ارائه آموزش زنبورداری در طرح توانمندسازی زنان زنبوردار روستایی و عشایری شهرستان شیراز

سیروسی گفت: با آغاز طرح توانمندسازی زنان زنبوردار روستایی و عشایری شهرستان شیراز ۱۵ نفر از زنان مشمول انتخاب شده اند که دوره های تخصصی لازم توسط کارشناس خبره برای آنها در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «ذبیح الله سیروسی»، امروز (دوشنبه 28 تیر) از آغاز طرح توانمندسازی زنان زنبوردار روستایی و عشایری شهرستان شیراز خبر داد و در جمع خبرنگاران گفت: این طرح با هدف توسعه صنعت زنبورداری در فارس برای تولید عسل و محصولات ثانویه آغاز شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز افزود: طرح توانمندسازی زنان زنبوردار روستایی و عشایری برای اولین بار در استان فارس به صورت آزمایشی در شهرستان شیراز اجرا شده است و فرصتی برای افزایش تولید زنان زنبوردار روستایی و عشایری که دارای بیش از 50 کلنی زنبور عسل هستند خواهد بود.

وی اضافه کرد: در مرحله نخست طرح 15 نفر از زنان مشمول انتخاب شده اند که دوره های تخصصی لازم توسط کارشناس خبره برای آنها در حال برگزاری است و اعتبار طرح از محل دفتر توسعه فعالیت ‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری تامین می شود.

سیروسی اعلام کرد : با اجرای این طرح، خروج از تک محصولی و افزایش کمی و کیفی در تولید عسل و سایر محصولات ثانویه زنبور عسل مانند ژل رویال، بره ‌موم، زهر، گرده، ملکه و موم محقق می شود.

وی ادامه داد: بیش از 420 زنبوردار در شهرستان شیراز به زنبورداری اشتغال دارند که با حدود 59 هزار کلنی زنبور عسل در سال گذشته 450 تن عسل تولید کرده اند.

سیروسی اضافه کرد: تنها 200 نفر از زنبورداران شهرستان شیراز موفق به اخذ پروانه اشتغال به این حرفه شده اند و شاغلان در این بخش پس از گذراندن آموزش های تخصصی و اخذ گواهینامه و ثبت آمار 2ساله مستمر آنان در سرشماری زنبورستان ها با تعداد بیش از 40 کلنی می توانند برای گرفتن پروانه زنبورداری اقدام کنند.

وی تصریح کرد: شهرستان شیراز دارای اقلیم معتدل است و سالانه در فصل کوچ بهاره و پائیزه برای مدتی میزبان تعداد قابل توجهی از زنبورستان های سراسر کشور می شود.

کد خبر 1077248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha