خیرات و برکات معنوی دهم ماه ذی الحجه/"قربانی کردن" پرفضیلت ترین اعمال عید قربان

حجت الاسلام مهدی نیا گفت: روز و شب نیمه شعبان از اوقات شریف بوده و چنان اهمیتی برخوردار است که هم‌ردیف و هم‌پای شب‌های قدر قرار دارد و از این موقعیت می‌توان چون شب‌های قدر ماه مبارک رمضان برای کسب خیرات و برکات معنوی بهره برد.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ دهم ماه ذی‌الحجه روز عید قربان و از اعیاد مهم اسلامی و یادآور اخلاص و بندگی حضرت ابراهیم (ع) در برابر پروردگار خویش است. قربانی کردن به‌معنای گذشت و ایثار است و نمادی است از قربانی فرزند ازسوی پد؛ یعنی قربانی شدن اسماعیل توسط حضرت ابراهیم (ع) برای خداوند. در این روز رحمت خاص الهی در پرتو فضائل معنوی و انسانی که آموزه‌های وحیانی در اعمال عید قربان تدارک دیده اند شامل حال مسلمین می‌شود.

 

روز عید قربان مانند عید فطر یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان است و در روایات به آن «یوم النحر» و «یوم الاضحی» گفته می‌شود. عید قربان نزد اهل بیت (ع) به اندازه‌ای اهمیت دارد که نماز آن را از واجبات معرفی کردند و فرمودند: «صَْلاةُ الْعِیْدِینِ فَریضَةٌ؛ نماز عید فطر و قربان واجب است اما فقها این نماز در عصر غیبت را به استناد روایت امام باقر (ع) که فرمود «لَا صَلَاةَ یَوْمَ الْفِطْرِ وَ الْأَضْحَی إِلَّا مَعَ إِمَام؛ نماز دو عید باید همراه با امام باشد»، واجب نمی‌دانند.

 

 

 

حجت الاسلام و المسلمین مهدی نیا، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس برجسته مذهبی در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به اهمیت  عید قربان در روایات و احادیث معصومین  علیهم السلام گفت: در روایات و احادیث متعددی نقل شده است که چهار شب از روزهای سال از اهمیت بالایی برخوردار است به گونه ای که شب زنده داری در آنها سفارش شده است.

 

وی افزود: بر این اساس به غیر از شب های قدر که  سرنوشت انسان ها در آن رقم می‌خورد و به شب زنده داری در آنها سفارش تاکید شده است  شب عید فطر، شب  نیمه شعبان شب روز عرفه  و شب عید قربان نیز جز ایامی است که به شب زنده داری تاکید شده است.

حجت الاسلام مهدی نیا  عنوان کرد: روز و شب نیمه شعبان از اوقات شریف بوده و چنان اهمیتی برخوردار است که هم‌ردیف و هم‌پای شب‌های قدر قرار دارد و از این موقعیت می‌توان چون شب‌های قدر ماه مبارک رمضان برای کسب خیرات و برکات معنوی بهره برد و نهایت تلاش را برای کسب فیض داشت.

 

وی افزود: در حدیثی که در وسایل الشیعه، بحارالانوار و مصباح المتهجد اشاره شده در خصوص فضیلت ماه شعبان آمده است: «خداوند به ذات مقدس خود سوگند خورده است که هرکس را در این ماه به او پناه برده و از او درخواست کند، از رحمت خود محروم ننماید».

این کارشناس برجسته مذهبی عنوان کرد: در واقع شب زنده داری برای راز و نیاز کردن و مناجات با خداوند متعال، از اهمیت عید بزرگ قربان پرده برمی دارد از این رو باید مسلمانان این عید بزرگ را گرامی داشته و با اعمال و فضیلت های این روز بزرگ آشنا باشند.

 

وی تصریح کرد: یکی از اعمالی که در روز عید قربان به آن سفارش شده است انجام غسل مستحب این روز و پوشیدن لباس پاک و پاکیزه است. البته قربانی دادن در  روز عید قربان مورد تاکید است و شایسته است مسلمانان به میزان وسع خود به هر اندازه که می‌توانند برای مشارکت در قربانی گوسفند  هزینه کنند تا از ثواب آن بهره‌مند شوند.

 

مهدی نیا عنوان کرد: همچنین برپا داشتن نماز عید قربان از دیگر اعمال و فضیلت های این روز بزرگ است بر این اساس نمازهای مستحبی به جماعت خوانده نمی شود لذا می توان نماز عید قربان را با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا فرادی اقامه کرد البته نماز عید فطر نیز نماز مستحبی است اما رجاءً به جماعت خوانده می شود. مستحب است نماز عید، زیر آسمان باشد و بعد از نماز برای برادران دینی جهت قبولی اعمال دعا کنند.

 

وی با اشاره به دیگر اعمال روز عید قربان خاطرنشان کرد: مستحب است دعاهایی را که پیش از نماز عید قربان و قبل از آن وارد شده است، بخواند که بهترین دعاها، دعای چهل و هشتم «صحیفه کامله سجّادیه» است.خواندن دعای ندبه و گفتن تکبیرات مشهور پس از نمازهای واجب تا نماز صبح روز دوازدهم ذی الحجه از دیگر اعمال مستحبی روز عید قربان است.

کد خبر 1077671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha