فرهنگ غدیر در درون خانواده ها نهادینه شود/ مسئولان مطالبات به حق مردم را برآورده کنند

حجت الاسلام کریمی تبار با بیان اینکه مسئولان قبل از اینکه کاسه صبر مردم لبریز شود مطالبات به حق آنها را برآورده کنند، گفت: فرهنگ غدیر و عیدی دادن و اطعام نیازمندان در این روز، در درون خانواده ها فرهنگ سازی شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، ظهر امروز(۱ مرداد) در خطبه های این هفته نماز جمعه ایلام در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) این شهر با تبریک اعیاد سیعد قربان، غدیر و میلاد امام هادی(ع) و دهه امامت و ولایت، اظهار کرد: عید سعید غدیر بزرگترین و  بالاترین عیدهای مسلمانان است.

 

حجت الاسلام« الله نور کریمی تبار» با اشاره به به روایتی از حضرت امام رضا(ع) در مورد عید سیعد غدیر، یادآور شد: آن حضرت در حدیثی از قول پدر بزرگوارشان می فرمایند که روز غدیر در آسمان مشهور تر از زمین است.

 

وی تصریح کرد: یکی از  مشکلاتی که دامن گیر عالم تشیع شد این بود که غدیر را جشن نگرفتند، الان در دنیا، تشیع با عنوان عاشورای حسینی و اربعین شناخته می شود، کسانی که در روز عاشورا اقامه عزا می کنند و در اربعین حسینی به زیارت مرقد آن حضرت می روند، شناخت دنیا از شیعه اجمالا این است.

 

امام جمعه ایلام یادآور شد: در طول تاریخ از غدیر غفلت شده است، در یکی مقطعی بر اثر ظلم و ستم حکام و خلفا، نمی توانستند این روز را جشن بگیرند و برگزاری جشن و گرامیداشت عید  مساوی از دست دادن جان و اموالشان بوده است و  نمی گذاشتند که غدیر را جشن گرفته و غدیر زنده بماند.

 

حجت الاسلام کریمی تبار بیان کرد: در حدیثی از امام رضا(ع) داریم که هر کس به در چنین روزی و در عید غدیر به زیارت امام علی(ع)  برود، گناهان ۸۰ ساله  انسان به برکت علی بن ابیطالب(ع) آمرزیده می شود، عید غدیر روز پاداش است، در روز عید غدیر خداوند چندبرابر ماه مبارک رمضان، شب قدر و عید فطر انسان مورد رحمت الهی قرار می گیرد، در چنین روزی هر چه می توانید به برادران مسلمان خود کمک کنید و خواهران و برادران دینی خود را خوشحال کنید.

 

وی با بیان اینکه یکی از نکاتی که ضرورت دارد به عنوان شیعه  اهل بیت عصمت و طهارت(ع) که نام علی بین ابیطالب(ع) ذکر زبان ماست، این است که در روز عید سعید غدیر عیدی بدهیم، افزود: عیدی دادن در عید غدیر فرهنگ سازی شود، اطعام دادن و عیدی دادن  در روز عید غدیر یک فرهنگ والاست، اگر چنانچه فرهنگ غدیر در درون خانواده ها فرهنگ سازی شود  فرزندان و نسل های ما به فرهنگ غدیر علاقه مند خواهند شد.

 

امام جمعه ایلام  با اشاره به اینکه دنیا طلبی یکی از عوامل اصلی در تلاش برای عدم معرفی عید غدیر در صدر اسلام بوده است، یادآور شد: در آن زمان، علی بن ابیطالب(ع) را منکر شدند و  همه فضائل آن حضرت را انکار کردند، در چنین دورانی اجازه نقل حدیث و معرفی غدیر داده نمی شد.

 

حجت الاسلام کریمی تبار در ادامه  با اشاره به پنجم مردادماه ۳۵۸  سالروز اقامه اولین نماز جمعه  بعد از پیروی انقلاب اسلامی، گفت: نهاد نماز جمعه یک نهاد بابرکت است که هم برای دنیای انسان و  هم برای آخرت انسان تاثیرگذار است، متاسفانه برکت روز جمعه و حضور در نماز جمعه  در جامعه مورد غفلت قرار گرفته است،  خداوند در قرآن کریم می فرماید که ای مومنین وقتی صدای اذان روز جمعه بلند می شود، برای ذکرخدا و نماز بشتابید و هر چه  انسان را از نماز جمعه باز می دارد را رها کنید.

 

وی با اشاره  وضعیت تاسف بار تنش آبی در استان خوزستان، بیان کرد: این وضعیت مربوط به امسال و چند سال گذشته نیست، این وضعیت از دهه  هفتاد در این استان وجود داشته است، استانی که از دهه هفتاد برای آب مشکل داشته است و دولت های گذشته به قول های که در این خصوص داده اند عمل نکرده اند.

 

امام جمعه ایلام یادآور شد: ما مردم استان ایلام، درد خوزستان را به خوبی درک می کنیم، چون مردم ایلام هم محروم هستند، مردم استان خوزستان در طول ۸ سال دفاع مقدس پایمردی خود را در برابر دشمن بعثی نشان دادند، مردم ایلام و خوزستان در کنار هم  بودند و در برابر دشمن مقاومت کرده اند، اکنون رسیدگی ویژه به  استان خوزستان لازم است و مطالبات به حق مردم باید  برآورده شود.

 

حجت الاسلام کریمی تبار با بیان اینکه  ضعف مدیریت موجب شده که صدای به حق مردم خوزستان به خوبی شنیده نشود، افزود: اگر به توصیه های مقام معظم رهبری توجه می شد این چنین شرایطی هرگز ایجاد نمی شد، در این شرایط، سپاه و دولت پای کار آمدند اما لازم است برنامه ریزی لازم برای حل مشکلات مردم خوزستان با مدیریت جهادی و درست، در بلند مدت صورت گیرد، ضعف مدیریت موجب شد که مردم مطالبات به حق خود را فریاد بزنند و در این میان نیز ضد انقلاب ورود کند و انحرافی در مطالبات به وجود بیاید.

 

وی بیان کرد: دشمنان با بوق های رسانه ای خود دست به کشته سازی زدند، در حالی که برخی از این افراد زنده هستند یا قبل از این  فوت کرده اند و برخی هم نیروهای داعشی بوده اند اما در این میان با حضور ضد انقلاب برای ایجاد التهاب، نیروها و انسان های بی گناه به شهادت رسیدند.

 

امام جمعه ایلام تصریح کرد: این درسی برای مسئولان است که از این گونه حوادث پیشگیری کنند، قبل از اینکه کاسه صبر مردم  لبریز شود مطالبات به حق آنها را برآورده کنند، مردم و مسئولان استان در کنار مردم خوزستان بوده و هستند و تانکرهای آبرسانی راهی استان خوزستان شد  تا سهم ناچیزی در کاهش آلام و مشکلات آنها داشته باشیم.

 

حجت الاسلام کریمی تبار با اشاره به ۶ مرداد روز کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای، گفت:  خیلی از جوانان جامعه، مدرک تحصیلی دارند اما مهارت در یک حرفه و رشته را ندارند و منتظر هستند که یک شغل اداری داشته و  پشت میز بنشینند، با این استعدادهایی که خداوند متعال در  اختیار جوانان قرار داده است می توانند در یک مدت کوتاهی در آموزش های فنی و حرفه ای حضور پیدا کنند  و در رشته های  صنعت، کشاورزی، صنایع دستی و خدمات، مهارت لازم را کسب کنند.

 

وی خاطرنشان کرد:  بسیاری از شغل های موجود در استان به دلیل همین عدم مهارت جوانان استان، دست افراد غیربومی است و  مهاجرینی از استان های دیگر  به استان ما آمده و به مردم خدمت می کنند، چرا بچه های ایلام این کارها را انجام نمی دهند؟ جوانان استان باید تلاش کنند که این مهارت ها را کسب کنند،  با این مهارت ها در درون خانواده با کمترین سرمایه با چند ماه  مهارت آموزی می توان این وضعیت بیکاری را در استان تغییر داد.

 

 

کد خبر 1078112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha