شورای پنجم تلاش کرد که انضباط مالی به مدیریت شهری حاکم گردد

گندمی گفت:شورای پنجم تلاش کرد که انضباط مالی به مدیریت شهری حاکم گردد و گزارش حسابرسان، مورد به مورد بررسی شد؛ امیدواریم در آینده گزارش‌های تفریغی داشته باشیم که بندها و تبصره‌های کمتری داشته باشد و شاهد انضباط مالی بیشتری در شهرداری مشهد باشیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «بتول گندمی» امروز(۳ مرداد) در جمع خبرنگاران با اشاره به تفریغ بودجه سال ۹۹ شهرداری مشهد که در جلسه اخیر شورای شهر به تصویب رسید، اظهارکرد: از ابتدای فعالیت شورای پنجم، کار فشرده‌ای درخصوص تفریغ بودجه‌ها آغاز شد چراکه انضباط مالی یکی از مهمترین مباحثی است که مدیریت شهری باید از آن برخوردار باشد؛ برهمین اساس، ذیل کمیسیون برنامه و بودجه، کارگروهی به اسم بودجه و حسابرسی، متشکل از صاحبنظران دانشگاهی و متخصصان مالی شهرداری تشکیل شد.

 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد با بیان اینکه در تفریغ بودجه سال‌های ۹۶، ۹۷، ۹۸ و ۹۹، تفریغ تمامی سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته به دقت بررسی شد و در دو سال ۹۸ و ۹۹ تفریغ تک تک مناطق به دقت مورد بررسی قرار گرفته که چنین اقدامی بی‌سابقه است، گفت: در تفریغ بودجه‌ها عملکرد در حوزه نقد و غیرنقد شهرداری مشخص می‌شود؛ بودجه مصوب سال گذشته شهرداری در اصلاح، ۱۷ هزار و ۳۰۰ میلیاردتومان بوده که این عدد در تفریغ به ۱۹ هزار و ۷۰۰ میلیاردتومان رسیده یعنی عملکرد شهرداری ۱۴ درصد بیشتر از مصوب بوده است.

 

گندمی یکی از دغدغه‌های شهرداری را تحقق درآمدهای نقد دانست و افزود: براساس مصوبه شورای شهر، شهرداری در سال گذشته باید ۶۴۰۰ میلیاردتومان درآمد نقد کسب می‌کرد ولی با تلاش مدیران، میزان درآمد نقد شهرداری به ۷۵۰۰ میلیاردتومان رسیده و رشد ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد.

 

وی با بیان اینکه حوزه اقتصادی شهرداری عملکرد خوبی داشته و ۱۱هزار میلیاردتومان تحقق درآمد داشته است، تصریح کرد: در بخش عمرانی نیز پیش‌بینی می‌کردیم ۹هزار و ۷۰۰ میلیاردتومان از اعتبارات نقد و غیرنقد هزینه شود که عملکرد ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده معادل ۹۶ درصد تحقق عملکرد؛ برای اولین بار در تاریخ شهرداری، بیش از ۸۰۰ میلیاردتومان به حوزه تملک اراضی و رفع معارضات خصوصا برای اجرای پروژه‌های عمرانی اختصاص یافت که تاکنون در سابقه فعالیت سازمان زمین و مسکن شهرداری نبوده است.

 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد با اشاره به تحقق ۹۳۰۰ میلیاردتومان اعتبار عمرانی در سال ۹۹، گفت: این عدد نشان می‌دهد که عمده فعالیت عمرانی شهر در دوره شورای پنجم، در سال ۹۹ برای اتمام پروژه‌ها انجام شده است؛ در آغاز فعالیت شورای پنجم، طرح‌های اجرایی تهیه شده که قابلیت اجرا داشته باشند، در دسترس نبود و اولویت احصاء شده‌ای نداشتیم و لذا سال ۹۷ را معطوف به این حوزه گذاشتیم و از سال ۹۸ پروژه‌های اولویت‌دار مصوب شورای شهر در دستورکار شهرداری قرار گرفت.

 

گندمی گفت: تعداد تبصره‌ها و تکالیف به شهرداری در سال ۹۹ نسبت به سال‌های قبل کمتر شده است؛ در حوزه انضباطی، رفع ایرادات و پیگیری تکالیف شورا درخصوص شفافیت، یکپارچه‌سازی سامانه‌ها و بحث‌های تعیین بهای خدمات و ... مصوباتی در گذشته داشتیم که بخشی از آنها به اجرا درآمده موجب تقلیل تعداد تبصره‌ها شد.

 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد با بیان اینکه برخی از تبصره‌هایی که در سال ۹۹ عملکرد نداشتند، مجدد مورد تاکید قرار گرفته است، افزود: بخشی از تبصره‌ها نیز نیازمند ادامه بود؛ حوزه‌هایی که گزارش عملکرد آنها مطلوب نبود نیز در قالب تذکر به مدیران، به شکل تبصره قید شد.

 

وی اظهارکرد: در دوه حوزه شهرسازی و مطالعات و پژوهش، مدیران در زمان پیش‌بینی بودجه و اصلاح، از بودجه‌ای دفاع کرده بودند که برای تحقق آن تلاشی صورت نگرفته بود؛ حوزه شهرسازی تنها ۴۲ درصد، مطالعات و پژوهش نیز ۳۶ درصد تحقق بودجه داشته‌اند.

 

گندمی با تاکید بر اینکه این دو حوزه باید کارنامه عملکردی بالاتر و دقیق‌تری ارائه می‌کردند، گفت: برهمین اساس شهرداری مکلف شد در زمان اصلاح بودجه سال ۱۴۰۰، ضمن تذکر به مدیران مربوطه گزارش عملکرد تهیه و به شورای ششم ارائه نماید.

 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد از پیش‌بینی احداث ۱۰ سوله بحران، بویژه در مناطق کم‌برخوردار که سرانه‌های فرهنگی و ورزشی پایینی در برنامه عملیاتی دارند، سخن گفت و افزود: متاسفانه در این حوزه هم عملکرد شهرداری مناسب نبوده است؛ برخی از این پروژه‌ها می‌توانست در بهار ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد ولی محقق نشد و شهرداری دلایل عدم عملکرد و همچنین برنامه جبران آن را باید در اصلاح بودجه سال ۱۴۰۰ به شورای شهر ارائه شود.

 

وی گفت: شورای پنجم ۴ سال تلاش کرد که انضباط مالی به مدیریت شهری حاکم گردد و گزارش حسابرسان، مورد به مورد بررسی شد؛ امیدواریم در آینده گزارش‌های تفریغی داشته باشیم که بندها و تبصره‌های کمتری داشته باشد و شاهد انضباط مالی بیشتری در مجموعه شهرداری مشهد باشیم.

کد خبر 1078745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha