تغییر کاربری اراضى کشاورزى به جز با مجوز کمیسیون مربوطه ممکن نیست

سیروسی گفت: تغییر کاربری در حوزه اراضى کشاورزى وجود ندارد مگر آنکه از کمیسیون ِ تبصره یک ماده یک امور اراضی براى کارگاه هاى تولیدى، مجوز دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «ذبیح الله سیروسی» امروز (شنبه 2 مرداد) در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه تفکیک و خرید و فروش هاى اراضى کشاورزى، غیرقانونى است و هیچ کدام از تغییر کاربری ها نیز قانونى نیست، گفت: اولین آسیب تغییر کاربرى زمین هاى زراعى، متوجه تولیدات محصولات کشاورزى خواهد شد و در واقع این مسئله مهم را به مخاطره مى اندازد.

مدیر جهاد کشاورزی شیراز با اشاره به اینکه در بخش هایى از شهر شیراز همچون «قلات»، برخی از مشاوران املاک مردم را تشویق به خرید زمین هاى کشاورزى با قیمت هاى اندک مى کنند و با وعده تغییر کاربرى قانونى این اراضى به آنها اطمینان مى دهند که از این راه، ارزش افزوده بسیارى نصیبشان خواهد شد، افزود: این افراد سودجو از ناآگاهى مردم سوء استفاده مى کنند و با فروش اراضى کشاورزى، آنها را به درد سر مى اندازند.

وی اظهار کرد: با پیگیرى هاى متعدد، بارها دستگاه قضا به صنف مشاوران املاک هشدار داده و تاکید کرده که بنگاه ها، حق خرید و فروش و قطعه بندى اراضى کشاورزى را ندارند؛ در واقع اگر قرار باشد زمین هاى کشاورزى به فروش برسد باید از جهاد کشاورزى استعلام شود، حال آنکه افراد سودجو با استقرار در برخى بنگاه هاى متفرقه، اراضى زراعى را با وعده تغییر کاربرى، معامله مى کنند.

سیروسى با تاکید بر اینکه اراضى کشاورزى اگر در حریم شهر باشد تحت هیچ شرایطى تغییر کاربرى پیدا نخواهد کرد، افزود: عده اى مردم را فریب داده، زمین هاى کشاورزى را از دستشان در مى آورند و با تغییر کاربرى، شروع به ساخت و ساز مى کنند؛ در هر حال تغییر کاربرى هاى بدون مجوز، حیات زمین هاى کشاورزى را به خطر انداخته و دولت باید هر چه سریع تر با ایجاد امکانات و تجهیرات بیشتر، جلوى تخریب این منابع را بگیرد.

وی با اشاره به اینکه این روند از سال هاى قبل تاکنون بوده است، تاکید کرد: اگر چه در راستاى حفظ کاربرى اراضى زراعى و اجراى قانون، برخورد هاى لازم انجام شده اما در عین حال به دلیل کمبود امکانات و تجهیزاتى همچون خودروى گشت، توانایى برخورد در مراحل اولیه وجودندارد.

به گفته سیروسى؛ همکاران او حتى در روز هاى تعطیل تلاش مى کنند کسانى که زمین هاى کشاورزى را تغییر کاربرى مى دهند، شناسایى و با آنان برخورد کنند؛ البته شهرستان شیراز با این پهنه، فقط 2 خودروى گشت و چهار نیرو دارد که جوابگو نیست.

وی افزود: علی رغم هجمه هایى که به زمین هاى زراعى در پهنه 6 هزار کیلومتر مربعى شهرستان شیراز صورت گرفته، امکانات بسیار محدود است؛ نزدیکى به مرکز فارس و آب و هواى خوب برخى اقلیم هاى شهرستان شیراز موجب شده بعضى افراد از استان ها و شهرهاى دیگر به اینجا آمده و با خرید اراضى کشاورزى و تغییر کاربرى، شروع به ساخت و ساز کنند.

سیروسی با اشاره به اینکه تغییر کاربرى ها بیشتر در مناطق خوش آب و هوا صورت مى گیرد یاد آور شد: در دشت ارژن و گلستان آب پرده، این تغییر کاربرى ها سرعت بیشترى دارد، ضمن آنکه زمین هاى کشاورزى که در حومه شهر واقع شده اند نیز از نظر دور نمانده اند.

به گفته سیروسى؛ افزایش بى رویه قیمت زمین، عده اى از سود جویان را به این فکر اند اخته تا با تغییر کاربرى زمین هاى کشاورزى و ساخت و ساز در آن، ارزش افزوده اى نصیب خود کنند.

مدیر جهاد کشاورزى شهرستان شیراز معتقد است: اگر امکانات به گونه اى بود که به واسطه آن مى شد د ر مراحل اولیه تخلفات با خاطیان برخورد کرد، تغییر کاربرى زمین هاى زراعى این چنین توسعه پیدا نمى کرد.

وی اضافه کرد: دستگاه قضا و نیروى انتظامى در زمینه برخورد با متخلفان، همکارى لازم را دارند اما عمده مشکلات د ر این بخش به این اصل برمى گردد که مردم در این حوزه اطلاعات چندانى ندارند.

 

کد خبر 1078287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha