آخرین برآوردها از سیل اخیر استان کرمان/ مسیر رودخانه ها باید در دراز مدت ساماندهی و ایمن سازی شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان با اشاره به تازه ترین آمار خسارت های سیل اخیر در استان گفت: مسیر رودخانه ها باید در دراز مدت ساماندهی و ایمن سازی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ سید مصطفی آیت الهی موسوی، شنبه شب(۲ مرداد) در گفتگوی ویژه سیمای مرکز استان با موضوع سیل اخیر در استان گفت: بارش های هفته گذشته هم در زمان کوتاه و هم رگباری اتفاق افتاد که منجر به سیل شد.

 

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان افزود: خسارت عمده به بخش کشاورزی،  تأسیسات زیربنایی و منازل مردم وارد شد و 5 نفر از هم استانی های گرفتار در سیل نیز جان خود را از دست دادند.

 

 

وی با اشاره به اینکه برآورد خسارت سیل تا این لحظه 140 میلیارد تومان است که 35 میلیارد تومان مربوط به بخش زیربنایی و 105 میلیارد تومان مربوط به بخش کشاورزی است؛  ادامه داد: همچنین حدود 200 خانه نیازمند تعمیرات و 100 خانه نیازمند نوسازی است که برآورد این بخش نیز 100 میلیارد تومان است.

 

 

آیت اللهی موسوی با بیان اینکه طوفان نیز 160 میلیارد تومان خسارت وارد کرد که 48 میلیارد تومان در بخش زیربنایی و 112 میلیارد تومان در بخش کشاورزی است؛  تأمین اعتبارات مصوب را زمانبر دانست و گفت: برای اینکه خدمات سریع تر انجام شود، پس از سیل با معاون بنیاد کشور تماس گرفتیم تا مبلغی به عنوان علی الحساب واریز شود  که شد اما به دلیل تعطیلی تهران این نیز زمانبر شد.

 

 

وی با بیان اینکه عملیات تعمیرات را نیز در برنامه داریم؛ گفت: طبق هماهنگی با صنایع و معادن بزرگ  استان قرار شده 3 میلیارد تومان به عنوان علی الحساب برای لایروبی قنوات ...کمک کنند.

 

 

معاون استانداری کرمان از توزیع اقلام ضروری مردم از جمله فرش توسط هلال احمر طی روزهای جاری خبر داد و در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود هشدارها و پیش بینی های هواشناسی اما باز شاهد اتفاقاتی از این دست هستیم؛ گفت: از 12 هزار کیلومتر رودخانه  در استان، 8 هزار کیلومتر آن در مناطق مسکونی است یعنی شهر{گاهاً} در مسیر سیلاب قرار گرفته است.

 

 

وی با بیان اینکه ساماندهی رودخانه ها در سال های اخیر در دستور کار قرار گرفته به گونه ای که 140 کیلومتر از رودخانه های استان با کمک های صنایع و معادن لایروبی شده؛ اظهار کرد: تصرفات در رودخانه ها باعث می شود حجم زیاد آب از مسیر باریک نتواند عبور کند و در واقع تعرض به رودخانه ها مشکلاتی ایجاد کرده است.

 

 

آیت اللهی موسوی تصریح کرد: بیش از 99 درصد منابع آبی استان از آب های زیرزمینی تأمین می شود و با توجه به اینکه استان سالها دچار کم آبی بوده، مسیر رودخانه ها تغییر داده شده و دهانه پل ها تصرف شده که باید کارهای ایمن سازی را در بلند مدت انجام داد.

 

 

وی در پایان اعلام کرد: یکی دوروز آینده عملیات ساماندهی قنوات روستاهای سیل زده شروع می شود.

 

کد خبر 1078554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha