نظارت بر انتخابات شوراها برعهده شورای نگهبان نیست

رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان آذربایجان شرقی گفت: بر اساس قانون، نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برعهده شورای نگهبان نیست و مجلس شورای اسلامی بر آن نظارت می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «صمد عزیزی» امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: بر اساس قانون، نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برعهده شورای نگهبان نیست و مجلس شورای اسلامی بر آن نظارت می کند.

رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان آذربایجان شرقی ادامه داد: اگر فردی یا شهروندی نسبت به مصوبات شوراهای اسلامی به خاطر عدم رعایت احکام شریعت اسلام شکایت داشته باشد دیوان عدالت اداری رسیدگی و آن را استعلام می کند در صورت عدم تطابق با شرع اسلام ابطال مصوبه اعلام می شود.  

وی همچنین با اشاره به فرمایشات رهبری در خصوص مشارکت گسترده مردم در انتخابات، گفت: انتخابات در جوامع مردم سالار به صورت مستمر نقش آفرین است و در نظام اسلامی این نقش آفرینی واقعی می باشد. 

عزیزی تاکید کرد: اصل برگزاری انتخابات در واقع منبع ضروری برای بازتولید قدرت و تداوم مردم سالاری در کشور است و تبلیغات منفی رسانه های بیگانه بر ضد انتخابات و تشویق برای عدم شرکت مردم در پای صندوق های رای تاثیرگذاری انتخابات ایران را نشان می دهد. 

وی گفت: نظارت شورای نگهبان بر انتخابات طوری است که مُرّ قانون رعایت و عمل شود و انتخابات سالم، شفاف، بی طرفانه و قانومند برگزار شود بر این اساس هیات نظارت بر انتخابات آذربایجان شرقی شامل بیش از ۱۲هزار ناظر عضو شبکه نظارت بر انتخابات استان از اقشار و صنوف مختلف مردمی آموزش دیده، تشکیل شد. 

وی اظهار کرد: ۲۸ خرداد امسال انتخابات قانونمند، شفاف و بی طرفی با مشارکت خوب مردم در استان برگزار شد که این حضور مردم نشان اعتماد مردم به شورای نگهبان است. 

 رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان آذربایجان شرقی یادآور شد: از اسفند ماه سال گذشته بر اساس قانون، ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی در آذربایجان شرقی تشکیل شد که رویکرد جلوگیری از وقوع تخلف را در استان داشت و در نهایت شاهد کمترین تخلفات در انتخابات ریاست جمهوری بودیم. 

عزیزی بیشترین مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری در آذربایجان شرقی را متعلق به ورزقان با ۹۷.۷۲ درصد، اسکو با ۹۰.۰۷ درصد و هوراند با ۸۷.۵ درصد اعلام کرد و افزود: نرخ مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری در استان با ۴۴.۲۵ درصد نسبت به دوره گذشته مجلس شورای اسلامی(۴۲.۸ درصد) افزایش یافته است. 

کد خبر 1077262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha