشنفکران میدان را به منتقدان منفی دادند 
این بانوی فعال اجتماعی در گیلان به دلایل بی حجابی اشاره و اظهار داشت: مسئولان و کارگزاران حجاب نتوانستند زیبایی حجاب را به نمایش بگذارند و همچنین سخت‌گیری بی‌‌مورد در مورد حجاب و هم اینکه کسانیکه بر پوشش و حجاب سختگیری کردند اما خودشان و فرزندانشان در خارج از ایران از پوشش خارج شدند از دلایل بدحجابی در جامعه است.


وی ادامه داد: عدم صداقت در گفتار و کردار بزرگان جامعه، نحوه آموزش در خانواده و جامعه، توحیدگریزی جامعه، گرایش به فرهنگ غیرایرانی، زندگی ماشینی و صنعتی، فاصله عاطفی بین جامعه، خانواده و سایر از معضلات بی‌حجابی است.


زر جوانی با تاکید بر اینکه حجاب مراقبت است نه ممانعت گفت: جوانان را با الگوهای ارزشمند اسلامی آشنا کنیم تا با الگوگیری مثبت از گرایش به فرهنگ غربی دوری کنند.‌


این فعال اجتماعی آموزش رفتاری در جامعه که مهمترین حقوق شهروندی بوده و لازم است که از مهد کودک تا دانشگاه در راس آموزش قرار گیرد را یک ضرورت دانست و اضافه کرد: آموزش محلات با معتمدین محلات به‌صورت علمی و آگاهی از حقوق شهروندی؛ آموزش خانواده از دیگر برنامه‌هایی است که بایستی در این راستا مورد توجه قرار گیرد.‌


زر جوانی با پیشنهاد اینکه برای برنامه فرهنگی بودجه و زمان فرهنگی نیاز است خاطرنشان ساخت: روشنفکران میدان را به منتقدان منفی دادند.

کد خبر 1077018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha