۸ بنا در مجموعه تاریخی بازار کاشان مرمت  شد

رئیس اداره میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی کاشان از پایان مرمت ۸ بنا در مجموعه تاریخی بازار کاشان با اعتباری بالغ بر ۱۹ میلیارد ریال خبر داد.

مهران سرمدیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شمال استان اصفهان گفت: ۸ بنای ارزشمند تاریخی در مجموعه تاریخی بازار کاشان با اعتباری بالغ بر ۱۹ میلیارد ریال مرمت و بازسازی شد.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی کاشان افزود: این اعتبارات توسط شهرداری کاشان، اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کاشان ، هیئت امناهای بناهای تاریخی ، مالکین خصوصی و خیرین میراث یار به صورت مشارکتی هزینه شده است.


سرمدیان اظهار داشت: این بناهای تاریخی شامل تیمچه بخشی ، تیمچه امین الدوله ، کاروانسرای گمرک ، کاروانسرای میرپنج ،کاروانسرای نو، مسجد بالابازار ، بازارچه ملک و مسجد و مدرسه امام خمینی (سلطانی) است که مرمت و بازسازی شد.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی کاشان افزود:  سبک سازی بام ها، آواربرداری خاک های اضافه ، استحکام بخشی ، مقاوم سازی و زیرسازی پایه ها ، احیای قید بندها ، مرمت کامل تزئینات نقاشی های سقف هشتی ورودی بناهای مذکور از مهم ترین اقدامات در راستای مرمت و بازسازی این آثار تاریخی بوده است.


سرمدیان با اشاره به اهمیت تاریخی بازار کاشان یادآور شد: مجموعه بازار بزرگ کاشان نمونه بی بدیل و یکی از زیباترین بازارهای ایران است که از ديرباز به جهت ساماندهي منظم و معماري بي نظير و با شكوه مجموعه فضاهايش مورد توجه و تحسين بوده است.


وی به وجود ۲۲ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست میراث ملی کشور در مجموعه بازار تاریخی کاشان اشاره کرد و افزود: تیمچه امین الدوله ،تیمچه بخشی ، کاروانسرای نو ،آب انبار صباغ، مسجد مدرسه ميانچال، مسجد ميرعماد، مسجد و مدرسه امام خميني (سلطاني)، آب انبار و حمام گذر نو و حمام خان از نمونه های آثار موجود در مجموعه تاريخي بازار كاشان است که برای نگهداری این مجموعه عظیم تاریخی توجه بیشتر مسئولین کشوری و استانی و یاری کسبه و بازاریان را می طلبد. 


مجموعه بازار بزرگ کاشان به شماره ۱۲۸۴ در شهریور ماه ۱۳۵۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است./

کد خبر 1077375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha