بدون گریه بر امام حسین(ع) به روح عرفه پی نمی‌بریم/ راس دعاهای عرفه رفع گرفتاری غیبت امام(عج) باشد

حجت‌الاسلام کفیل با تاکید بر دعا برای فرج امام زمان(عج) در روز عرفه، گفت: راه ارتباط و انس با خدا، سفره‌نشینی اهل بیت(ع) است و بدون پیوند و عزاداری و بکاء برای امام حسین(ع) نمی شود به روح عرفه پی برد.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن روز عرفه که برترین روزها برای دعا و نیایش و مناجات با خدای عالمیان است و به منظور بررسی راه های بهره مندی حداکثری از این روز عظیم الشان، با حجت الاسلام والمسلمین «محمدصادق کفیل»، رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه گفتگو کرده ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

معنای عرفه چیست و چرا این روز جایگاهی ویژه و منحصربفرد در آموزه های دینی مکتبی ما دارد؟

 

عرفه روز شناخت و اساس دین معرفت است، خدای متعال در قرآن درباره هدف خلقت می فرماید: « وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» ... در بندگی خدا باید ابتدا خدا را شناخت در آموزه های مهدویت هم آمده هر کس امام زمان خویش را نشناسد، به مرگ جاهلیت از دنیا می رود. لذا در عرفه باید به تعبیری این شناخت حاصل شود.

امام حسین(ع) با دعای عرفه به ما برای خداشناسی کمک کرده اند متن دعای عرفه امام حسین و متن دعای عرفه امام سجاد(ع) (دعای 47 صحیفه سجادیه) متن خداشناسی است. و این خداشناسی لازمه و شرط پیوند با خدا است.

 

این معرفت را چگونه در روز عرفه کسب و حفظ کنیم؟

 

در بحث شناخت، در عرفه وقتی را برای تفکر و تامل بگذاریم چراکه در آموزه های دینی ما یک ساعت تفکر برتر است از عبادت 70 سال لذا در عرفه تامل کنیم بر آنکه، که هستیم و به کجا می رویم و چه سیری در نظام زندگی داریم؟

بیندیشیم برای دنیا قدم برمی داریم یا برای آخرت، زندگی را در دنیا تعریف و خلاصه کرده ایم یا برای برزخ، از چه ناراحت می شویم و از چه چیز خوشحال؟ ملاک ها و معیارهای خودمان را بررسی کنیم ... بر همین اساس تفکر از الزامات عرفه است و بعد از آن می توان از خدا حاجات را طلب کرد.

اگر عرفه روز خواستن است مهم آن است که بدانیم چه چیزی را  از چه کسی می خواهیم؟

 

دعای عرفه امام حسین(ع) در این باره چه مسیری را پیش روی ما قرار می دهد؟

 

امام حسین(ع) در دعای عرفه به ما خودشناسی و خداشناسی را عرضه و بین این دو ارتباط برقرار می کنند.

دعای عرفه را فقط به زبان نخوانیم باید بدانیم چه می خواهیم؛ عرفه زمان خواستن ها است خدا این زمان را قرار داده و درهای رحمتش را گشوده است.

اگر خدا و زمان را خوب نشناسیم و ندانیم در چه زمان و موقعیتی هستیم خوب هم نمی توانیم درخواست کنیم. همه اینها به نگاه ما باز می گردد.

 

چرا در روز عرفه ابتدا به زائران امام حسین(ع) نظر و لطف می شود بعد به حجاج خانه خدا؟!

 

راه ارتباط و انس با خدا، سفره نشینی اهل بیت(ع) است و بدون پیوند و عزاداری و بکاء برای امام حسین(ع) نمی شود به روح عرفات پی برد.

عارف به عرفه شدن نیازمند معرفت امام حسین(ع) است عرفان توحیدی، معرفت حسینی(ع) را می خواهد کسی که کربلا را ذره ای درک کند و بفهمد و پیوندش با امام حسین(ع) محکم شود از عرفه بهره مند می شود.

به طور طبیعی باید در عرفه بدانیم مسیر خدا و اهل بیت(ع) یکی است و بدانیم برای خداشناسی باید از مسیر اهل بیت(ع) عبور کنیم. معرفت خدا به آن است که امام زمان(عج) را بشناسیم بدون این شناخت، معرفت خدا غیرممکن است.

 

راه اجابت دعاها در روز عرفه چیست و چگونه دعاهایمان را در این روز به اجابت نزدیک کنیم؟

 

در عرفه برای اجابت دعاهایمان ابتدا برای دیگران دعا کنیم هر چه را می خواهیم ابتدا برای دیگران بخواهیم این دعا در حق دیگران، دعاهای مان را به اجابت نزدیک تر می کند به ویژه آنکه در گرفتاری ها عادت داشته باشیم برای دیگران دعا کنیم.

مهمترین گرفتاری امروز جهان، غیبت امام زمان(عج) است و عصر عرفه بهترین زمان برای خواستن گره گشایی از بشریت با ظهور حضرت بقیه الله الاعظم(عج) است.

قرآن از این دهه با عنوان ایام معلومات یاد می کند بعد از 9 روز عبادت و تهجد از انسان در عید قربان، قربانی کردن را می خواهند این یعنی جدا شدن از آنچه به آن علقه و تمایل داریم چنان که از ابراهیم خلیل(ع) خواسته شد از فرزندش اسماعیل(ع) بگذرد!

این فرصتی است برای قربانی نفس و دگربین شدن. در اوج نگاه توحیدی قربانی به دیگران اختصاص می یابد این یعنی جدا شدن باید ببینیم بعد از 10 روز عبادت، قدرت و توان جدایی از تعلقات را داریم یا نه و این یک آزمون است. عید قربان امتحان عملی ما است.

 

بین عرفه با امام زمان(عج) چه ارتباط معناداری وجود دارد؟

 

عرفات و عرفه تماما در ارتباط با امام زمان(عج) هستند. در عرفه به این فکر کنیم می خواهیم به کجا برسیم در عرفه خدا و امام زمان(عج) را بخواهیم تا در دنیا عادت کنیم به با خدا بودن. عرفه کمک می کند دنیا را توحیدی تعریف کنیم تا در برزخ توحیدی باشیم

 

کد خبر 1077450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha