لزوم رفع موانع و ایجاد فرصت ها برای گسترش رونق اقتصادی میان ایران و عراق

حجت‌الاسلام نبی‌زاده بر لزوم رفع موانع و ایجاد فرصت ها برای گسترش رونق اقتصادی دو کشور ایران و عراق تاکید کرد و گفت: ارتباط با کشور عراق فرصتی برای تحول اقتصادی منطقه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، در راستای جذب سرمایه گذار و گردشگر خارجی نشست بررسی اهداف و راهکارهای سرمایه گذاری ایران و عراق با حضور سرپرست و معاونین سازمان منطقه آزاد اروند، سرکنسول ایران در بصره عراق، سرپرست معاونت سیاسی، اجتماعی استانداری و نماینده ولی فقیه در استان خوزستان در سالن جلسات سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد.

 

«حجت الاسلام سید عبدالنبی موسوی فرد» با تاکید بر لزوم رفع موانع و ایجاد فرصت ها برای گسترش رونق اقتصادی دو کشور اظهار کرد: باید به کشور عراق به دید یک فرصت برای رونق اقتصادی در منطقه نگریست و با برطرف کردن موانع از این فرصت استفاده کرد.

 

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان خاطر نشان کرد: مصوبات این نشست‌ها می‌تواند از مشکلات در توسعه گردشگری منطقه گره گشایی کند.

 

وی ارتباط با کشور عراق را فرصتی برای تحول اقتصادی منطقه دانست و گفت: نباید با بروکراسی اداری این فرصت را از دست داد، رونق اقتصادی در منطقه ایجاد اشتغال خواهد کرد و باید این فرصت را در اختیار بومیان منطقه قرار داد.

 

«رضا نجاتی» در این نشست با بیان اینکه برای صادرات به کشور عراق نواقصی وجود دارد که برای گسترش روابط اقتصادی عراق باید این نواقص برطرف شود ابراز کرد: دوگانگی دستورالعمل‌ها یکی از نواقص در راه تجارت به کشور عراق است که این دوگانگی باعث ایجاد مشکل و عقب افتادن کارها در منطقه آزاد اروند شده و نیاز به بازنگری دارد.

 

سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان افزود: از همه دستگاه‌ها انتظار داریم در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند تا بتوان پیگیر رفع مشکلات منطقه آزاد اروند شد.

 

وی نقطه اشتراک و پیوستگی‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی بین ایران و عراق را زمینه شراکت در تمامی زمینه‌ها بین این دو کشور دانست و تصریح کرد: در چند سال گذشته میزان صادرات به کشور عراق و همچنین برگزاری راهپیمایی اربعین نشان از عزم جدی ایران و عراق برای ارتباط اقتصادی و سیاحتی دارد.

 

نجاتی اضافه کرد: در استان خوزستان اقدامات زیادی برای رفع نواقص اقتصادی با کشور عراق صورت گرفته و دولت با حساسیت خاص در پی رفع نواقص صادرات به خصوص در مرز شلمچه بوده و با ایجاد زیرساخت های لازم تا حدودی این نواقص رفع شده است.

 

«حسین گروسی» در ادامه این نشست بازار عراق را بزرگترین شریک اقتصادی ایران دانست و عنوان کرد: وجود این بازار در کشور دوست و همسایه عراق فرصتی برای تحول اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد اروند است.

 

سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه متاسفانه تاکنون از مزیت‌های خدادادی منطقه آزاد اروند بهره‌مند نشده‌ایم اذعان کرد: این منطقه به واسطه همسایگی با کشور عراق می‌تواند به عنوان هاب تجاری ایران مطرح شود؛ منطقه آزاد اروند از حمل و نقل ترکیبی بهره می‌برد که این مزیت در هیچ کدام از مناطق آزاد کشور دیده نمی‌شود و وجود فرودگاه بین المللی، بندر، راه آهن و راه های زمینی امکان ترانزیت مناسب اقتصادی را برای این منطقه فراهم کرده است.

 

وی اتصال خط ریلی خرمشهر به بصره و مدیترانه را زمینه ای برای فراهم سازی و گسترش تجاری، اقتصادی و گردشگری برشمرد و تصریح کرد: هم جواری منطقه آزاد اروند با استان های جنوبی عراق به خصوص بصره فرصتی برای تحول اقتصادی این منطقه است و این همجواری تاثیر مثبتی در جذب توریست سلامت و بنگاه‌های تولیدی منطقه دارد.

 

گروسی بر لزوم توجه ویژه و جدی به گردشگری سلامت در شهرهای آبادان و خرمشهر تاکید کرد و یادآور شد: منطقه آزاد اروند به لحاظ امکانات پزشکی ظرفیت آن را دارد که به قطب درمانی کشورهای منطقه تبدیل شود.

 

وی در بخشی از سخنان خود تبدیل منطقه آزاد اروند به منطقه آزاد علمی را بسیار ضروری خواند و گفت: علمی شدن این منطقه باعث می‌شود تا دانشگاه‌های خارجی با دانشگاه علوم پزشکی آبادان همکاری بیشتری داشته باشند و در منطقه حضور تاثیرگذاری پیدا کنند.

 

«محمد حیدری» نیز در این نشست بیان کرد: در راستای اجرای قانون و مقررات در مرز شلمچه به استاندار خوزستان پیشنهاد عهده داری فرمانداری خرمشهر به عنوان نماینده عالی در این مرز را برای اجرای مسئولیت ها داده ایم.

 

معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر افزود: ما وظایف خودمان را در مرز بین المللی شلمچه انجام داده ایم و در انتظار دستورات بعدی نیز هستیم.

 

در ادامه نیز «مرتضی عبادی» تصریح کرد: پس از رفع مسئله بیماری کرونا دولت جمهوری اسلامی ایران صدور روادید را برای اتباع عراقی لغو کرده و اگر دولت عراق هم این موضوع را به تصویب برساند رفت و آمد به سرعت انجام خواهد شد.

 

سرکنسول ایران در بصره عراق یاد آور شد: با این اقدام گردشگری، سرمایه گذاری و سفرهای زیارتی و سیاحتی برای هر دو کشور انجام می شود.

 

کد خبر 1079205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha