پرداخت تسهیلات ۳۱ هزار و ۱۸۷ میلیارد ریالی به ۲ هزار و ۲۳ بنگاه تولیدی

رونق تولید و رفع موانع بر سر راه تولید در سال های اخیر مورد توجه نهادهای متولی قرار گرفته است و بر این اساس در ۳ ماهه اول امسال بیش از ۳۱ هزار و ۱۸۷ میلیارد ریال تسهیلات برای تامین مالی بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط و طرح های نیمه تمام پرداخت شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، موضوع تولید و ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی و صنایع کوچک و بزرگ همچنین برداشتن موانع از سر راه تولید در سال های اخیر به دغدغه اصلی نهادهای متولی در این زمینه تبدیل شده است و با تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خلال این سال ها بر لزون توجه بیشتر به مباحث اقتصادی و تولید این مهم در اولویت نخست وزارتخانه هایی چون صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است به طوری که شاهد هستیم در این مدت انواع تسهیلات را به واحدهای تولیدی اختصاص داده است.

 

بنابراین گزارش و بر اساس آمار ارائه شده از سوی معاونت طرح و برنامه وزارت صمت (دفتر مدیریت داده، آمار و فناوری اطلاعات) در 3 ماهه اول امسال‌، بیش از 31 هزار و 187 میلیارد ریال تسهیلات برای تامین مالی بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط و طرح های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در راستای اقتصاد مقاومتی و در قالب پروژه رونق تولید پرداخت شده است. این میزان تسهیلات به 917 بنگاه و طرح در 3 ماهه اول 1400 پرداخت شده است.

 

بر این اساس در 3 ماهه اول امسال 2 هزار و 23 بنگاه تولیدی و طرح نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد برای دریافت تسهیلات ثبت نام کرده بودند.

 

پراکندگی پرداخت این تسهیلات در ۳۱ استان کشور و مناطق آزاد بوده است. در این بازه زمانی همچنین 821 فقره معرفی به بانک برای دریافت بیش از 76 هزار و 155 میلیارد ریال تسهیلات انجام شده است.

 

این گزارش می افزاید: بر اساس این آمار در سال گذشته بیش از ۱۶ هزار و ۶۸۹ میلیارد تومان تسهیلات برای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت بالای ۶۰ درصد، در راستای اقتصاد مقاومتی به ۵۰۴۲ واحد و بیش از ۸۱۵۲ میلیارد تومان تسهیلات برنامه تولید و اشتغال (تبصره ۱۸) به ۱۲۳۲ واحد در استان‌های مختلف پرداخت شده است.

 

 در این مدت ۱۵ هزار و ۱۸۲ مورد ثبت نام برای استفاده از تسهیلات رونق تولید انجام شده که ۹۶۹۰ مورد برای دریافت بیش از ۴۲ هزار و ۴۷۱ میلیارد تومان تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند و در نهایت ۵۰۴۲  فقره تسهیلات به ارزش بیش از ۱۶ هزار و ۶۸۹ میلیارد تومان پرداخت شده است؛ یعنی حدود ۳۲.۱ درصد از کل ثبت نام کنندگان موفق به دریافت این تسهیلات شدند.

 

همچنین سال گذشته ۲۸۶۴ مورد ثبت نام برای استفاده از تسهیلات برنامه تولید و اشتغال انجام شده که ۱۲۴۷ مورد برای دریافت تسهیلات ۱۰ هزار و ۵۰۱ میلیارد تومانی به بانک معرفی شده اند.  در نهایت ۱۲۳۲ مورد پرداخت تسهیلات به ارزش ۸۱۵۲ میلیارد تومان صورت گرفته است؛ یعنی حدود ۴۳ درصد از کل ثبت نام کنندگان موفق به دریافت این تسهیلات شدند.

 

یادآور می شود: باتوجه به تفاهم نامه مورخ 97/09/20 في مابين سازمان برنامه و بودجه كشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت با عنوان برنامه توليد و اشتغال سال 1397 بخش صنعت و معدن، موضوع بند الف تبصره 18 قانون بودجه 97 كل كشور، متقاضيان محترمي كه براي تكميل طرح، افزايش يا تثبيت توليد و اشتغال نياز به تسهيلات بانكي دارند مي توانند در سه بخش تكميل طرح هاي نيمه تمام با پيشرفت فيزيكي بالاي 60 درصد، بازسازي و نوسازي و نيز تامين سرمايه در گردش، براي ثبت نام نسبت به ثبت درخواست تسهيلات مورد نياز خود از طريق اين سامانه اقدام نمايند. متقاضيان مي توانند پس از ثبت و ارسال الكترونيكي درخواست، نتايج را از طريق دبيرخانه هاي كارگروه تسهيل و رفع موانع توليد واقع در سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت استان ها پيگيري نمايند.

 

تسهيلات برنامه توليد و اشتغال (موضوع بند الف تبصره 18 قانون بودجه)

باتوجه‏ به ابلاغ پروژه‏ هاي اولويت ‏دار اقتصادمقاومتي در بخش صنعت، معدن وتجارت كشور(ابلاغيه شماره 12868 مورخ 6/2/95 ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي) و براساس پروژه رديف هاي 1و 6 اين ابلاغيه، برنامه ريزي شده براي طرح هاي نيمه تمام بالاي 60% و واحدهاي توليدي كوچك و متوسط (با اشتغال موجود تا 100 نفر) كه براي تكميل طرح، افزايش توليد و اشتغال نياز به تسهيلات بانكي دارند، براي ثبت نام نسبت به ثبت درخواست تسهيلات مورد نياز خود از طريق اين سامانه اقدام نمايند. متقاضيان ميتوانند پس از ثبت و ارسال الكترونيكي درخواست، نتايج را از طريق دبيرخانه هاي كارگروه تسهيل و رفع موانع توليد واقع در سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت استان ها پيگيري نمايند.

 

تامين مالي بنگاههاي اقتصادي و طرحهاي نيمه تمام سال 1400

با توجه به بند (3-1) بسته ارتقاء توان توليد ملّي موضوع تصويب‌نامه شماره 8799 مورخ 30/1/1396 ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي، امكان ثبت درخواست تسهيلات بازسازي و نوسازي واحدهاي توليدي صنعتي و معدني جهت ارتقاي بهره‌وري انرژي، كاهش شدت مصرف، افزايش رقابت‌پذيري، توسعه صادرات و انتقال تكنولوژي در واحدهاي مشمول فراهم گرديده است.

کد خبر 1078292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha