زمان پرداخت ۱۰ درصد باقیمانده سود سهام عدالت/ افزایش قیمت شیر خام، ضریب هزینه‌های ما را افزایش می‌دهد

زمان پرداخت ۱۰ درصد باقیمانده سود سهام عدالت، هرچه نقدینگی در کشور کنترل شود نرخ تورم نیز کمتر می شود، افزایش قیمت شیر خام، ضریب هزینه‌های ما را افزایش می‌دهد، قیمت گذاری شیرخام به وزارت جهاد کشاورزی محول شد برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه 4 مرداد شبستان به شرح زیر است:

زمان پرداخت ۱۰ درصد باقیمانده سود سهام عدالت

محمدعلی دهقان دهنوی به زمان آغاز فروش سهام عدالت اشاره کرد و افزود: معاملات سهام عدالت از همان ابتدا به دو روش مستقیم و غیرمستقیم تقسیم شد، سهامداران غیرمستقیم شرکت های استانی هستند که اکنون منعی برای فروش آنها وجود ندارد. اما نماد تعداد محدودی از شرکت های استانی (حدود چهار شرکت) به دلیل عدم همکاری مدیران شرکت ها برای ارائه صورت های مالی بسته است و فرآیند پذیرش آنها در بورس کامل نشد.

وی با بیان اینکه در این میان، نماد تعدادی از شرکت ها باز است و سهامداران می توانند اقدام به معامله سهام خود در بازار کنند، گفت: اکنون در تلاش هستیم، سر و سامانی را به معاملات سهام عدالت در روش غیرمستقیم بدهیم تا انتخابات آنها برگزار و هیات مدیره شرکت ها انتخاب شود، از این طریق نماد باقی شرکت ها بازگشایی خواهد شد و افرادی که به دنبال فروش سهام خود در بازار هستند می توانند خواسته خود را اجرایی کنند.

دهقان دهنوی با بیان اینکه این موضوع باید مدنظر سهامداران باشد که همیشه تاکید ما به ارزشمند بودن سهام عدالت بوده است، اظهار داشت: اگر فردی نیاز به نقدینگی ندارد نه تنها نباید اقدام به فروش سهام خود کند بلکه اگر از دارایی اضافی برخوردار است می‌تواند با نگاه بلندمدت اقدام به سرمایه گذاری در این سهام ارزشمند کند.

ظرفیت بازار جوابگوی فروش سهام عدالت نیست

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه سهام عدالت افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده اند در اختیار خود سهامداران است، گفت: مساله حائز اهمیت در خصوص فروش سهام عدالت در روش مستقیم، بالا بودن میزان حجم سهام است، به همین دلیل اگر اجازه داده شود تا همه سهامداران اقدام به فروش سهام خود کنند طبیعتا حجم گسترده ای از عرضه وارد بازار می شود، ظرفیت بازار نمی تواند جوابگوی این میزان از فروش سهام باشد و این امر منجر به ایجاد روند نزولی بازار خواهد شد.

وی به ریزش بازار سهام در تابستان سال گذشته اشاره کرد و افزود: شروع ریزش بازار سهام در تابستان سال ۹۹ در مقطعی بود که فرآیند آزادسازی سهام عدالت از ۳۰ به ۶۰ درصد اجرایی شد؛ ایجاد چنین روندی در بازار باعث شد تا به سرعت اقدام به توقف فروش سهام عدالت و وقفه در معاملات آن کنیم تا از این طریق اجازه داده شود که بازار در وضعیتی مناسب قرار بگیرد.

 

هرچه نقدینگی در کشور کنترل شود نرخ تورم نیز کمتر می شود

حسین جوشقانی، کارشناس امور اقتصادی شب گذشته (یکشنبه ۳ مرداد) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان اینکه تورم در کشور مساله ساختاری است، گفت: از نظر اقتصاد کلان هرچه نقدینگی افزایش یابد نرخ تورم در کشور بیشتر و هرچه نقدینگی در کشور کنترل شود نرخ تورم نیز کمتر می شود.

 

وی با بیان اینکه مرکز آمار به عنوان یک مرکز تخصصی وظیفه اش تهیه آمارهای مختلف است، گفت: این مرکز با تفسیر این آمارها باید پس از صحت سنجی از این داده های آماری به خوبی استفاده شود.

 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه آن چیزی که علم اقتصادی ثابت کرده و طی ۷۰ سال گذشته کشورهای مختلف جهان از آن استفاده کرده اند این است که تورم منبع پولی دارد، افزود: نقدینگی عامل بزرگ تورم در کشور است.

 

افزایش قیمت شیر خام، ضریب هزینه‌های ما را افزایش می‌دهد

سید محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع فراورده‌های لبنی شب گذشته (یکشنبه 3 مرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه با افزایش هزینه‌های تولید غیر از شیر خام مواجه هستیم، گفت: از ابتدای سال، حقوق و دستمزد و هزینه‌های سربار, ۴۰ درصد و هزینه‌های بسته بندی ۸۰ درصد افزایش یافته است. افزایش قیمت شیر خام، ضریب هزینه‌های ما را افزایش می‌دهد.

 

وی با بیان اینکه ۶۵ درصد از هزینه تولید شیر پاستوریزه و محصولات لبنی به قیمت شیر خام وابسته است، ادامه داد: زمانی که اینها افزایش یابد، خود به خود افزایش سنگینی را به محصولات تحمیل می‌کند که از توان مصرف کننده خارج است.

 

سخنگوی انجمن صنایع فراورده‌های لبنی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی شیر خام، اعلام و بازار شیر خام تحریک شده در حالی که کسی زیر بار افزایش قیمت فراورده‌های لبنی نرفته است و وزارت صمت و جهاد کشاورزی باهم اختلاف دارند، گفت: حتی یک گرم نهاده دامی بدون ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور نشده است و زمانی که دو عدد در بازار داریم یعنی فساد وجود دارد و نظام توزیع، درست نبوده است.

 

بنی طبا با اشاره به اینکه در سال ۹۸ بر اساس محاسبات، حدود ۹۰۰ میلیون دلار برای نهاده‌های گاو‌های شیری هزینه شده که ما به التفاوت آن بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان است، گفت: در طرف دیگر، بودجه‌ای در حدود ۴۵۰ میلیارد تومان برای شیر مدرسه مناطق محروم در نظر گرفته شد که محقق نشد، اما از این طرف حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان هزینه شد.

 

قیمت گذاری شیرخام به وزارت جهاد کشاورزی محول شده است

عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان شب گذشته (یکشنبه 3 مرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه قیمت گذاری شیرخام به وزارت جهاد کشاورزی محول شده است، گفت: از 22 تیر، هیچ وظیفه ای در این بخش نداریم و مدیریت این بخش ها با وزارت جهاد کشاورزی است.

 

وی درباره اینکه آیا نهاده های دامی موجب افزایش قیمت شیر و تحریک افزایش قیمت فرآورده های لبنی شده است یا علت دیگری دارد؟ افزود: افزایش قیمت می تواند متغیرهای مختلفی داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی و شورای قیمت گذاری، کف قیمت شیر خام را 6 هزار و 400 تومان قرار دادند و معنای آن این است که دامدار شیر خود را در بازار آزاد، به هر قیمتی توانست بفروشد و اگر خریداری پیدا نکرد وزارت جهاد کشاورزی شیر را از او به قیمت 6 هزار و 400 تومان می خرد.

 

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان افزود:​ ما سقف قیمت را 6 هزار و 400 تومان اعلام کردیم اما وزارت جهاد کشاورزی، کف قیمت را این میزان اعلام کرد.

 

کد خبر 1078776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha