تشریح خدمات الکترونیکی دستگاه قضائی/ گواهی عدم سوءپیشینه بدون مراجعه حضوری صادر می شود

معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری استان کرمان با اشاره به آخرین دستاوردها و خدمات غیرحضوری قوه قضائیه گفت: میلیاردها تومان برای خدمات هوشمند دستگاه قضا هزینه شده اما آنگونه که باید مورد استفاده قرار نگرفته که باید اطلاع رسانی بیشتری شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ مهدی بخشی، یکشنبه(۳ مرداد) در نشست خبری با موضوع آخرین دستاوردها و خدمات غیرحضوری قوه قضائیه گفت: میلیاردها تومان برای خدمات هوشمند دستگاه قضا هزینه شده اما آنگونه که باید مورد استفاده قرار نگرفته است.

 




معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری استان کرمان در برنامه پنجم توسعه به این موضوع اشاره شده و در کنار آن موضوع سندتحول قضایی مد نظر است که هدف دستیابی به عدالت و رضایتمندی مردم است و بخش زیادی از سند تحول از طریق هوشمندسازی خدمات محقق می شود.

 




وی با بیان اینکه خدمات هوشمند برای مردم بسیار مفیدفایده و در شفاف سازی موثر است؛ کاهش هزینه های قوه، جلوگیری از اتلاف وقت مردم و کاهش اطاله دادرسی را از دیگر مزایای این نوع خدمات برشمرد و گفت: دو میلیون و ۲۱۵ هزار ابلاغ الکترونیک طی سال گذشته در استان انجام شد که  دست کم ۴ تا ۵ میلیارد تومان صرفه جویی شد.

 




بخشی ادامه داد: ۱۰ دفتر خدمات الکترونیک قضایی در مرکز استان و ۵۵ دفتر در سراسر استان راه اندازی شده که ۱۴ نوع خدمت ارائه می دهند اما با خدمات الکترونیک و کاهش مراجعه مردم فقط در زمینه شکوائیه و دادخواست، ۳۱۷ هزار مراجعه به این دفاتر کاهش یافت.

 

 



وی در خصوص دادرسی الکترونیک با بیان اینکه این موضوع اجباری نیست اما فواید آن باید برای مردم تشریح شود؛ تصریح کرد: ۲۵۰ شعبه از ۲۸۲ شعبه تجهیزات دادرسی الکترونیک دارد.

 




معاون دادگستری کل استان با بیان اینکه در دادرسی الکترونیک کرامت مراجعه کننده نیز حفظ می شود و معطلی پشت در اتاق قاضی ندارد؛ تصریح کرد: ۱۲۰ کیلومتر خط فیبر نوری در استان پهناور کرمان برای همین ایجاد تا وقت و حق افراد ضایع نشود و ۷۴ نقطه از ۸۴ نقطه مدنظر به این خط وصل شد.

 

 



وی ادامه داد: ۳۴ نقطه قضایی و ۱۲ زندان نیز به سامانه ویدیو کنفرانس متصل شد و در زمینه استعلام های قضایی نیز به صورت لحظه ای کار انجام می شود و حتی ملاقات خانواده زندانیان نیز در حال الکترونیکی شدن است و طبق آخرین آمار رتبه اول کشور را داریم و در حال ایجاد بستر جدیدی هستیم که امن تر باشد.

 

 



بخشی در ادامه به تعامل دستگاه قضا و ناجا در الکترونیکی شدن خدمات اشاره و بیان کرد: ۲۷ کلانتری به خدمات الکترونیک مجهز می شود تا از طریق سامانه رخداد ناجا به سامانه دادگستری متصل و قاضی پرونده را در سامانه رویت می کند و تعامل با ناجا در حال گسترش است.

 

 



وی به خدمات اپلیکیشن عدالت همراه و سایت عدل ایران اشاره و بیان کرد: به طور مثال گواهی عدم سوءپیشینه ۴۸ ساعته صادر می شود و هیچ نیازی به مراجعه حضوری نیست و حتی مردم می توانند از خدمات نوبت دهی الکترونیکی استفاده کنند.

 

 

 

 

معاون دادگستری کل استان کرمان با اشاره به اینکه بر خلاف افزایش پرونده های ورودی در کشور اما در استان ۴ درصد کاهش داشتیم؛ افزود: میانگین زمان رسیدگی به کل یک پرونده که ۱۰۰ روز تعیین شده بود الان به ۸۹ روز رسیده است.

 

 



وی در پایان گفت: در سال ۹۸ اعلام شد استان کرمان بیش از ۲۵ هزار و ۱۸۵  پرونده معوقع و مسن دارد که این آمار به یک هزار و ۷۰۶ مورد در پایان سال ۹۹ رسید.

  

کد خبر 1078563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha