نقش موتیف های لحنی در جذابیت تلاوت قاریان/فاکتورهای تنغیمی در قرائت جذاب چیست؟

شاه میوه گفت: پردازش لحن تلاوت قرآن کریم یا به عبارتی قدرت تنغیم دارای چندین آیتم می باشد که باید مورد توجه قاریان قرآن کریم در تلاوت های مسابقه ای و حتی مجلسی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ قرائت قرآن کریم دارای فاکتورها و بخش‌های متعددی است به عنوان مثال یک قاری قرآن در هنگام خواندن  حرفه ای قران باید به بخش لحن (موسیقی)، مشخصه های صوتی، احکام و قواعد پیچیده تجویدی و همچنین اصول و علوم وقف و ابتدای آیات کلام الله مجید  توجه ویژه کند.

 

 

 

بخش هایی که اغلب قاریان حرفه ای قرآن در مسابقات بین المللی به آن توجه ویژه‌ای دارند اما نکته حائز اهمیت این است که اصولا بخش های تجوید و وقف و ابتدا از قواعد و اصول متقن و مشخصی برخوردار هستند و قاریان می‌توانند با طی دوره ها و آشنایی با قوانین مربوطه سطح تجوید و وقف و ابتدای خود را ارتقا دهند.

 

در حالی که بخش‌های لحن و صوت در تلاوت قرآن کریم از پیچیدگی و مفاهیم انتزاعی تری برخوردار هستند و قاریان قرآن نیازمند ممارست و تمرین بیشتری در این بخش ها هستند تا بتوانند سطح خود را ارتقا دهند.آشنایی با نکات فنی و دقیق لحن قرآن کریم میتواند در ارتقای تلاوت قاریان قرآن موثر واقع شده و آنها را در ارائه قرائت های ممتاز مسابقات قرآنی کمک کند.

 

 

بنابراین گزارش؛ غلامرضا شاه میوه، داور و قاری بین المللی قرآن کریم در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، با اشاره به مهمترین نکات  تلاوت قرآن کریم  در بخش لحن و توجه به نکات امتیاز آور در مسابقات قرآن کریم گفت:یکی از فاکتورهای مهم در تلاوت قرآن کریم و به ویژه نمره آور ترین بخش مسابقات قرآن کریم لحن و آهنگ قاری  است.

 

وی با بیان این مطلب که لحن تلاوت قرآن کریم دارای آیتم های مهم در تنغیم است عنوان کرد: بر این اساس پردازش لحن تلاوت قرآن کریم یا به عبارتی قدرت تنغیم دارای چندین آیتم می باشد که باید مورد توجه قاریان قرآن کریم در تلاوت های مسابقه ای و حتی مجلسی قرار بگیرد.

 

این داور بین المللی قرآن کریم با اشاره به نقش انعطاف های لحنی در پردازش نت های مختلف و کسب امتیاز بیشتر برای قاریان قرآن در مسابقات بین المللی گفت: اگر یک قاری در هر ردیف لحنی خود از ترولانس و نت های بیشتری استفاده کند نسبت به قاری دیگری که اغلب ردیف های لحنی خود را به صورت خطی اجرا می‌کند امتیاز بیشتری داشته و از قدرت  تنغیم بالاتری برخوردار است.بر این اساس برخی از افراد در هر ردیف لحنی ۵ تا ۶ نت ارائه می کنند و یا با اجرای فواصل و پرش نوتی که موجب شود از نوت های ۵ و ۸ استفاده شود تنغیم تلاوت خود را افزایش می دهند.

 

شاه میوه با اشاره به دیگر راهکارهای جذابیت لحنی در قرائت قاریان قرآن خاطرنشان کرد: از دیگر آیتم های مهمی که می‌تواند موجب جذابیت لحنی قاریان قرآن در مسابقات شود استفاده از موتیف های تکراری و زیبا است. تکرار نوت های زیبا در یک ردیف لحنی و همچنین استفاده از ترکیبات نت های متعدد می تواند رنگ و بوی تلاوت را متنوع و جذاب کند در واقع این اطلاعات نسبت به لحن های خطی و ساده ارزش بیشتری دارند و در مسابقات یاد آور تر خواهند بود.

کد خبر 1077674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha