حذف ودیعه نقدی از متقاضیان ضمانت‌نامه سرمایه‌گذاری صنایع کوچک/سهمیه بنزین مرداد امشب واریز می‌شود

سهمیه بنزین مرداد امشب واریز می‌شود، پُرخرج‌ترین روستاهای کشور کجاست؟، دلار جهانی عقب نشست، حذف ودیعه نقدی از متقاضیان ضمانت‌نامه سرمایه‌گذاری صنایع کوچک بخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز پنجشنبه ۳۱ تیر شبستان به شرح زیر است:

سهمیه بنزین مرداد امشب واریز می‌شود

سهمیه بنزین هر ماه در ساعت صفر نخستین روز آن ماه در کارت‌های سوخت شارژ می‌شود، بر این اساس سهمیه بنزین مرداد ۱۴۰۰، امشب در کارت‌های سوخت واریز خواهد شد.

 

این سهمیه بدون تغییر نسبت به ماه‌های گذشته خواهد بود و تغییری نیز در میزان ذخیره بنزین در کارت‌های سوخت ایجاد نشده است.

 

سهمیه بنزین برای خودروهای سواری شخصی بنزینی ۶۰ لیتر، خودروهای سواری شخصی دوگانه‌سوز ۳۰ لیتر و برای موتورسیکلت‌ها نیز ۲۵ لیتر در ماه است و می‌توان در هر کارت سوخت، سهمیه ۹ ماه را ذخیره کرد.

 

سهمیه‌بندی بنزین در کشور از ۲۴ آبان سال ۹۸ با هدف اصلاح الگوی مصرف و افزایش فرصت‌های صادراتی با مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه دوباره آغاز شد.

 

پُرخرج‌ترین روستاهای کشور کجاست؟

مرکز آمار ایران به تازگی گزارش جدیدی از آخرین وضعیت هزینه-درآمد خانوار ایرانی را در سایت خود منتشر کرده که نشان می‌دهد تناسب امکانات و فرصت‌های شغلی باعث تفاوت چشم‌گیری در درآمدها و هزینه‌کردهای شهروندان نقاط مختلف کشور شده است.

به طور کلی، این گزارش نشان می‌دهد متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار شهری در ایران، ۶۲ میلیون و ۱۳۹ هزار و ۲۰۰ تومان بوده که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ٣١ درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین، متوسط درآمد اظهار شده‌ سالانه‌ یک خانوار شهری ۷۴ میلیون و ۶۷۶ هزار و ۴۰۰ تومان عنوان شده که این رقم نیز نسبت به سال قبل، ٣٨ درصد افزایش داشته است.

هرچند این گزارش اشاره‌ای به کاهش ارزش پول ملی و میانگین تورم نکرده، با این حال، این سوال مطرح است که آیا بین میانگین هزینه-درآمد یک خانوار شهری با یک خانوار روستایی و به همین نسبت بین میانگین هزینه-درآمد یک استان با استان‌های دیگر تفاوت معناداری وجود دارد؟ که پاسخ آن بله است.

تهران پرهزینه‌ترین و خراسان شمالی کم‌هزینه‌ترین استان برای زندگی

بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار شهری نشان می‌دهد که استان تهران با ۹۵۷.۰۱۶ هزار ریال (۹۵ میلیون و ۷۰۱ هزار و ۶۰۰ تومان) بیشترین و استان خراسان شمالی با ۳۵۱.۹۴۳ هزار ریال (۳۵ میلیون و ۱۹۴ هزار و ۳۰۰ تومان) کمترین هزینه را در سال ١٣٩٩ داشته‌اند.

تهران پردرآمدترین و سیستان‌وبلوچستان کم‌درآمدترین شهروندان

همچنین در شاخص درآمد سالانه، استان تهران با ۱.۰۹۸.۱۱۸ هزار ریال (۱۰۹ میلیون و ۸۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان) بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۴۷۸.۸۳۱ هزار ریال، (۴۷ میلیون و ۸۸۳ هزار و ۱۰۰ تومان) کمترین متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری را در سال ١٣٩٩ به خود اختصاص داده است.

استان البرز پرهزینه‌ترین جمیت روستانشین در کشور

بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار روستایی نیز نشان می‌دهد که استان البرز با ۵۶۶.۴۲۷ هزار ریال (۵۶ میلیون و ۶۴۲ هزار و ۷۰۰ تومان) بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۱۸۰.۳۹۵ هزار ریال (۱۸ میلیون و۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان) کمترین هزینه را در سال ١٣٩٩ داشته‌اند.

کم‌درآمدترین جمعیت روستانشین در سیستان و بلوچستان

همچنین استان البرز با ۶۷۶.۸۹۷ هزار ریال (۶۷ میلیون و ۶۸۹ هزار و ۷۰۰ تومان) بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۱۸۱.۰۹۱ هزارریال (۱۸ میلیون و ۱۰۹ هزار و ۱۰۰ تومان)، کمترین متوسط درآمد سالانه یک خانوار روستایی را در سال ١٣٩٩ به خود اختصاص داده است.

البته در جدولی که در ادامه می‌بینید به نظر می‌رسد استان‌های دیگری نیز هم‌ردیف استان‌های بالا و پایین این جدول وجود دارند که تنها با نسبت خیلی کم از هم فاصله دارند هرچند تفاوت صدر جدول تا رتبه پایانی تفاوت معناداری در تقسیم هزینه-درآمد سرانه کشور است که علل و دلایل گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی دارد.

 

دلار جهانی عقب نشست

معامله گران بازار ارز منتظر رونمایی از تصمیمات جدید لندن در قبال مساله ایرلند برای تعیین مسیر بعدی یورو و پوند هستند. با وجود گذشت دو سال از برگزیت، هنوز دو طرف نتوانسته اند اختلافات خود را بر سر طیف گسترده ای از مباحث از جمله امور گمرکی و روابط بانکی حل کنند و در این بین مساله ایرلند یک اختلاف جدی باقی مانده است. ایرلند شمالی جز خاک بریتانیا و ایرلند جنوبی جز اتحادیه اروپا است و دولت انگلیس با برقراری مقررات اتحادیه اروپا در مرزهای دو بخش مخالف است.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۹ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۸۰۵ واحد بسته شد.

نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۹ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۶۶ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۷۱ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۱ درصد بالا رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۷ به ۱.۱۷۹ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۴۴ درصد افزایش به ۱۱۰.۳۳۴ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۵۹ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۶۸ یوان چین اعلام شد.

 

حذف ودیعه نقدی از متقاضیان ضمانت‌نامه سرمایه‌گذاری صنایع کوچک

صندق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک برای تسهیل در امر صدور ضمانت‌نامه، درخصوص تعیین میزان وثیقه‌ها و ضامنان دریافتی از متقاضیان، تغییراتی به نفع صاحبان صنایع کوچک انجام داد که از آن جمله حذف ودیعه نقدی و کاهش وثیقه‌های دریافتی قابل اشاره است. این مهم در راستای نامگذاری سال جاری با عنوان «سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» توسط رهبر معظم انقلاب، همچنین لزوم حمایت از صاحبان صنایع کوچک انجام شد.

به این منظور صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک با پذیرش ریسک بیشتر به‌منظور تحقق اهداف و رسالت‌های ذاتی خود برای تسهیل صدور ضمانت‌نامه، مدل تعیین وثیقه‌ها و ضامنان برای متقاضیان دریافت انواع ضمانت‌نامه اصلاح شد.

بر این اساس، کاهش وثیقه‌ها و تضمین‌های دریافتی در صدور ضمانت‌نامه اعتباری (بانکی) برای همه گروه‌های اعتباری به‌طوری که صدور ضمانت‌نامه در بسیاری از موارد فقط با امضای مدیران یا حداکثر با ترهین محل اجرای طرح امکان‌پذیر خواهد بود، اجرایی خواهد شد.

کاهش وثیقه‌ها و حذف ضامنان در صدور ضمانت‌نامه‌های پیمانکاری (حُسن انجام کار، پیش‌پرداخت و مزایده و مناقصه) در همه گروه‌های اعتباری و حذف ودیعه نقدی در صدور ضمانت‌نامه‌های پیمانکاری (حُسن انجام کار، پیش‌پرداخت و مزایده و مناقصه) از دیگر موارد اعلامی است.

 

روند کاهشی قیمت طلا در هفته پایانی تیرماه

ررسی روند قیمتی بازار طلا از ابتدای هفته حاکی از روند کاهشی قیمت آن است. به طوری که (شنبه ۲۶ تیر)‌ هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۰,۵۹۰,۰۰۰ ریال ، انس جهانی طلا به ۱,۸۱۰.۵۳ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۰۵,۹۸۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به قیمت ۱۰۴,۴۹۰,۰۰۰‬ ریال، هر عدد نیم سکه به قیمت ۵۵,۵۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۳۴,۷۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۲,۵۰۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، (یکشنبه ۲۷ تیر) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۰,۵۲۳,۰۰۰ ریال ، انس جهانی طلا با ۰.۹۵ درصد افت به ۱,۸۱۲.۱۹ دلار رسید. قیمت هر عدد سکه امامی با ۰.۵۳ درصد افت به ۱۰۵,۴۲۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی با ۰.۴۶ درصد افت به قیمت ۱۰۴,۰۱۰,۰۰۰‬ ریال، هر عدد نیم سکه با ۰.۹۱ درصد افت به قیمت ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۰.۰۶ درصد رشد به قیمت ۳۴,۷۲۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۰.۰۴ درصد رشد به قیمت ۲۲,۵۱۰,۰۰۰ رسید و (دوشنبه ۲۸ تیر) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۰.۱۵ درصد افت به ۱۰,۵۰۷,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا با ۰.۹۵ درصد رشد به ۱,۸۱۲.۱۹ دلار رسید. قیمت هر عدد سکه امامی با ۰.۲۸ درصد افت به ۱۰۵,۱۳۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی با ۰.۴۷ درصد افت به قیمت ۱۰۳,۵۲۰,۰۰۰‬ ریال، هر عدد نیم سکه با ۰.۱۸ درصد افت به قیمت ۵۴,۹۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۰.۳۷ درصد رشد به قیمت ۳۴,۸۵۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۰.۰۹ درصد رشد به قیمت ۲۲,۴۹۰,۰۰۰ رسید.

 

این گزار می افزاید: (سه شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰) قیمت هر قطعه سکه طرح جدید به ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید، نیم سکه ۵ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود. همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی به یک هزار و ۸۰۴  دلار رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک میلیون و ۴۳ هزار تومان معامله می‌شد و روند قیمت ها برای (چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۰) قیمت هر قطعه سکه طرح جدید به ۱۰ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان رسید. قیمت نیم سکه ۵ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود. همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی به یک هزار و ۸۰۸  دلار و ۷۷ سنت رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک میلیون و ۵۳۸ هزار تومان معامله می‌شد.

 

بنابراین گزارش در آخرین روز هفته جاری نیز (پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۰) قیمت هر قطعه سکه طرح جدید به ۱۰ میلیون و 600 هزار تومان رسید. قیمت نیم سکه ۵ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی به یک هزار و 800 دلار و 30 سنت رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک میلیون و ۵۳ هزار تومان معامله می‌شود.

 

 

کد خبر 1077985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha