نیاز ۱۰ تنی خراسان جنوبی در تامین علوفه خشک برای دامداران

رئيس اتحاديه دامداران خراسان جنوبي گفت: پیش بینی ما این است که تا پایان سال به ۱۰ هزار تن علوفه خشک نیاز برای دامداران نیاز داشته باشیم که تاکنون تنها هزار تن آن تامین شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «محمدجواد غریبی» امروز (3 مرداد) در جلسه قرارگاه تامین علوفه دامی استان با بیان اینکه سالانه باید حدود 20 درصد دام های استان از چرخه حذف شوند، افزود: در حال حاضر هر روز تعدادی از دام ها را برای کشتار می فرستیم اما دام های لاغر برای اینکه فروش آنها به صرفه باشد باید نهاده های مورد نیاز آنها تامین شود و بعد اینکه به 60 کیلوگرم رسیدند به فروش برسند تا صرفه اقتصادی داشته باشند.

 

وی با اشاره به اینکه پیش بینی ما این است که تا پایان سال به 10 هزار تن علوفه خشک نیاز داشته باشیم، گفت: سال قبل با وجود اینکه سال سبزی بود اما 3600 تن علوفه وارد کردیم.

 

رئيس اتحاديه دامداران خراسان جنوبي با بیان اینکه دامداران استان برای در بحث جو و ذرت مورد نیاز دام های خود به روزمرگی افتادند، گفت: برخی مجموعه های دولتی که در استان مزرعه های کشت علوفه دارند، متاسفانه علوفه تولیدی خود را به خارج استان می فرستند.

 

«مشیرالحق عابدی» معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم در این جلسه با بیان اینکه دستگاه های دولتی ماشینی برای حمل علوفه مورد نیاز دامداران ندارند، که در اختیار بگذارند، گفت: گرانی کرایه هم که از مشکلات برخی از دامداران است، تابع دستورالعمل های راهداری است.

 

وی با اشاره به اینکه طبق بخشنامه مقامات قضایی استانهای غربی کشور، خروج کاه از این استانها ممنوع است که باید این موضوع از طریق ارتباط گیری با دستگاههای قضایی آن استانها حل شود، ادامه داد: تعدادی از دامداران هستند که کاه را خریداری کرده اما از خروج آن از استان مبدا جلوگیری شده است.

 

«اسدالله جلال‌زاده»، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی هم با بیان اینکه تنها در اردیبهشت ماه کرایه ناوگان حمل و نقل 30 درصد افزایش داشته است، گفت: حمل و نقل یک موضوع توافقی است و هر کس با هر قیمتی که توافق کند می تواند بار خود را بیاورد.

 

وی دوری خراسان جنوبی از مرکز را یکی از مشکلات حوزه حمل و نقل دانست و گفت: ماشینی که به خراسان جنوبی می آید چون یک مسیر را باید خالی برود لذا صرفه اقتصادی برای آنها ندارد.

 

جلال زاده این را هم گفت که از اول اردیبهشت ماه تاکنون 28 هزار تن نهاده های دامی توسط ناوگان حمل بار استان، حمل شده است.

 

کد خبر 1078780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha