یک میلیون تنی سیمان بعد از قطع برق کارخانه ها در بورس عرضه شد

جمارانیان درباره نابسامانی های صنعت سیمان گفت: عرضه سیمان بعد از قطع برق در ۱۱ تیر با ۶۴۵ میلیون تن و در ۲۵ تیر با ۳۲۶ میلیون تن و در آخرین عرضه هم ۱۵۰ میلیون تن در بورس کالا عرضه شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، رضا جمارانیان، رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان صنعت سیمان شب گذشته (سه شنبه 29 تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه عرضه سیمان بعد از قطع برق در ۱۱ تیر با ۶۴۵ میلیون تن و در ۲۵ تیر با ۳۲۶ میلیون تن و در آخرین عرضه هم ۱۵۰ میلیون تن در بورس کالا عرضه شده است، گفت: قطعی برق کارخانجات سیمان در ۱۴ تیر ایجاد شد و از نظر فنی سیمان قابلیت انبار در کارخانه‌ها را ندارد. ظرفیت سیلو‌های سیمان حداکثر برای تولید یک هفته است.

 

جمارانیان با اشاره به اینکه بعد از قطع برق حداکثر ظرفیت یک هفته را برای عرضه داشتیم که اولین عرضه را ۱۸ تیر در بورس کالا با ۶۴۵ میلیون تن انواع مختلف سیمان داشتیم، افزود: کل تناژ هفتگی صنعت کشور حدود یک میلیون تن است یعنی ۶۵ درصد تناژ تولیدی یک هفته در بورس کالا عرضه شده است.

 

رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان صنعت سیمان با اشاره به اینکه در ۲۵ تیر ماه ۳۲۶ میلیون تن عرضه شده است ادامه داد: در آخرین عرضه هم ۱۵۰ میلیون تن عرضه شده است که حتی اندکی بیش از ظرفیت ذخیره بوده است.

 

جمارانیان با بیان اینکه قیمت را در دو قسمت قبل و بعد از قطع برق باید بررسی کنیم، ادامه داد: قبل از قطع برق در زمستان ۹۹ قیمت مصوب هر پاکت ۵۰ کیلویی سیمان ۱۶ هزار تومان بود که در همان زمستان در کارخانه سیمان به مبلغ ۱۶ هزار تومان بورس می‌رسید، ولی عوامل توزیع و واسطه‌ها خریداری می‌کردند و تا به مصرف کننده نهایی برسد بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان می‌رسید. اگر این عدد را در تناژ تولیدی و فروش صنعت سیمان در زمستان ۹۹ کنیم به یک گردش ۶ هزار میلیارد تومانی خواهیم رسید.

 

 

وی با اشاره به اینکه در اردیبهشت ۱۴۰۰ بعد از چند سال افزایش قیمت‌های پاین‌تر از نرخ تورم نهایتاً ۴۰ درصد افزایش قیمت به سیمان داده شد که پاکت ۱۶ هزار تومانی به ۲۲ هزار تومان رسید، عنوان کرد: در ۹ خرداد ۱۴۰۰ و در بورس کالا، بالاترین قیمتی که قبل از قطع برق سیمان فروخته شد ۲۴ الی ۲۵ هزار تومان بود که مصرف کننده می‌توانست به صورت مستقیم و حداقل ۱۰ تن از طریق بورس کالا خریداری کند، ولی برای مصرف کننده جز در سطح بازار این قیمت به ۳۲ تا ۳۴ هزار تومن رسید.

 

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان صنعت سیمان با بیان اینکه کف عرضه سیمان در بورس کالا 10 تن است بنابراین مصرف کننده ها در هر نقطه ای از ایران از طریق بورس کالا می توانند خرید کنند درباره اختلاف قیمت سیمان در درب کارخانه و کف بازار گفت: این اختلاف قیمت به جیب واسطه ها می رود و ما به عنوان تولید کننده موظف بودیم سیمان را به قیمت دستوری بفروشیم ولی عوامل توزیع و واسطه ها موجب شد تا سیمان زمانی که به مصرف کننده نهایی برسد به پاکتی 60 هزارتومان افزایش پیدا کند که این اتفاق در زمستان 99 افتاد و مسئول آن تولید کننده نیست.

 

وی با اشاره به اینکه هر کجا قانون خاصی وضع می کنیم فقط موجب رانت و فساد می شود، ادامه داد: سالی یکبار صنعت سیمان موظف بود در وزارت صمت و سازمان حمایت در موضوع قیمت سیمان توافق کند که در سال 95 و 96 درصد افزایش قیمت سیمان صفر بوده است.

 

رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان صنعت سیمان با بیان اینکه اگر بخواهیم یک واحد تولیدی سیمان ایجاد کنیم به هیچ وجه نرخ بازگشت سرمایه ندارد، گفت: در این چند ساله سیمان توسعه داده نشده است و همچنین کارخانه های سیمان با این قیمت، هیچکدام نوسازی و بهسازی نشده اند و اگر تا دو سال دیگر قیمت سیمان با این روند بماند بیشتر کارخانه های سیمان از مدار تولید خارج می شوند.

 

وی با اشاره به اینکه بیشتر کار گزاری های بزرگ در کوچکترین شهرستان های کشور شعبه دارند، گفت:  افراد می توانند کد بورسی کالا را از کارگزاری دریافت کنند؛ کف عرضه سیمان 10 تن است بنابراین مصرف کننده ها در هر نقطه ای از ایران از طریق بورس کالا می توانند خرید کنند.

 

جمارانیان با بیان اینکه با سامانه هایی که وجود دارد میزان عرضه و ظرفیت تولیدی هر شرکت در بورس کالا مشخص است بنابراین پیداست که آیا به میزان ظرفیت کارخانه عرضه شده یا خیر، گفت: سیمان کالای حجیمی است و قیمت آن در مقایسه با قیمت حمل بسیار پایین است و نکته ای که در عرضه های بورس گذاشتیم این است که مشتری وقتی خرید می کند هفت روز فرصت دارد کالا را از کارخانه سیمان تحویل بگیرد و اگر طی این هفت روز تحویل نگرفت روزی نیم درصد ارزش کالا جریمه می شود که با این شرایط واسطه نمی تواند سیمان را بخرد و در کارخانه سیمان از انبار رایگان استفاده کند و منتظر افزایش قیمت برای عرضه به بازار باشد و فقط موجب می شود مصرف کننده ای که ظرف یک هفته نیاز به کالا دارد خریداری کند.

 

رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان صنعت سیمان با اشاره به اینکه کل کشور 30 نفر واسطه در این عرصه وجود دارد، ادامه داد: بیش از 15 سال است که این تعداد بازار را در دست دارند که مصرف کننده و تولید کننده را نابود کردند.

 

وی با اشاره به اینکه قبل از قطع برق رقابت خیلی جزئی بود چون عرضه بیش از تقاضا بود، ادامه داد: از لحظه ای که برق کارخانجات به صورت مستمر وصل شود و تولید سیمان شروع شود حداکثر فاصله بین دو الی سه هفته زمان می برد تا قیمت تعادل پیدا کند و به قیمت های قبلی باز گردد.

 

جمارانیان با بیان اینکه  در 9 تیر، 11 خرداد و 13 تیر نامه هایی به وزارت صمت و وزارت نیرو مبنی بر هشدار قطعی برق دادیم که حداقل 70 درصد دیماند باشد تا تولید مستمر بماند، گفت: توزیع سیمان در بخش سنتی اشتباه است چون بر اساس درخواست ما باید صددرصد تولید سیمان در بورس کالا عرضه شود تا دو بازار پیش نیاید.

کد خبر 1077696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha