تخصیص بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار مالی فوری برای رفع مشکلات استان خوزستان

تقی زاده خامسی با اشاره به تخصیص بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار مالی فوری برای رفع مشکلات استان خوزستان گفت: احتمال می‌دهیم تا یک ماه آینده بتوانیم با وصل خط لوله غدیر بخشی از مشکل آبرسانی را برطرف کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، قاسم تقی زاده خامسی، معاون وزارت نیرو و مدیرعامل آبفا شب گذشته (دوشنبه 28 تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره آخرین اقدامات و عملکرد‌های آبی در استان خوزستان از تخصیص بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار مالی فوری برای رفع مشکلات استان خوزستان خبرداد و افزود: جمعه اخیر به اتفاق نمایندگان دو قوه مجریه و مقننه و همینطور نماینده دادستان کشور و نماینده سازمان برنامه و بودجه راهی خوزستان شدیم و پس از جلسه مفصل، مشکلات موجود در این استان را مورد بحث و بررسی قرار دادیم و نتیجه آن شد که اعتبارات فوری برای این استان در نظر بگیریم.

 

وی با بیان اینکه پس از تبدیل دستاورد‌های این جلسه به صورتجلسه، آن را به هیئت وزیران تقدیم کردیم، گفت: طبق آن تاکنون هزار و ۱۱۵ میلیارد تومان برای پروژه‌های سریع این استان تخصیص یافت و همینطور ۲۵۰ میلیارد تومان از محل تامین خسارات ناشی از خشکسالی به خوزستان داده شد.

 

معاون وزارت نیرو با بیان اینکه ۵۰ درصد از این مبالغ به حساب واریز می‌شود، گفت: از طرفی هم ۷۰ میلیارد تومان به حساب جهاد کشاورزی و همینطور ۲۵۰ میلیارد تومان هم برای خسارت سیل واریز شد، این ۲۵۰ میلیارد تومان بابت پرداخت به کسانی بود که برای تامین خسارت ناشی از سیل اقدام نکرده و ثبت نام نکرده بودند.

 

تقی زاده خامسی به اقدام‌های صورت گرفته در استان خوزستان اشاره کرد و افزود: تا این لحظه نیرو‌های مسلح آمدند تانکر‌هایی را در اختیار قرار داده اند، عمده کاری که انجام گرفته مربوط به افزایش خروجی سد‌های این استان می‌شود، خروجی سد کرخه ۷۵ متر مکعب بر ثانیه بود که این رقم را به ۱۶۰ افزایش دادیم خروجی سد دز هم ۱۲۰ متر مکعب بود که به ۱۴۰ متر مکعب افزایش یافت. می‌توان گفت آبی که تا کنون از سد‌ها خارج شده کفاف نیاز این استان را می‌دهد و مشکلات را برطرف می‌سازد.

 

معاون وزارت نیرو مشکل آب را یک معضل میان بخشی عنوان کرد و افزود: مشکل میان بخشی یعنی اینکه بخش های گوناگون باید در رفع و حل مشکلات آن دخیل باشند.

 

وی با بیان اینکه خوشبختانه حدود سه ماه قبل ساختار جدید برای حوزه های آبرسانی و آبریزی در کشور احداث کردیم، گفت: در حال حاضر 9 حوضه آبریز و 9 مدیر حوزه آبریزی در کشور داریم حتی برای این حوزه آبرسانی کمیسیونی هم تعبیه شده که بر همه مسئولین دیگر مانند مسئولین دستگاه صنعت، محیط زیست، بخش کشاورزی ،بخش نیرو و خود کشاورزان مدیریت می کند.

 

تقی زاده خامسی از تخصیص ۸ میلیارد دلار توسط صندوق توسعه ملی به منظور جمع آوری آبهای سرزمینی خبر داد و گفت: این پول تماماً هزینه شده و نتیجه آن حدود ۲۷ یا ۲۸ سد در کشور است و همچنین در آب رسانی ها هم اقدامات مثبتی از سوی صندوق توسعه ملی صورت گرفته است .

 

وی با اشاره به اینکه از اعداد و ارقام تخصیص یافته به منظور مرتفع سازی آبرسانی و همینطور ذخیره سازی آب، حدود ۸۵ درصد از پروژه های ما انجام شده است، گفت: همینطور برای فاضلاب استان خوزستان حدود ۵۰ میلیون دلار تخصیص یافته که در حال انتخاب پیمانکار هستیم و قرار است این اقدام صورت پذیرد.

 

معاون وزیر نیر با اشاره به طرح آبرسانی غدیر به منظور رفع مشکلات آب در ۱۲۰ روستا افزود: احتمال می‌دهیم تا یک ماه آینده بتوانیم با وصل خط لوله غدیر بخشی از مشکل آبرسانی را برطرف کنیم.

کد خبر 1077408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha