باید حلقه وصل بین صنعت و دانشگاه‌ را محکم کرد

نماینده ولی‌فقیه درخراسان شمالی با بیان اینکه بین صنعت و دانشگاه‌ حلقه وصل محکمی وجود ندارد،گفت:برخی از دانش‌آموختگان بعد از فارغ‌التحصیلی به دلیل نبود شغل متناسب با تخصص خود، سراغ کار دیگری می‌روند که این موارد، هزینه‌های زیادی بر دوش کشور می گذارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ حجت‌الاسلام والمسلمین «رضا نوری» نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی در سومین جلسه شورای هماهنگی تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: اشتغال‌زایی و مبارزه با بیکاری در زمره برترین عبادات است.

 

امام جمعه بجنورد افزود: در شرایط فعلی بدون شک بالاترین عبادت در کشور ایجاد اشتغال است و هر کس در این مسیر قدمی بردارد، قطعاً بزرگ‌ترین خدمت را به اسلام و نظام و مردم ما کرده است.

 

وی با اشاره به اهمیت مهارت‌آموزی و ارتقای مهارت دانش‌آموختگان، بر اهتمام بیشتر متولیان و مدیران بخش‌های مختلف به این موضوع تأکید کرد.

 

حجت الاسلام نوری با بیان اینکه متأسفانه امروز بین صنعت و دانشگاه‌های ما حلقه وصل محکمی وجود ندارد، اظهارکرد: در حال حاضر تعداد فارغ‌التحصیلانی که در رشته تحصیلی خود مشغول به کار شده‌اند اندک است؛ زیرا بسیاری از دانش‌آموختگان بعد از فارغ‌التحصیلی به دلیل نبود شغل متناسب با رشته تحصیلی و تخصص خود، سراغ کار دیگری می‌روند که این موارد هزینه‌های زیادی را بر دوش کشور می‌گذارد.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی  با اشاره به مشکل بیکاری در کشور، اظهارکرد: بیکاری از گذشته یکی از مشکلات مهم کشور بوده و پس از شیوع ویروس کرونا نیز وضعیت آن بغرنج‌تر شده که این موضوع خانواده‌ها و افراد را تحت‌فشار شدیدی قرار می‌دهد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با بیان اینکه بیکاری عزت‌نفس را از بین می‌برد، تصریح کرد: اینکه فردی با تلاش بسیار مدرک عالیه تحصیلی می‌گیرد؛ اما به جای اینکه تکریم شود، بیکار می‌ماند و عزت‌نفس او خدشه‌دار می‌شود، بسیار آزاردهنده است که اگر با تلاش مجموعه‌هایی چون دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حتی یک نفر بیشتر مشغول به کار شود، بدون شک ارزش آن از هر عبادتی بالاتر است.

 

«محمد وحیدی» نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس  هم گفت:  مهارت، لازمه ورود به بازار کار و کارآفرینی است و ما اگر بخواهیم به معنای واقعی نسبت به تولید، مانع زدایی و پشتیبانی انجام دهیم لازم است که در مهارت آموزی به صورت جدی ورود پیدا کنیم.

 

«فرج الله راد» مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان شمالی هم گفت: دوره بیکاران شیک به اتمام رسیده و باید دستان توانمند پای کار بیایند و موقع آن رسیده که مهارت جایگزین مدرک گرایی شود.

 

وی افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، متولی آموزش های مهارت غیر رسمی کشور است  و رسالت این سازمان  ارائه آموزش های مهارتی به جویندگان کار و ارتقای مهارت صاحبان مشاغل برای پایداری شغل، تهیه استاندارد های آموزشی بیش از 6000 استاندارد حرفه – شغل زیر نظر سازمان جهانی کار ILO  و سنجش و ارزشیابی مهارت  است.

 

وی خواستار کمک و حمایت نماینده مجلس جهت اجرای طرح رتبه بندی مربیان سازمان، تسری فوق العاده خاص به مربیان این سازمان و مجوز برگزاری دوره های مهارتی موقت متناسب با نیاز و فضای آموزشی هر منطقه شد .

 

«حسن نوری» مدیرکل و رئیس شورای هماهنگی تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی هم گفت: امروز کشور در دوران بسیار سرنوشت سازی به سر می برد و بی گمان پویایی و اعتلای اشتغال و داشتن جامعه ای توام با مهارت کار در آینده، در گرو توسعه و بسط آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی است و تلفیق دانش با مهارت و خلاقیت، زمینه ساز اشتغال مولد و پایدار توام با کار آفرینی خواهد بود که این امر، تاثیر مهمی در رشد و توسعه اقتصادی و توانمند سازی  نیروی انسانی دارد.

 

وی اظهارکرد: نسبت تعداد مربیان به کارکنان در سازمان آموزش و فنی و حرفه ای و تعداد مراکز دولتی آموزش فنی و حرفه‌ای به تعداد آموزشگاه‌های آزاد کمتر است که این موضوع می بایست مورد توجه و پیگیری مسئولان قرار گیرد.

 

 

 

 

کد خبر 1078874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha