ثبت جهانی هورامان راه را برای حضور گردشگران خارجی فراهم می‌کند

یعقوب گویلیان گفت: ثبت جهانی هورامان راه را برای حضور گردشگران کشورهای دیگر «بیش از ۱۹۰ کشور خارجی» در این منطقه را فراهم خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، یعقوب گویلیان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان در نشستی که با حضور فعالین فرهنگی روستاهای منطقه هورامان در محل هتل جهانگردی سنندج برگزار شد، اظهار کرد: سالها تلاش و کوشش مسئولین و مردم روستاها و شهرهای هورامانات در صیانت و معرفی این گنجینه بی پایان با ثبت جهانی، برای همیشه ماندگار خواهد ماند.

 


وی دلسوزی، همدلی، همکاری و ارتباط نزدیک دهیاران را لازمه حفاظت و صیانت از فرهنگ و تاریخ روستاهای هورامانات برشمردو افزود: احیا سنتها و آئین‌های فراموش شده، بافت با ارزش و شیوهای معیشتی و باغداری و همچنین حفظ محیط زیست و بسیاری موارد دیگر در منطقه هورامانات از اولویت‌های دهیاران و بخشداران بوده و در این راستا این اداره‌کل آماده هرگونه همکاری است.



وی با اشاره به حضور گسترده گردشگران داخلی و خارجی در پسا کرونا در روستاها و شهرهای هورامان گفت: از تمامی مسئولان روستاها و شهرهای هورامان این انتظار را داریم که حتما ظرفیت پذیرش به منظور جلوگیری از آسیب دیدن فرهنگ و تاریخ هورامان در زمینه تورها و گردشگران ورودی به این منطقه مد نظر قرار دهند در همین راستا از مدیران دفاتر خدمات مسافرتی نیز انتظار می‌رود در این خصوص بیشتر همراهی کنند.



مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان به ارتباط بیشتر دهیاران و سایر مسئولان هورامانات با مجموعه اداره‌کل میراث فرهنگی استان اشاره و عنوان کرد: پیگیری و تلاش برای توسعه زیرساخت‌های روستاهای منطقه هورامانات با همکاری سایر ارگان‌های دولتی و خصوصی یکی از برنامه‌های این اداره‌کل بوده که در صورت ثبت جهانی قطعا زیرساخت‌ها به شیوه‌ای بسیار مطلوب‌تر توسعه پیدا خواهد کرد.



تولید 18 ویدیو کلیپ معرفی جاذبه‌های گردشگری و صنایع دستی کردستان



مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان همچنین از تولید 18 ویدیو کلیپ مربوط به معرفی جاذبه‌های گردشگری و رشته های صنایع دستی استان کردستان خبر داد و گفت: هزینه ساخت و تولید این کلیپ‌ها از محل یک درصد اعتبارات پروژه‌های عمرانی و جاری که جهت تولید فیلم و ویدیو اختصاص یافته تامین شده که با همکاری صدا و سیمای مرکز کردستان اقدام به ساخت این ویدیوها شده است.



گویلیان اعلام کرد: تعداد 8 عدد از این ویدیوها مربوط به معرفی صنایع دستی استان است که شامل رشته های نساجی سنتی، خراطی، زیورآلات سنتی، مصنوعات چرم، چاقوسازی، پسک بافی و کلاش است.



وی سپس با اشاره به این موضوع که تعداد سه عدد از این ویدیوها به معرفی رو ستاها و شهرهای ملی و جهانی اختصاص یافته است، اذعان کرد: در این کلیپ‌ها مریوان به عنوان شهر جهانی کلاش بافی و روستای دیوزناو سروآباد به عنوان روستای ملی ارغوان بافی و روستای کاکوی سفلی از توابع شهرستان دهگلان به عنوان روستای ملی گلیم بافی معرفی می‌شود.

 


مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان اضافه کرد: مابقی این ویدیو ها به معرفی پنج روستای شهرستان بانه و دو روستای شهرستان سقز می‌پردازد که این روستاها شامل روستاهای، آرمرده، شوی، آلوت، سونج، نجنه، قلندر و پارسانیان است که تا پایان هفته آینده تمامی کلیپ‌ها برای پخش از صدا و سیمای مرکز کردستان و استفاده در فضای مجازی آماده می‌شود.

 

 

سه‌شنبه سرنوشت‌ساز برای ثبت جهانی هورامان



مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان از بررسی نهایی پرونده ثبت جهانی منطقه هورامان در روز سه‌شنبه 5 مرداد ماه سال 1400 خبر داد و اظهار کرد: روز سه‌شنبه 5 مرداد ماه سال جاری با حضور نمایندگان کشورهای عضو یونسکو و به صورت ویدئو کنفرانس پرونده ثبت جهانی هورامان بررسی و تصمیم گیری در خصوص ثبت این منطقه اخذ خواهد شد.



گویلیان افزود: منطقه هورامان شامل حدود 600 روستا و شهر بوده که در استان‌های کردستان و کرمانشاه قرار گرفته است.



وی اظهار داشت: این پرونده یکی از مهمترین پرونده‌های ثبت منظر فرهنگی تاریخی در یونسکو است که وسعتی بالغ بر 3000 کیلومتر و عرصه‌ای بیش از 1000 کیلومتر را شامل می‌شود.



وی به تلاش‌های بی‌وقفه مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی هورامان و تیم این حوزه در مدتی بیش از5 سال اشاره کرد و گفت: در صورت ثبت جهانی این منطقه در رور سه‌شنبه 5 مرداد ماه نقطه عطفی در تاریخ استان و کشور خواهد بود که امیدواریم نتیجه زحمات همکاران در وزارت متبوع و این اداره‌کل با خبر مسرت بخش ثبت هورامان به ثمر بنشیند.

 

 

 

کد خبر 1078693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha