چالش منابع آب لرستان و راهکارهای برون رفت از آن

تلاش برای مهار و بهره برداری از آب های سطحی، ایجاد سد، ایجاد طرح های آبخیز داری، بهره برداری اصولی از منابع آبی، جلوگیری از کشت گیاهان آبدوست از راهکارهای رفع چالش آب است.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد، بدون شک، امسال یکی از سال های کم بارش استان لرستان طی ده ها سال اخیر محسوب می گردد.

 

 روزی نیست که مشکلی مرتبط با کمبود منابع آب در ایران و‌ در لرستان مطرح نشود.

 

اما در این بین برخی از استان ها توانایی تبدیل مشکلات مرتبط به آب را در وهله اول به مساله و در وهله دوم از سطحی محلی به سطحی ملی پیدا می کنند.

 

 حال در این مجال تلاش می شود تا به راهکارهای در جهت مساله مندی و تبدیل سطح مساله از سطحی محلی به ملی اشاره می شود.


بدون شک در کنار تلاش های مسئولان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، باید یکسری متغیرهای دیگری فعال شوند تا راهکاری اساسی جهت حل چالش آب لرستان فراهم گردد.

در صدر این متغیرها، ابعاد انسانی قراردارد،  تسریع اقدامات و‌ مطالبات نظارتی به مطالبات نظارتی مجمع نمایندگان استان(فعال شدن نمایندگان استان در فضای مجازی و‌ واقعی)، تسریع مطالبات نظارتی ایشان به مطالبات اجرایی در استان(فعال شدن استانداری و شرکت آب منطقه ای )، تسریع مطالبات ایشان از مساله ی سیاسی به مساله ی اجتماعی(مطالبه گری عینی و‌ملموس مردم در فضای واقعی )، تسری مطالبات ایشان به مطالبات نهادها و انجمن های مدنی(فعال شدن نهادهای مدنی طرفدار محیط زیست و ..)، تسری مطالبات ایشان به رسانه های گروهی (فعال شدن رسانه ها و تولید و باز تولید گفتمان ) وتسری مطالبات ایشان از سطحی فردی به سطحی اجتماعی(همگانی شدن توجه مردم) در این زمینه ضروری است.

 

وابعاد محیطی راهکاری اساسی دیگر جهت حل چالش آب لرستان  است، که ابعاد فعالیت های محیطی را می توان نتیجه، فعالیت های انسانی اعم از سیاسی و‌ اجتماعي قلمداد نمود.

 

به عبارتی پیش نیاز این فعالیت ها، فعالیت های انسانی می باشند که در اینجا به این راهکارها اشاره می شود.


تلاش برای مهار و بهره برداری از آب های سطحی، تلاش برای ایجاد سد، تلاش برای ایجاد طرح های آبخیز داری، بهره برداری اصولی از منابع آبی، جلوگیری از کشت گیاهان ابروست از راهکارهای ابعاد محیطی جهت رفع چالش آب است.



سطحی که یک پدیده منتشر می شود از جایگاهی اساسی در رفع مشکلات برخوردار می باشد.

 

 در پرتو انجام راهکارهای فوق می توان امیدوار بود که ما بتوانیم سطح مساله کشکان رود و کم آبی در استان لرستان را به سطحی ملی و مورد توجه برسانیم و از بحرانی شدن چالش کم آبی در لرستان جلوگیری کنیم و این مساله نیازمند عزمی همگانی و اتحاد بین نخبگان سیاسی، اجتماعی و‌ کنشگران رسانه ای است.

 

گزارشی از دکتر «سید رحمت اله موسوی فر»

کد خبر 1078273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha