افزایش قیمت جهانی طلا/غارت ۲۰ میلیارد تومانی منابع با استخراج غیرمجاز رمزارز

قیمت جهانی طلا افزایش یافت، غارت ۲۰ میلیارد تومانی منابع با استخراج غیرمجاز رمزارز، بیش از ۷.۲ میلیون گواهی سپرده کالایی دادوستد شد، تاکنون ۵۴ هزار هکتار زمین در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه شنبه 5 مرداد شبستان به شرح زیر است:

غارت ۲۰ میلیارد تومانی منابع با استخراج غیرمجاز رمزارز

محمد خدادادی بهلولی، مجری تامین برق مراکز استخراج رمز ارز گفت: مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز، روزانه ۲۰ میلیارد تومان از منابع اقتصادی کشور را به غارت می‌بردند. سودجویانی که از دستگاه‌های استخراج رمزارز غیرمجاز جمع آوری شده توسط وزارت نیرو استفاده می کردند، روزانه مبلغ ۲۰ میلیارد تومان از منابع کشور را به غارت می برده اند تا بدون ایجاد هیچ گونه شغل و ارزش افزوده ای برای کشور و با سوءاستفاده از یارانه حامل های انرژی به ثروت اندوزی بپردازند.

وی افزود: براساس قانون استفاده از هرگونه انشعاب برق با تعرفه یارانه ای شامل انشعاب برق خانگی، تجاری، صنعتی، کشاورزی برای استخراج رمزارزها در کشور غیرمجاز است.

خدادادی تاکید کرد: انجام این عمل خلاف قانون در واقع کسب کردن سود نه از طریق یک فعالیت اقتصادیِ اشتغال زا و مولد بلکه با سواستفاده از یارانه حامل های انرژی متعلق به آحاد ملت ایران، است.

وی خاطرنشان کرد:  سودجویی غیرقانونی از محل یارانه ها نیز باعث تحمیل هزینه های هنگفتی به اقتصاد کشور شده است که از جمله آنها می توان به دامن زدن به رکود صنایع و تعطیلی کارخانه ها و همچنین افزایش بیکاری و تورم اشاره کرد.

مجری تامین برق مراکز استخراج رمز ارز با بیان اینکه مجموعه صنعت برق تاکنون با همکاری نیروی انتظامی و همراهی قضات،  موفق به کشف و جمع آوری تعداد قابل توجهی دستگاه استخراج رمزارز با ظرفیتی نزدیک به ۶۰۰  مگاوات شده است، خاطرنشان کرد: در صورتی که این تعداد دستگاه کشف و جمع آوری نشده بود، مالکان آنها با رفتار سودجویانه هم اکنون نیز مشغول به سواستفاده از برق یارانه ای برای کسب ثروت غیرقانونی بودند.

وی تصریح کرد:  با توجه به اینکه برای تولید برق در نیروگاه های حرارتی کشور گاز طبیعی با قیمت یارانه ای به مصرف می رسد، میزان یارانه ای که این افراد، برخلاف قانون از آن بهره می بردند به حدود ۲۰ میلیارد تومان در روز می رسید.

 

 
 
قیمت جهانی طلا در معاملات روز دوشنبه، تحت تاثیر نوسان دلار در آستانه اجلاس فدرال ‌رزرو افزایش یافت. قیمت هر اونس طلای اسپات در بورس لندن، ۰.۴ درصد رشد کرد و به ۱۸۰۸.۱۶ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم ۰.۴ درصد رشد کرد و به ۱۸۰۸.۵۰ دلار رسید.

شاخص دلار در برابر همتایان خود۰.۲ درصد افت کرد. سرمایه‌گذاران منتظر سرنخ‌هایی در سیاست گذاری پولی بانک مرکزی آمریکا در نشست سه‌شنبه و چهارشنبه فدرال‌رزرو هستند.  افت ارزش دلار قیمت طلا را برای دارندگان ارزهای غیردلاری کاهش داده و تقاضا برای خرید آن را بالا برده است.

در سایر فلزات، نقره با ۰.۹ درصد افزایش به ۲۵.۳۸ دلار در هر اونس، پالادیوم با ۱.۱ درصد افزایش به ۲۷۰۲.۴۶ دلار و پلاتین با ۰.۳ درصد افزایش به ۱۰۶۵ دلار رسید.

 

بیش از ۷.۲ میلیون گواهی سپرده کالایی دادوستد شد

در جریان معاملات تیرماه ۱۴۰۰ در بازار مالی بورس کالای ایران معامله گران ۷ میلیون و ۲۶۴ هزار و ۷۸۴ گواهی سپرده کالایی را بر پایه ۷ دارایی سکه طلا، زعفران نگین و پوشال، پسته فندقی و بادامی، زیره سبز و کشمش به ارزشی بیش از ۴ هزار و ۲۴۳ میلیارد و ۳۱ میلیون ریال خرید و فروش کردند که به لحاظ حجم شاهد رشد ۱۶ درصدی معاملات نسبت به خرداد ماه بودیم.

در چهارمین ماه سال جاری تعداد ۳ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۸۰۰ گواهی سپرده سکه طلا به ارزشی بیش از ۳ هزار و ۷۴۲ میلیارد و ۳۵۱ میلیون ریال معامله شد. در ماهی که گذشت خرید و فروش ۳ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۱۴۸ گواهی سپرده زعفران نگین به ارزشی بیش از ۴۳۷ میلیارد و ۹۶۰ میلیون ریال به ثبت رسید.

۳۲۰ هزار و ۱۲۲ گواهی سپرده زعفران پوشال در حالی معامله شد که ارزش تقریبی ۳۰ میلیارد و ۶۵۷ میلیون ریالی را در پی داشت. معامله ۱۶ هزار و ۵۶۶ گواهی سپرده پسته فندقی و بادامی نیز ارزشی بیش از ۲۸ میلیارد و ۴۸۲ میلیون ریال را ثبت کرد.

در ماهی که گذشت تعداد ۴۸۷۹ گواهی سپرده زیره سبز نیز در بازار مالی بورس کالای ایران خرید و فروش شد تا ارزشی بیش از ۳.۵ میلیارد ریال برای آن رقم بخورد. در این بازار همچنین معامله تعداد ۲۶۹ گواهی سپرده کشمش نیز به ارزش تقریبی ۶۰ میلیون ریال در تیر ماه امسال به ثبت رسید.

 

هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۷۴۹ هزار تومان

امروز (سه شنبه ۵ مرداد) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۱.۳۵ درصد رشد به ۱۰,۷۴۹,۰۰۰ ریال و انس جهانی طلا با ۰.۲۷ درصد افت به ۱,۷۹۷.۲۶ دلار رسید. همچنین قیمت هر عدد سکه امامی با ۱.۷۴ درصد رشد به ۱۰۸,۹۲۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی با ۱.۴۱ درصد رشد به قیمت ۱۰۶,۴۹۰,۰۰۰‬ ریال، هر عدد نیم سکه با ۴.۵۵ درصد رشد به قیمت ۵۷,۵۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۱.۴۳ درصد رشد به قیمت ۳۵,۵۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۰.۰۲ درصد افت به قیمت ۲۲,۴۹۵۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (سه شنبه ۵ مرداد) قیمت هر دلار آمریکا با ۱.۰۹ درصد رشد به ۲۵۰,۴۹۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۰.۰۵ درصد رشد به ۲۸۷,۹۰۰ ریال و قیمت هر پوند با ۱.۶۲ درصد رشد به ۳۴۸,۷۸۰ ریال رسید.

 

این در حالی است که روز گذشته (دوشنبه ۴ مرداد) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۰.۷۹ درصد رشد به ۱۰,۶۰۶,۰۰۰ ریال و انس جهانی طلا با ۰.۲۶ درصد افت به ۱,۸۰۲.۱۸ دلار رسید. قیمت هر عدد سکه امامی با ۱.۰۱ درصد رشد به ۱۰۷,۰۶۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی با ۰.۹۵ درصد رشد به قیمت ۱۰۵,۰۱۰,۰۰۰‬ ریال، هر عدد نیم سکه با ۰.۶۴ درصد رشد به قیمت ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۰.۴۳ درصد رشد به قیمت ۳۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۰.۳۱ به قیمت ۲۲,۵۰۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، روز گذشته (دوشنبه ۴ مرداد) قیمت هر دلار آمریکا با ۰.۲۸ درصد رشد به ۲۴۷,۷۹۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۲۸۷,۷۵۰ ریال و قیمت هر پوند با ۰.۲۴ درصد رشد به ۳۴۳,۲۳۰ ریال رسید.

 

تاکنون ۵۴ هزار هکتار زمین در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی شب گذشته (دوشنبه 4 مرداد) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان اینکه برای تحقق ساخت سالانه یک میلیون مسکن، تاکنون ۵۴ هزار هکتار زمین در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است، گفت: استفاده حداکثری از ظرفیت مصوب طرح جامع شهرها، الحاق اراضی موجود در پیرامون و محدوده شهر‌ها و احیای بافت‌های فرسوده در هسته شهر‌ها از اولویت‌های ساخت و ساز مسکن است.

 

 اسلامی با بیان اینکه مخالف ورود مصالح ساختمانی به بورس هستم، گفت: نتیجه ورودمصالح ساختمانی به بورس، افزایش۴ برابری قیمت سیمان در یک ماه گذشته است.
 
 
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از ابتدای مرداد ماه از خانه‌های خالی مالیات اخذ می‌شود، گفت: تاکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی شده است که ۶۰ درصد از خانه‌های خالی را شامل می‌شود. تاکنون ۳ میلیون نفر در سامانه املاک و اسکان ثبت‌نام کرده‌اند و به زودی پیامکی به متقاضیان برای تأیید واحد‌های مسکونی ارسال می‌کنیم.
 
 
وی با اشاره به اینکه بسیاری از مالکان واحد‌های خالی افراد حقوقی هستند و مالیات این واحد‌ها ۲ برابر حساب می‌شود، بیان کرد: هم‌اکنون ۵۳۴ هزار واحد مسکونی در طرح اقدام ملی مسکن در ۱۰ هزار نقطه پروژه در حال ساخت است.
 
کد خبر 1079197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha