«جاهل متنسک» و«عالم متهتک» ؛ سد راه رشد و تعالی جامعه در طول تاریخ

یک کارشناس مذهبی گفت: دو گروه سد راه رشد و معرفت و تعالی جامعه شدند یکی جاهل متنسک که اهل عبادت بدون معرفت بود و دیگری عالم متهتک حریم شکن بود که مردم دین را در چهره و ظاهر او می دیدند و او با حریم شکنی مردم را نسبت به دین بی اعتماد کرد.

حجت الاسلام ماشاءالله صدیقی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شمال استان اصفهان با گرامیداشت ایام شهدات امام باقر(ع) گفت: آنچه که در طول تاریخ مانع تحقق اهداف عالیه اهل بیت علیهم السلام بود جدای از افراط و تفریط در حب و بغض نسبت به آن بزرگواران دو مسئله تنسک و تهتک بود.

 

مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان با بیان اینکه اهل بیت(ع) همواره نسبت به این دو مسئله نگران بودند افزود: در بیانی از امیرالمومنین علیه السلام آمده که دو گروه سد راه رشد و معرفت و تعالی جامعه شدند یکی جاهل متنسک که اهل عبادت بدون معرفت بود و در بحران ها نتوانست وظیفه خود را تشخیص دهد و بدون بصیرت به عبادت صوری و ظاهری پرداخت و مردم را به انحراف کشید و دیگری عالم متهتک حریم شکن بود که مردم دین را در چهره و ظاهر او می دیدند و او با حریم شکنی مردم را نسبت به دین بی اعتماد کرد.

 

صدیقی گفت: مشابه این بیان در کلمات امام صادق علیه السلام در عصر و زمان خودش بیانگر سیر این دو خطر در طول دوران زندگی آن جلوه‌ های رحمت خداوند است که توانسته است شهادت امام صادق و امام باقر علیمها السلام را رقم بزند.

 

این کارشناس دینی در ادامه بیان داشت: علی بن امام محمدالباقر (ع) در منطقه کاشان جلوه ای از تربیت عرفانی حماسی امام باقر علیه السلام است شخصیتی که رسالت فرهنگ عاشورا را به دوش کشید و نماد علم و عمل و حماسه و عرفان را در این منطقه به یادگار گذاشت.

 

حجت الاسلام صدیقی از حرکت اخلاقی و جهادی معاونت فرهنگی دانشگاه های شهرستان کاشان در طرح ضیافت غدیر قدردانی کرد و گفت: امیدواریم در سال های آینده این حرکت به یک حرکت جهادی در قالب سمینارهای علمی و پژوهشی در مسئله غدیر تبدیل شود./

کد خبر 1077165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha